Nekromanti Hur ska jag bota min förkylning?

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Min sambo har smittat mig med en rediger mördarförkylning. Min hals känns uppsvullen av allt slem, min näsa verkar upptagen med att producera mer slem och det är jobbigt att svälja. Har vaknade i morse och var tvungen att springa till muggen och hosta upp slem tills jag nästan spydde. Och likförbaskat har jag en slemreserv som skulle orsaka inflation på den internationella slemmarknaden om det kom ut.

Hur ska jag bota denna förkylning? Alla tips mottages tacksamt!


Storuggla, cthulhumonster i halsen
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Hur ska jag bota denna förkylning?
Det kan du inte. Det enda du kan göra är att härda ut. Drick något varmt och slemlösande. För att roa dig kan du alltid rota igenom gömmorna efter gamla videofilmer du inte visste att du hade längre att titta på.

/Anders
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Det kan du inte. Det enda du kan göra är att härda ut."

Glädjespridare.

"Drick något varmt och slemlösande."

Som vad? Te?

"För att roa dig kan du alltid rota igenom gömmorna efter gamla videofilmer du inte visste att du hade längre att titta på."

Nu har jag ju förvisso Michael Palins Travel Box, 16 dvder med hans samlade resedokumentärer (Jorden runt på 80 dagar, Pol till pol, Stilla havet runt, Hemmingways fotspår, Sahara och Himalaya), men de får jag ju inte titta på utan sambon, eftersom jag jag sett till att hon blivit fast... Möh, får väl se om West Wing igen antar jag. Eller Hornblower.


Storuggla, roterar svansar
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Slemlösande receptfritt på Apoteket (hjälper lite, men tillräckligt för att sänka känslan från jag-vill-dö-nu till jag-vill-nog-leva-iaf. Whisky (ljummen). Kaffe (utan mjölk! Mjölk är slemdrivande).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
THC är slemlösande och lär dessutom vidga luftvägarna …
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
... kaffe? [ANT]

Är det någon huskur eller bara för att du vill göra vrållådan vred på mig? :gremgrin:


Storuggla, fick skattebesked
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Tetrahydrocannabinol …

… eller C<sub>21</sub>H<sub>30</sub>O<sub>2</sub> om du så vill.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Re: ... kaffe? [ANT]

Är det någon huskur eller bara för att du vill göra vrållådan vred på mig?
Vadå, får man inte posta i vrållådan om man dricker kaffe eller?

/Anders
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: ... kaffe? [ANT]

"Vadå, får man inte posta i vrållådan om man dricker kaffe eller?"

Ungefär. Dricker man kaffe och postar i vrållådan så kommer Quan'talis hem till dig och sjunger österrikiska folksånger tills du stupar. Sen stjäl han ditt vetemjöl, den skurken.


Storuggla, slow recovery
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hur ska jag bota denna förkylning? Alla tips mottages tacksamt!
Grejen med förkylningar är att man måste svettas ut dem. Piller funkar fan inte, allt är placebo eller i bästa fall till för att man ska ha trevligt medan man är förkyld. Vill man bota skiten så måste man röka ut det onda från kroppen.

Så här gör man:

En stor djävla grogg. Min farsa tycker att en ölsejdel med rödvin är the shit, jag däremot föredrar en enorm äggtoddy (varmt och gott och kan med fördel drickas i ett par få svep, till skillnad från exempelvis gin o tonic och konjak). Om du tycker det är knepigt med ägg (vilket jag gör) så kan man kompromissa och göra en Svenne-Hemmingwaygrogg på Pucko (finns i tetra!) och rom, med ungefär samma kvaliteter som nyss nämnda äggtoddy.

