Nekromanti Hur såg det egentligen ut på Altor?

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Problemet är väl att allting på Chronopia-sidan lider av det där skalproblemet som Ereb-sidan faktiskt inte har. DVS att allting är enormt.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Härligt. Jag blir spelsugen. Det var länge sedan som jag läste Chronopia (är det någon som har ett gammalt exemplar som ni inte vill ha så skicka det till mig).

Kör på. Jag älskar kartor.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Måste få fråga hur har du gjort kartan? Sitter och funderar på att göra min egen till mitt fantasy projekt men vet inte riktigt hur jag ska få det snyggt. Undrar då över teknik när du konstruerat kartan. Är väl hyffsad på att rita och måla men om det bara handlar om råtalang så är det nog kört.
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Som Björn sa, Cartographers Guild är bra! Viktigt att tänka på balans mellan färger, samt hitta bra texturer. :gremsmile:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Texturer är knepiga (att hitta bra alltså, man vill inte gärna slänga in något som får kartan att se ut som en vävtapet från 1970-talet...)

Samtidigt bidrar texturer ihop med övertoningar och andra "oregelbundenheter" mer än man tror till att ge det där levande intrycket, att det faktiskt inte är uniforma färger i väl avgränsade fält.

Väl värt tiden att få det bra.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,934
Supersnygg karta, bra jobbat! Om något skulle jag önska lite mer kontrast, men det är nog bara en smaksak.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Var är egentligen Chronopia? Skulle vara kul att se den där staden utplacerad på kartan nånstans. o_O
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,934
Recca said:
Var är egentligen Chronopia? Skulle vara kul att se den där staden utplacerad på kartan nånstans. o_O
Och var är Krilloan? Grym stadsmodul, vill jag minnas.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Anarchclown said:
Problemet är väl att allting på Chronopia-sidan lider av det där skalproblemet som Ereb-sidan faktiskt inte har. DVS att allting är enormt.
Det är väl inget problem egentligen? Ereb ska väl vara Europa, och kollar man på en världskarta så ser man hur jäkla litet Europa är jämfört med allt annat.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Ok två saker. 1. Nej alltså det är att alla länder helt plötsligt är stora som världsdelar. Så var det inte på medeltiden i vår värld. Att alla länder var enorma så fort man åkte utanför europa.

2. Jag glömde så klart att säga att jag tycker att den är skitsnygg. Jag är helt enkelt så van vid att spelknepes kartor är förstklassiga att jag glömmer berömmet innan jag börjar gnälla på Ä-spels kackiga världsbyggen från förr.
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Anarchclown said:
2. Jag glömde så klart att säga att jag tycker att den är skitsnygg. Jag är helt enkelt så van vid att spelknepes kartor är förstklassiga att jag glömmer berömmet innan jag börjar gnälla på Ä-spels kackiga världsbyggen från förr.
Jag blir alltid en del generad och en större del inspirerad av beröm! Tack :gremsmile:
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Det var så lite så. Jag är Jan Erik Söderman på ErebAltor.se så jag har sett dina kartor i många år nu. :gremsmile:
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Ond bråd död said:
Vitulv said:
Recca said:
Var är egentligen Chronopia? Skulle vara kul att se den där staden utplacerad på kartan nånstans. o_O
Och var är Krilloan? Grym stadsmodul, vill jag minnas.
"...belägen vid Ormsjön, söder om Kopparhavet. " Var allt wikipedia sa.
Precis, alltså i sundet direkt under texten "Kopparhavet" på kartan, på västra kusten av Samkarna.

Krilloan var för övrigt bland det bästa Äventyrsspel producerade, IMHO. Kanske inte ett underverk av nyanser, men mysigt och välskrivet.
 
Top