Nekromanti Hur ser din version av Sandukar ut?

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Noir beskriver vissa detaljer om Sandukar i detalj, medan andra delar nämns väldigt översiktligt. Jag ser egentligen Noir som 4-5 potentiellt olika settings, som delar kulisser/utseende.

Ett av dessa alternativ är där staden inte är så "fysisk", utan kan ändras (som i t.ex. Dark City eller om Sandukar är en aspekt av världen i Kult). Men då det är en mer "solid" stad vill jag själv ha lite mer kött på benen.

Här är den version av Sandukar jag planerar att använda så fort det blir något spelande av, vilket är en mer "definierad" stad:



Stadsdelar och befolkningstäthet:
Innerstaden, diameter på 2,2km. Sandukar 33,54 kilometer i diameter.

Maskinstäderna (Grön) 236,92km2
-- Sotstäderna 49*0,6km2 ~100,000inv/km2 3,000,000 invånare

Heden (Brun) 84,3km2 ~250inv/km2 20,000 invånare

Ikonen (Mörkblå) 79,97km2 ~25,000inv/km2 2,000,000 invånare
-- Ikonkvarteren, 340,000 invånare
-- -- Argais taxi
-- -- Bordellen Nattfågeln
-- -- Gyllene salongen
-- -- Konstantin-salen
-- -- Korolev-Stationen
-- -- Kugghjulet
-- -- Klaus bar
-- -- Septemberstaden, 3,000 invånare
-- Arbetarkvarteren, 600,000 invånare
-- -- Werner & Quildos fabriker
-- -- Nedomstad, 80,000 invånare
-- -- Keiters klinik
-- Kejsarkvarteren, 300,000 invånare
-- -- Första Imperiabanken
-- -- Rulov-ligan
-- -- Sista vilan
-- -- Stjärnmakaren
-- Celenkkvarteren, 170,000 invånare
-- -- Jostins Kafé
-- -- Gideons pantbank
-- -- Grytan
-- Gammelkvarteren, 350,000 invånare
-- -- Millovys Advokatbyrå
-- -- Syster Hildas Härbärge
-- -- Berekia-skogen
-- -- Aramis Kontaktförmedling
-- -- Panetorget
-- -- -- Syrovska katedralen
-- -- -- Västerparken
-- -- Reerdons Hotel
-- Gränslandet, 240,000 invånare
-- -- Hangarerna
-- -- Smuggeltransporterna
-- -- Visslaren

Fallna staden (Brun) 79,69km2 ~2,000inv/km2 140,000 invånare
-- Vattengraven, 8,000 invåanre
-- Syndens Näste, 6,000 invånare
-- Basaren, 30,000 invånare
-- Ruinerna, 16,000 invånare
-- Malgrav, 25,000 invånare
-- -- Hraghiska enklaven, 15,000 invånare
-- Fristaden, 4,000 invånare
-- Pestgården, 3,000 invånare

Triangeln (Ljusblå) 76,63km2 ~30,000inv/km2 2,280,000 invånare

Ytterstaden (Ljusröd) 66,43km2 ~25,000inv/km2 1,660,000 invånare

Eisendorf (järnbyn) (Orange) 50,81km2 ~35,000inv/km2 1,780,000 invånare

Spiran (Turkos) 47,07km2 ~30,000inv/km2 1,400,000 invånare

Krovgory (blodsbergen) (Blå) 43,91km2 ~35,000inv/km2 1,520,000 invånare

Sigillet (Ljusgrön) 30,618km2 ~20,000inv/km2 600,000 invånare

Luxus (lyx) (Gul) 28,24km2 ~5,000inv/km2 140,000 invånare
-- XYZ
-- -- Marmorhallarna