Sedan lägger man sig i en säng och är noga med följande punkter:

1. Det skall vara god ventilation. Öppna fönster, men se upp så det inte blir för kallt.

2. Du skall vara så hårt inbäddad som möjligt. Inte bara överkast, utan dubbla överkast och en luddig filt dessutom. Fan, du kan till och med ha pyjamas på dig. Och gosedjur. Vad som helst, bara det blir olidligt varmt. Luggen skall ligga fastklistrad mot pannan, annars är du inte tillräckligt tuff för bakterierna!

När du slumrat ut kommer du må jättedåligt. Det viktiga då är att omedelbart tvätta lakanen, för i dessa så ligger nu alla bakterier och hyperventilerar: "Gah! Fy fan vad varmt det var i den där snubbens kropp! Var ska vi ta vägen nu?" Om man inte aktar sig så återvänder de, eller anfaller ens katt/flickvän/gigolo, eller vad man nu delar ens säng med.

Man kan äta vitlök för bättre effekt, förresten. Men det blandar sig illa med äggtoddyn, så jag premierar smakupplevelse framför återhämtning. Jag har förresten en teori om att man kan använda alkohol mot precis alla sjukdomar och åkommor. Jag brukade köpa mjällschampoo, texempel, men det har blivit mycket trevligare att duscha nu för tiden när jag istället häller upp en konjak.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Ifrågasättande av Risings människovärde

Om du tycker det är knepigt med ägg (vilket jag gör).....
Johan Rising, är du en sån där kink-jävel? (Och med "kink" menar jag inte någon form av sexuell avvikelse, utan sådant som gnälliga barn är.)

Anledningen till att jag frågar är ovan äggkommentar samt din dokumenterade aversion mot risifrutti. Nu är inte aversion mot någon matprodukt i sig tillräckligt för att man ska klassas som kink-jävel, så bara det borde inte få mig att undra. Det som däremot fick min radar att ge utslag är de anledningar till aversionen som angavs. När normala människor inte tycker om något brukar det motiveras med ett kort och kärnfullt "Det smakar inte gott" och sedan är det nog med det. En kink-jävel däremot börjar tala om sådant som konsistens, form och färg. Jag vet kink-jävlar i min omedelbara omgivning som tagit det hela ett steg längre och påstår sig inte kunna äta något som inte smakar något eftersom det är äckligt. Hur något som inte smakar något kan smaka äckligt är bortom mig.

Så, hur ligger det till med kinkigheten? Har du någon mer "jag kan inte äta knäckebröd för matbespisningstanten i mellanstadiet som alltid stod närmast knäckebrödet hade små äckliga prinskorvefingrar"-hemlighet?

Om du nu känner för att kasta dig ner på ditt solkiga golv och snyfta "Organ har rätt. Med sin överlägsna personkännedom och sitt skarpsinne har han luskat reda på den dirty little secret jag hittils gömt för både mig själv och min omgivning. Nämligen att jag ÄR EN KINK-JÄVELl!" så ska du veta att det finns bot. Med en av mig övervakad retreat där du låses in i ett sprängeldat gammalt pannrum med tre otvättade tunnelbanearbetare, ska din kinkighet drivas på flykten med hjälp av en diet endast bestående av lettiska ansjoviskonserver och avslagen folköl, och ständiga nakenblästringar i pannrummets smörjgrop.

/Anders
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Välsmakande brygd

Citerar mig själv:

- Skiva en liten bit färsk ingefära tunt, med skal och allt.
- Koka upp en liter vatten, lägg i ingefäran och låt koka tills ungefär hälften av vattnet återstår. (30-45 minuter)
- Ta kastrullen av värmen, pressa i en halv limefrukt och rör ned en stor sked honung.
- Drick några koppar om dagen, lagom heta.



För att inte störa universums magiska vibrationer och de alkemiska processer som förvandlar denna sötsura brygd till hostmedicin så ska man tänka på att använda fin honung (ingen fulhonung typ Eldorado) och att inte använda mikrovågsugn för att värma drycken. Mikrovågsugnar och magi hör inte ihop, trots den snygga allitterationen.



