Nekromanti Hur ska ett rollspel vara uppdelat.

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Då jag har långtgående planer på att publicera ett eget rollspel tänkte jag kolla lite på hur folk vill ha sina rollspel uppdelat.

Allt i en bok
Det vill säga spelarinfo, spelledarinfo, regler och värld i en bok. Som Vampire exempelvis.

Uppdelat efter reglernas komplexitet
Exempelvis grundregler, komplexa regler. Som DoD exempelvis.

Uppdelat efter målgrupp
Spelarnas saker för sig, spelledarens saker för sig, världen för sig. Som D&D exempelvis.

Personligen föredrar jag att det är inriktat efter målgruppen, men nu vill jag som sagt veta er åsikt.

Det finns förstås mer varianter här, och om ni föredrar nån sådan, beskriv den gärna.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Uppdelat för målgrupp är faktiskt väldigt bra, även om D&D's variant lett till att jag aldrig ens skulle fantisera om att köpa spelet p.g.a kostnaden.

Så, rent praktiskt tycker jag bäst om uppdelat för målgrupp, sett till min plånbok vill jag ha allt samlat i en volym.

Ska du publicera det online kan du således lika gärna dela upp det, men ska det tryckas föreslår jag en enda bok.

Nu har jag upprepat samma sak tre gånger på tre olika sätt, det borde räcka för att trycka in budskapet i huvudet på dig :gremwink:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Som Buffy

Låt mig förklara:
Buffyrollspelet har böcker som allihop egentligen endast riktar sig till spelledaren. Det finns inte så många saker i dem som spelarna behöver veta överhuvudtaget. Visst kan man tycka att det borde underlätta om alla deltagare visste hur mycket det kostar att skaffa en viss fördel eller vad man ska slå för att träffa en vampyr-n00b. Men EGENTLIGEN behöver de inte det.

Jag tror att ganska många rollspel kan fungera på det sättet, se helt enkelt till att det enda spelarna behöver veta är hurdana figurer som passar in i världen. Lämna siffror och regler till spelledaren.

Kort sagt: allt i en bok - Spelledarens Bok.
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Online är det inte tal om att publicera nåt.

(Hörni alla pdfpublicerare, jag spyr på er!)

Men jag håller ju inte på med Advanced Dungeons & Dragons 3rd edition heller så det kommer inte kosta 1200 att köpa spelet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Allt i en bok
Det vill säga spelarinfo, spelledarinfo, regler och värld i en bok. Som Vampire exempelvis."


Den här tycker jag bäst om.

"Uppdelat efter reglernas komplexitet
Exempelvis grundregler, komplexa regler. Som DoD exempelvis."


Om systemet verkligen behöver komplexa regler så är det något fel på det.

"Uppdelat efter målgrupp
Spelarnas saker för sig, spelledarens saker för sig, världen för sig. Som D&D exempelvis."


Den här går väl hyfsat bra.

Men det är vad jag tycker. Marknaden tycker precis tvärtom: spel med många moduler säljer bättre än spel med bara en bok. Regelmoduler säljer mer än andra moduler. Och av nån ämlans anledning är Dungeons&Dragons världens största rollspel. Så jag har fel.
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Re: Som Buffy

Jo, man kan ju tänka sig att komplexiteten i spelvärlden är en del av det. Spelet jag håller på med innehåller väldigt annorlunda kulturer, så nån form av spelarsektion måste finnas med, frågan är om den ska vara i separat bok, eller bara separerat från spelledargojset.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Så här tänker jag göra, ni andra har FEEEEL!

Mitt spel som jag pysslar på (och som tagit tid från de dogmabidrag som jag tänkte göra...) avser jag dela upp så här:

En bok som är regelboken. Den har pedagogiska exempel, flytande språk och hela det dravlet. Se den som en analogi till en lärobok.

En referensbok. Den innehåller samma saker som regelboken, men i kompakt form. Här är tabeller, formler, listor, ordning saker händer i och liknande. Se den som en analogi till en formelsamling, det vill säga det man använder när man förstått vad det handlar om. Torr, men rakt på sak.