Dolinaroz (ros dalgången) (Lila) 20,49km2 ~30,000inv/km2 600,000 invånare

Innerstaden (Röd) 3,17km2 ~7,000inv/km2 20,000 invånare

Invånarantal: ~15,160,000

Några stadsdelar i Stockholm som referens i avseende yta och befolkningstäthet
Norrmalm (2004)
Invånare: 7322
Yta: 156 hektar
4694inv/km2

Vasastaden (2006)
Invånare: 58458
Yta: 294 hektar
19985inv/km2

Södermalm (2008)
Invånare: 99685
Yta: 571 hektar
17458inv/km2

Östermalm (2006)
Invånare: 36418
Yta: 256 hektar
14226inv/km2

Kungsholmen (2005)
Invånare: 26302
Yta: 156 hektar
16860inv/km2

Innerstaden har låg befolkningstäthet, trots sina många skyskrapor; på grund av att det i huvudsak består av kontor, butiker, hotell, små övernattningslägenheter, samt stora paradvåningar för rika som är skrivna på annan ort.

Heden var ursprungligen mark avsedd att kunna odla på, för att göra staden mindre känslig mot en belägring. Den består nu har öppna landskap, skogsdungar, små sjöar, pitoreska byar och vräkiga herrgårdar; allt lika naturligt som Central Park i New York (dvs inte alls).

Den vanligaste hushöjden i Sandukar är 4-6 våningar, och utseendena varierar. Vissa stadsdelar har hållit hårt på "stadsplanering" där utseendet på en byggnad måste passa in i en övergripande idé om kvarteret. Medan i andra stadsdelar är det den som äger marken bestämmer vad som kan upprättas och en enda gata kan ha väldigt olika byggnader.

Olika kvarter/områden delas in i olika skatte/avgiftsklasser enligt Colombiansk modell, som går från 1-6. Högre siffra innebär högre avgift, men också bättre service och tillförlitligare infrastruktur; och därmed också högre status. I imperiet finns också kåkstäder, som kan vara murade hus med framdragen el, eller simpla skjul. En större sådan finns utanför Sandukar, där vissa myndigheter har representation där, medan andra skickar dit bulldozrar. Många av invånarna jobbar som daglönare i Sandukar eller i hamnen, eller letar säljbara (eller om de är desperata nog, ätbara) saker på stadens soptipp.

Hur ser era versioner av Sandukar ut? Vad har ni fastslagit i förväg eller under spel? Hur tänker ni er staden?
 

Attachments

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Hmm, den där ska jag ta och titta på och räkna lite på.

Superintressant ämne.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hm... Verkar inte som om vB5 gillade mellanslag, tab, eller indent-tag för att fomatera text inom en tag, så jag har just uppdaterat texten inom första spoilertaggen med bindestreck.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Lupus Maximus;n172545 said:
Invånarantal: ~15,160,000
Har inte staden i orginalet typ 65 miljoner invånare och ytterligare fem miljoner papperslösa?
Sjukt snyggt gjort men du har gått en bit från orginalet, no?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag har nån tanke om att Sandukar inte är en en stad rent fysiskt, utan mer en Fata Morgana illusion eller något som liknar Matrix. Dvs att det som utspelar sig kring RPna är den verkligheten de tror existerar, medan resten är föränderligt.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Mundo;n172559 said:
Har inte staden i orginalet typ 65 miljoner invånare och ytterligare fem miljoner papperslösa?
Sjukt snyggt gjort men du har gått en bit från orginalet, no?
Det jag hittat i boken är "tiotals miljoner". Hittar du någon information med exakta siffror så får du gärna tjoa till och ge en sidhänvisning :) Jag har försökt basera allt ovanstående (förutom de egna inläggen) på hur jag tolkat det som står i boken.

