Nekromanti Hur ser den perfekta spelgruppen ut i fantsay?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Om man ska koka ner en effektiv spelgrupp till så få personer som möjligt

Jag tänker mig
- Utebyggdsjägare
- Skumrasktyp/tjuv
- Magiker/lärd
- Välrustad krigare

En sån här grupp torde väl kunna klara det mesta? Eventuellt skulle man ha en magiker och en lärd för en spelgrupp om fem.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,206
Den perfekta spelgruppen dyker upp i tid eller avbokar i god tid innan spelmöte, är inte för snåla för att köpa egna böcker vid behov eller allergiska emot att spelleda någonting själva ibland.
Men jag gissar på att det kanske inte var svaret du var ute efter ;)
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
En perfekt spelgrupp är utbildad och utrustad för det den ska åstakomma enligt kampanjen, inte enligt dem själva.
Vilket innebär att det den ska åstakomma oftast är att klara vad de tagit sig an precis på håret från TPK oftast.
Detta är helt oavsett genre, och om speltypen skiljer sig vill du ha något annat misslyckande än TPK, men mer brukar det inte skilja sig.

/Luna Lovegood
 

yaed

Veteran
Joined
20 Apr 2015
Messages
9
Alltså, det där du snackar om är ju en KLASSISK fantasygrupp. För ganska klassisk bofferfantasy av spårvagnsäventyrs formen. Hur spelargruppen ska vara beror av vad för äventyr man vill lira. Alltså som exempel är det grymt krånligt i praktiken med bara EN av fyra som kan smyga. Dom andra tre skramlar ju då och sabbar. Då måste ju smygaren vara själv/gå före hela tiden.

Av erfarenhet tycker jag det är kul om hela gruppen kan smyga. Det kan också vara kul att lira ett helt gäng magiker. Ett helt gäng krigare å andra sidan kanske blir lite enkelspårigt. Men hur som helst, det beror ju på vad man känner för i guess.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Den perfekta äventyrargruppen består av karaktärer som spelarna gillar. Jag tycker det är mycket roligare med starka karaktärer med intressant interaktion än en välbalanserad grupp. Jag tycker också att gruppbalans inte borde spela så stor roll. Äventyret borde gå att lösa utan att det krävs att en specifik karaktär lyckas med en specifik handling (flaskhals).

yaed;n87603 said:
Av erfarenhet tycker jag det är kul om hela gruppen kan smyga. Det kan också vara kul att lira ett helt gäng magiker. Ett helt gäng krigare å andra sidan kanske blir lite enkelspårigt. Men hur som helst, det beror ju på vad man känner för i guess.
Yesss, this! :) Mycket roligare än stereotypa balanserade grupper. Släng ihop en grupp med fem barder som turnerar runt i kungadömena. Eller ett gäng riddare som förenas av en gemensam agenda, men som har något skiftande lojaliteter.
 

yaed

Veteran
Joined
20 Apr 2015
Messages
9
Dazumal;n87621 said:
Den perfekta äventyrargruppen består av karaktärer som spelarna gillar.
Du har absolut en poäng. Men det är ganska svårt att veta om man gillar sin karraktär som spelare och om den är rolig att spela med dom andra och så vidare. Jag försöker göra så sandboxiga äventyr som möjligt. Jag brukar göra äventyren efter vad rollpersonerna hittar på att dom ska göra också. Normalt kanske jag ger 3-5 äventyrsförslag sen får dom välja vilken grej dom vill göra så skapar jag det äventyret. Riktigt hungriga grupper vill ju göra allt, så då gör jag alla äventyren.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Förtydling!

Jag tror alla förstår att det beror på kampanjen. Men säg att man ska spela en okänd kampanj med en okänd spelledare och att livet hänger på att man klarar kampanjen.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Botulf;n87571 said:
Den perfekta spelgruppen dyker upp i tid eller avbokar i god tid innan spelmöte, är inte för snåla för att köpa egna böcker vid behov eller allergiska emot spelleda någonting själva ibland.
Men jag gissar på att det kanske inte var svaret du var ute efter :)
Tja, jag funderade på att göra ett sånt inlägg också när jag insåg att det lika gärna kunde tolkas åt det hållet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
10 murder hobos eller en Conan.

Annars gillar jag Warrior+Cleric+Wizard+Thief-klassikern.
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
En old school Dungeons & Dragons grupp skulle jag designa så här.

3 Fighters (två i front en med spjut från bakre ledet)
2 Clerics (dubbla helare plus turns)
2 Thieves (dubbla chanser att desarmera fällor och öppna lås, avståndsvapen)
1 Mage (support)
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Evokee;n87677 said:
Jag tror alla förstår att det beror på kampanjen. Men säg att man ska spela en okänd kampanj med en okänd spelledare och att livet hänger på att man klarar kampanjen.
... "Klara kampanjen"? Vad innebär det? Att ni spelar igenom den utan att någon rollperson dör? Att ni spelar igenom den med färre än 10 avverkade rollpersoner? Att ni orkar ta er igenom den utan att bryta samman av tristess?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Evokee;n87566 said:
- Välrustad krigare
Fan, jag läste välutrustad krigare... :emb:

Men i alla fall, i ditt exempelband fattas en healer och vi är en tank kort om inte rangern skall kunna slåss rejält bra också.

I D&D skulle såklart en Cleric passa bra som #5 i det gänget. Heal + halvtank är precis vad doktorn rekommenderar.

I spel där vi inte har healers så behövs en tank till tror jag. Jag tror att krigaren (som för övrigt bör ha bra kontakter i det militära eller dyl) bör kompleteras med en Riddare i någon form.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
3 rogues, en är lite social, en är muliclass cleric och en är multiclass wizard. Borde klara det mesta :p Eller 2 druider och en rogue, för fällorna. Druiderna kör summons. Då klarar man det mesta.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Evokee;n87566 said:
Förtydling!

Jag tror alla förstår att det beror på kampanjen. Men säg att man ska spela en okänd kampanj med en okänd spelledare och att livet hänger på att man klarar kampanjen.
Beror lite på spel. Är det dnd är det t.ex alltid bäst med så många rogues man kan få tag på, eftersom denna klass har absolut högst utility av alla klasser. De får flest skill points, tillgång till flest skills, har medelbra utveckling på egenskaper, och kan välja de flesta typer av abilties. De får på tafsen såklart i specifika situationer¨av andra klasser, men om det är ett helt okänt äventyr så är det rogues jag skulle satsa på. Spelar man EON är det ofelbart "bäst" med 4 milismän, eftersom dessa får absolut flest valfria enheter och därför kan bredda sina kunskaper och bli mest mångsidiga. Spelar man mutant är det typ legoknektar (mercs) och dylikt, eftersom de återigen får det bästa utbudet av skills, cybertech osv.

Det beror en del på vilket spel man spelar som sagt. Om alla spel är tillåtna så det väl Exalted eller något man skall välja karaktärer för, där börjar man ju i praktiken som en halvgud. Jag försöker förstå här dock - varför ställer du frågan?
 
Top