Eventuellt en spelarhandledning. Återigen samma innehåll, men med sådant som inte berör spelarna bortskalat. Fokuserar i huvudsak på karaktärsgenerering och grundläggande spelmekanik. Se den som en analogi till en kom-igång-manual.

Världsböcker. Räknar med att varje värld blir en bok, skulle man behöva mer kanske de kan växa till flera. På samma sätt kan man tänka sig tilläggsböcker för ett visst tema, tex sjöfart, moderna vapen et cetera.

Så är det. Ni andra har ideer som är puttenuttiga, men de är FEEEEEL!
(om någon har den kommentaren samplad, säg till mig, jag vill ha den som felljud i windows).
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
3 böcker

personligen gillar jag bäst att ha regler i en bok för sig. regler är sällan särskilt hemliga och kan därför lânas ut till spelare om de sâ önskar, samt man kan ha den uppslagen pâ bordet i spelstugan.

sedan bör man ha en textbaserad bok som är till för spelare och spelledare vilken innehâller världsbeskrivningar och lämpligt spelarmaterial, tex hur man piffar ihop en kul magiker.

en tredje bok är spelledarens egen hemliga bibel där allt kul som spelarna inte ska veta stâr.

ja, det finns massor av bra varianter, men det är iaf sâhär jag helst ser ett spel. det har fördelen att man kan lâna ut böcker till spelare sâ att de kan rechercha innan de skapar sina rp.

jag gillade magi (3 böcker) till drakar & demoner och dess upplägg. inte exakt det upplägg jag just beskrev, men ändâ.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Allt i en bok
Det vill säga spelarinfo, spelledarinfo, regler och värld i en bok. Som Vampire exempelvis.
Jag skulle nog vilja ha det som i det häär förslagen. Man har allt i en bok, känns enkelt & bra att man slippe ha en massa böcker att hålal reda på. allt finns ju i samma bok.
Senså skulle det ju vara trevligt att ha lite bonusgrejer, som t. ex en världskarta & en spelarapp med de viktigaste taberllerna för karatärsskapande &sådant.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
En och bara en bok

Allt i en bok är överlägset. Om det finns för mycket text för att man ska få plats med allt i en bok skär man bort saker tills det ryms i en bok. Eventuellt överblivet material kan man kasta eller publicera som expansionsmoduler.
Den här enda boken ska naturligtvis innehålla allt man behöver för att spela. Man ska inte behöva köpa en extra bok för att få varelser, eller en extra bok för att få beskrivning av länder. Naturligtvis kan man köpa en extra bok för att få fler varelser, eller en mer detaljerad beskrivning av länderna, men informationen ska finnas i grundboken.

Jag gillar inte uppdelningen enkla regler - komplexa regler eftersom det ofta hanteras på fel sätt. Snart antas det att alla har de komplexa reglerna och använder dem så alla följande moduler använder dem. Dessutom ogillar jag komplexa regler.

Jag giller inte heller uppdelningen efter målgrupp. Jag har aldrig förstått vad spelarna ska med en egen regelbok till. Om det är något de vill veta kan de väl slå upp dem i samma regelbok som spelledaren? Och medan de gör det får de helt enkelt låta bli att läsa de hemliga delarna.

/tobias
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Efter användningstillfälle

I princip tycker jag att de delar av av reglerna som mera funkar som referens eller studiematerial vid karaktärsskapande, äventyrsskrivande, inpluggning av systemet etc etc kan vara uppdelat hur som helst.

Det viktiga för mig är att saker som snabbt behöver referas under spel så som strids och vapentabeller, färdighetsmodifikationer osv osv finns lättillgängligt i/på speledarskärm och/eller ett separat tabellhäfte. Skulle t.ex. VERKLIGEN uppskatta om Neogames gav ut "Formler & Tabeller" till Eon. Vore lätt värt de 200 spänn en modul kostar numera. Samma sak gäller för övrigt för många spel.

/Bjorn
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det viktigaste av allt..