Jag har en version med 75 miljoner invånare om jag vill köra lite mer "over the top" (men med samma befolkningstäthet).
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Lightshy;n172565 said:
Jag har nån tanke om att Sandukar inte är en en stad rent fysiskt, utan mer en Fata Morgana illusion eller något som liknar Matrix. Dvs att det som utspelar sig kring RPna är den verkligheten de tror existerar, medan resten är föränderligt.
Det är lite det jag menar med att Noir är flera olika settings, men med samma utseende på ytan. Dark City, som tydligen är en av primärinspirationerna passar väldigt väl in på det. Trettonde våningen har lite sånt också. Det passar bra ihop med Kult också.

Så det passar bra in i Noir. :)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Sandukar kanske är ett verk av någon som försöker plantera tankar i Rp'nas huvuden, som i Inception....

...så har jag planterat den tanken i ert undermedvetna!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag tror min största avvikelse från boken är att jag har infört Medborgarpartiet. Endast medborgare kan vara medlemmar i Partiet, och andra politiska partier är förbjudna. Endast medborgare har rösträtt. Utöver omröstningen om partiet skall ha fortsatt förtroende att driva Imperiet och på valberedningens alternativ, så har man också en del folkomröstningar, och man röstar givetvis öppet (man skall givetvis kunna stå för sin åsikt). Sanningsministeriets avdelning för omskolning brukar alltid få lite extra att göra efter varje val.

Sedan kör jag mer nedtonat när det gäller flygplan. Flygplan är generellt sett väldigt bräckliga maskiner, och de används i stort sett bara som militära kurirer och leksaker för de med mycket mer pengar än överlevnadsinstinkt. Den enormt konservativa militären har också svårt att se nyttan, då luftflottan regerar i skyn.

Jimmy;n172552 said:
Hmm, den där ska jag ta och titta på och räkna lite på.

Superintressant ämne.
Då det gäller befolkningstäthet är Ikonen ungefär lika tätbefolkad som Paris och Manhattan. Men det finns tydligen kvarter i Paris på runt 100.000inv/km2, och förr i tiden, samt idag i andra delar av världen, är den befolkningstätheten inte helt ovanlig.

Jag har en del andra siffror om Sandukar och Imperiet också som jag kan posta, om intresse finns.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Lupus Maximus;n172575 said:
Det jag hittat i boken är "tiotals miljoner". Hittar du någon information med exakta siffror så får du gärna tjoa till och ge en sidhänvisning
Marco gillade mitt inlägg. Det är källa nog.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Måste ge beröm för kartan och infon i början av tråden. Trots mina egna tankar om Sandukar ger den en bra uppsikt över hur regelboken beskriver staden.
Det jag har saknat i Noir är kartmatrial över stadsdelarna. En riktig julklapp vore om alla platser som beskrivs i boken var någelunda utmärkta på själva kartan.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Märkligt nog har den här tråden gett upphov till oanad aktivitet i Förvaltningsministeriet, Justitieministeriet, Ordningsministeriet och enligt vissa utsagor även Sanningsministeriet.

Jag skulle helt klart se mig om nästa gång jag lämnade hemmet om en sådan karta kommit från mig.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
För att fortsätta mitt spår av planterade tankar.
Vad tror ni om att Sandukar är byggd ovan ruinerna av Carcosa? The home of the Yellow King.
Bring on the Chtulhu mythos!
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Lightshy;n176220 said:
För att fortsätta mitt spår av planterade tankar.
Vad tror ni om att Sandukar är byggd ovan ruinerna av Carcosa? The home of the Yellow King.
Bring on the Chtulhu mythos!
Så kan man också göra. Men alla skulle nödvändigtvis inte hålla med dig.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Lightshy;n176220 said:
För att fortsätta mitt spår av planterade tankar.
Vad tror ni om att Sandukar är byggd ovan ruinerna av Carcosa? The home of the Yellow King.
Bring on the Chtulhu mythos!
Personligen skulle jag inte blanda Chtulhu mythosen, men det är för min version av Sandukar. Passar det för din version, så kör på det
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Håller allt med er. Chtulhu hör inte hemma i Noir. Jag har bara varit sugen på just den delen av mythosen sedan jag såg första säsongen av True Detective. Tyckte de balanserade på gränsen till vansinne hos karaktärerna så jäkla bra. Och att hitta något sådant i Noir hade varit perfekt!
Jag tror mer på bibliska teman som skärseld, kriget i himlen och fallna ärkeänglar och en falsk verklighet.