Det funkar för mig i alla fall. Och gott är det också.



Dewil, jourhavande alkemist
Apropå citat så är veckans citat i min kalender "Jag citerar ofta mig själv, det ger märg åt min konversation" av aforismkungen Oscar Wilde. Den du, Herr Nils.

Dewil
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ifrågasättande av Risings människovärde

När normala människor inte tycker om något brukar det motiveras med ett kort och kärnfullt "Det smakar inte gott" och sedan är det nog med det. En kink-jävel däremot börjar tala om sådant som konsistens, form och färg.
Åh, jag älskar äggtoddy. Jag tycker bara det är knepigt att göra dem, särskilt när jag är förkyld. Så, jag är nog mer av en "slöfock" än en kinkis. Men om någon bjuder eller har dem till försäljning så slurpar jag girigt i mig dem.

När det gäller Risifrutti så är det mer psykologiskt, för jag höll på att kräkas första gången jag åt det, och sedan dess ryser jag bara jag ser det. (Men jag har ätit en och annan rispule (risgrynsgröt i plastkorvförpackning, som man gör hål i och suger ut som om det vore en stor, svettig larv av något slag) så kanske skulle jag gilla risifrutti mer idag)

Polly chokladkaka hatar jag för att en sådan fastnade i maskinen första gången jag skulle köpa en. Nästa gång jag köpte en så fick jag en knastertorr, asäcklig kaka som dessutom bröts av på mitten när jag tänkte ta min första tugga och ramlade i en snödriva. Sedan dess har vi hatat varandra.

Sashimi avskyr jag för att alla som äter det är självupptagna pissfittor med snygga frisyrer och som bär årets solglasögon inomhus. Och jag hatar sådana människor.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Lögn!

Jag kan inga österrikiska folkvisor! Dessutom dricker jag en kopp kaffe varje dag jag stiger upp tillräckligt tidigt för att hinna med det innan det är dags för min första kopp te.

Det där om vetemjölet är däremot sant.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag har ett busenkelt knep som har funkat i princip i alla lägen. Du tar en styck ohemlulskt varm bast, sedan så tar du eucatulyptus - eller hur nu faen det stavas & häller det i en vattenhink. Detta vatten tar du sedan & slänger i lagom stora kast på aregatet.. Det ångar som fasen & luktar gott + att ditt slem lär flyta ur nosen som niagarafallet. Kan åxå rekomenderas, förde som får såklart, att man tar en skvätt med whiskey mellan varven.
Dett gör att du komer att bli friskare än man hinner säga: Tjoflöjt !

/ Johan K, som har testat detta med goda resultat !! :gremtongue:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag har ett busenkelt knep som har funkat i princip i alla lägen. Du tar en styck ohemlulskt varm bast, sedan så tar du eucatulyptus - eller hur nu faen det stavas & häller det i en vattenhink. Detta vatten tar du sedan & slänger i lagom stora kast på aregatet.. Det ångar som fasen & luktar gott + att ditt slem lär flyta ur nosen som niagarafallet."

Detta låter ohemult intressant faktiskt. Vilken sorts eukalyptus ska det vara? Duger det med några vickstabeller eller ska man ha några löv or what? Upplys mig, för detta ska jag fan i mig pröva! :gremlaugh:


Storuggla, it combines saunas and koalas!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Vilken sorts eukalyptus ska det vara? Duger det med några vickstabeller eller ska man ha några löv or what?
Vad du än gör så ta inte in några löv i bastun! Om du gör det så kommer du bara att belägras av koalor och om de tar sig in kan det bara sluta på ett sätt. Så istället för rensade bihålor så står du där helt slutkörd efter att i timtals tvingats underhålla koalorna med mungigespel och schottis. Dessutom kräver de i sådana situationer även kilovis med kanellängder så du tvingas även slava i köket med bak och stök för att vara dina nya herrar till lags.

/Anders
 
Top