Det viktigaste av allt..
...är att reglerna inte får vara perfekta från början,
annars kan du inte ge ut en reviderad upplaga efter tre år. :gremsmile:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Allt i en bok, utan tvekan. Om man inte publicerar spelet i en box eller så, förstås, men jag tycker alltid att ett spel ska vara komplett när man köper det. Att tvinga folk att köpa tre böcker för 300 kr/st tycker jag är helt vansinnigt. Om spelarna inte kan hålla sig från att bläddra i sånt de inte borde läsa under rollpersonsskapande och liknande får man väl se till att inte ha en alltför hemlig och metaplottig värld, helt enkelt, men jag tycker att spelarna borde ha vett att inte läsa det spelledaren vill hålla hemligt.


/Dimfrost
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
En enda och riktigt fet lunta. Informationen om världen ska vara upplagd så att det inte är nödvändigt att läsa hela boken för att få en korrekt bild av den.
Boken ska vara snygg så ögonen blöder. Fejk-läderinbunden är definitivt ingen nackdel. Kostnaden kan vara över 1000 spänn.

- Zire, Krille detta var riktat till dig :gremsmile:
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Allt i en bok är givetvis ett alternativ som lockar, fast ändå inte. Jag tycker personligen att det bästa med Dungeons and Dragons är att spelarna har en helt egen bok som de kan bläddra i, klottra i, spotta i osv. Allt spelarna någonsin behöver finns i Players Handbook. Således kan varje spelare utrusta sig med sin egen Players Handbook och så slipper jag vaka över mina böcker (jag är rädd om böcker, det är sällan mina spelare).

Alltså skulle jag vilja ha en bok där allt finns och ytterligare en bok där all nödvändig information för spelarna finns. Denna extrabok innehåller alltså inte ett dugg nytt material, utan endast det som är intressant för dem från den "stora" boken.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: En och bara en bok

"Jag giller inte heller uppdelningen efter målgrupp. Jag har aldrig förstått vad spelarna ska med en egen regelbok till. Om det är något de vill veta kan de väl slå upp dem i samma regelbok som spelledaren? Och medan de gör det får de helt enkelt låta bli att läsa de hemliga delarna."

Det fyller faktiskt en funktion i spel som D&D. Reglerna kring att levla, välja feats och allt sånt samt de listor och tabeller som tillhör är fruktansvärt många. Det är ofta sådant en spelare bör sitta själv och läsa och klura igenom, och då är en egen bok väldigt bra eftersom man kan göra det i lugn och ro i hemmet.

Dessutom litar jag inte på mina spelare sen en av mina spelare läste igenom hela KULT-boken trots att han lovat att bara läsa sådant som är avsett för spelarna.
 

Brixton

Veteran
Joined
23 Sep 2002
Messages
84
Location
Linköping
Något att tänka på om du faktiskt tänker publicera det är ju att tryckkostnaderna nog blir mindre för att göra det i en enda bok istället för flera.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Allt i en bok är givetvis ett alternativ som lockar, fast ändå inte. Jag tycker personligen att det bästa med Dungeons and Dragons är att spelarna har en helt egen bok som de kan bläddra i, klottra i, spotta i osv. Allt spelarna någonsin behöver finns i Players Handbook. Således kan varje spelare utrusta sig med sin egen Players Handbook och så slipper jag vaka över mina böcker (jag är rädd om böcker, det är sällan mina spelare).
Två problem där.

1. Spelledaren blir sur när jag spottar i PHB.
2. Finns det något som spelledaren verkligen behöver utanför PHB?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
1. Spelledaren blir sur när jag spottar i PHB.

Mjo, fast om du äger boken själv så måste du väl få göra vad du vill med den? Alla spelare köper givetvis sitt eget exemplar av Players Handbook, och är således fria att göra vad de vill med sitt exemplar.

2. Finns det något som spelledaren verkligen behöver utanför PHB?

Ingen aning, jag har bara bläddrat i Players Handbook eftersom jag bara är spelare i spelet i fråga. Spelledaren är dock mycket hemlig med de övriga böckerna så jag antar det...
 
Top