Ps. Detta inlägget får ses som en parantes bland de mycket intressanta tankarna kring staden.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jimmy;n176171 said:
Märkligt nog har den här tråden gett upphov till oanad aktivitet i Förvaltningsministeriet, Justitieministeriet, Ordningsministeriet och enligt vissa utsagor även Sanningsministeriet.

Jag skulle helt klart se mig om nästa gång jag lämnade hemmet om en sådan karta kommit från mig.
Nah. Inte så länge man håller sig till arkivinformation som är sanktionerad av sanningsministeriet.

Skulle man komma med fientlig desinformation om att det finns papperslösa i Sandukar, eller att det finns prostituerade utöver de licensierade, så... :eek:
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Då jag ser anställningstrygghet som något obefintligt i Sandukar ser jag termen "livstidsanställda" som en ren eufemism för slavar, men primärt för de slavar som ägs av företag. Det finns också många som skulle passa in under termen "skuldslaveri", men de är juridiskt sett fria personer.

Lite mer siffror :)

Populationsfördelning; Sandukar:
Ca 1% (1,54%) lever i överflöd, men ofta med svek, intriger och blodiga maktkamper. 9-10.
Ca 4% (6,15%) har det mycket gott ställt, men är inte direkt iblandade, eller åtminstone inte drivande, i de tyngre maktkamperna. Rädsla för att förlora sin position Levnadsstandard 7-8
Ca 20% (30,77%) lever hyfsat gott, men i rädsla för fienden och den kriminella pöbeln. Levnadsstandard 5-6
Ca 34% (53,31%) kämpar för att få det att gå ihop men i relativ trygghet, rädda för fienden, de kriminella. Med dröm att ta sig uppåt mot vad man tror är trygghet, och rädsla att falla ner i misären. Levnadsstandard 3-4.
Ca 5% (7,69%) lever i misär och hankar sig fram, där kriminella gör livet farligt, polisen ser dem automatiskt som misstänkta. Levnadsstandard 0-2.
Ca 1% (1,54%) lever i fallna staden eller på andra sätt utanför samhället.
Ca 35% är slavar (20%-enheter är den "livstidsanställda" populationen i sotstäderna).

Populationsfördelning; Imperiet utanför storstäder:
Ca 0,5% lever i överflöd, men ofta med svek, intriger och blodiga maktkamper. 9-10.
Ca 2,5% har det mycket gott ställt, men är inte direkt iblandade, eller åtmintone inte drivande, i de tyngre maktkamperna. Rädsla för att förlora sin position Levnadsstandard 7-8
Ca 15% lever hyfsat gott, men i rädsla för fienden och den kriminella pöbeln. Levnadsstandard 5-6
Ca 55% kämpar för att få det att gå ihop men i relativ trygghet, rädda för fienden, de kriminella. Med dröm att ta sig uppåt mot vad man tror är trygghet, och rädsla att falla ner i misären. Levnadsstandard 3-4.
Ca 16% lever i misär och hankar sig fram, där kriminella gör livet farligt, polisen ser dem automatiskt som misstänkta. Levnadsstandard 0-2.
Ca 1% lever utanför samhället
Ca 10% är slavar

Antal individer med rättslig immunitet:
Ca 1/100000 i Sandukar (150 pers) och 1/6000000 (ca 160) i resten av Imperiet har rättslig immunitet .
Från varje ätt har ca 20 immunitet på grund av sin position inom ätten. Resterande som har immunitet har det på grund av sin politiska position, eller på grund av att de är ägare av samhällsuppbärande företag.
 
Top