Nekromanti Hur rollspelar man Game of Thrones berättarteknik?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Det här är ett försök till ramverk för att spela Game of Thrones. Tanken är att det ska ligga som ett raster ovanför valfritt spelsystem, så det handlar snarare om ett spelsätt än ett regelverk. I exemplen nedan är det GoT jag använder, men det kan lika gärna användas för andra historier med samma berättarteknik.

Det som gör GoT intressant för mig är att historien berättas i sidled - flera olika huvudpersoner som alla reagerar på varandra, där tiden går kontinuerligt, men vi bara får brottstycken ur allas vardag. Mellan Tyrions scen 1 och Tyrions scen 2 kan det gå flera dagar, till exempel. På detta sätt kan en kampanj få ett mycket större perspektiv än en mer traditionell dito.

Det gör att det krävs en enorm mängd med karaktärer, och därmed rollpersoner. För att det ska flyta får varje spelare hantera flera RP. Som jag tänkt just nu är det en SL som samordnar och koordinerar, men det borde egentligen inte finnas något hinder att använda samma princip i ett spelledarlöst spel.

Sammantaget blir alltihop någonstans mellan Fiascos scentänkande och Troupe style från Ars Magica.

NÄR SPELET BÖRJAR
Världen där man spelar har ett antal "fronter", miljöer där huvudpersonerna rör sig. Det kan vara Muren, Dothrakis hord, Hovet i King's Landing, Jakten på Lönnmördaren, Kriget mot Lannister, etc. Det behöver alltså inte nödvändigtvis vara fysiskt låsta platser, även om det är troligt att åtminstone några är det.

Varje front har en grundläggande setup, en startscen där frontens huvudperson (se nedan) får sin grundläggande konflikt presenterad och ramverket för sin front beskriven. I den stora bröllopsscenen för Daenerys i säsong ett, tex, kommer de första detaljerna om Dothrakis kultur, konflikten mellan henne och hennes bror, bakgrunden om att de är gamla kungaätten som flytt, etc.

Varje front har också en huvudperson, den vars historia den delen av spelet handlar om. Eventuellt har SL spikat några ramar för vad som ska till ("du måste vara en oäkting och vilja gå med i Nattvakten, annars är det fritt"), men i övrigt är det upp till spelaren. Från start är det här antagligen den enda rollperson som behöver helt ifyllt rollformulär, medan alla andra som hör fronten till bara behöver lite grundläggande info som namn, drivkrafter och några snabba karaktärsdrag. Det är inte omöjligt att SL tar några av de andra och gör till sina framöver.

Det är också huvudpersonens uppgift att casta den första scenen tillsammans med SL. Det kanske passar med en putslustig sidekick? En grinig livvakt? En sliskig spionageexpert? En nedstämd riddare som behöver hjälp? Spelaren castar utifrån vad scenen behöver. Tänk redan från början på vad scenen är till för - visa upp fronten och introducera konflikter, inte nödvändigtvis lösa någonting. Det handlar om att starta upp, inte avsluta.

Efter startscenen utvärderar ni rollpersonerna - var det någon ni gillade som ska bli permanent biroll? Vissa måste ju bli det, som Daenerys nye make eller knugen som blir Ned Starks nye chef, tex, men andra måste det absolut inte. Några kanske bara ska vara med ibland, istället för så ofta som möjligt. De permanenta birollerna kan det vara en poäng att ge stats och nuffror, men de som bara blir bakgrundskaraktärer, statister behöver inte lika mycket kärlek. Se till att det finns konflikter mellan olika personer, och var inte rädd att ha rent ordentliga sådana mot andra spelares rollpersoner, inklusive huvudpersonen.

Gå laget runt, och ge varje huvudperson sin startscen. En huvudperson per spelare är enklast att hålla i huvudet. Var inte rädd för att fläta samman de olika fronterna på fler plan än det rent politiska - kanske är någon vid Muren far till någon vid en annan front?

FORTSATT SPEL
Sedan går varvet runt - en scen per spelare. Det är fullt möjligt att någon av birollerna bör få sig en scen också, om det känns relevant eller om det är någon som fastnat extra mycket för en hittills oviktig rollperson. Varje scen bör falla inom en av tre kategorier konflikthantering, fördjupning eller introduktion.

Konflikthantering kan vara att du söker en ledtråd i din stora konflikt, eller intrigerar för att hantera en stor politisk konflikt. Det är de här scenerna som för själva handlingen framåt. Det kan vara spelaren som sätter scenen för att det dök upp en bra idé, men det kan också vara SL som sätter scenen pga omständigheter rollpersonen inte rår över ("olyckan" med vildsvinsjakten i säsong ett, tex). För att scenen ska funka ska det finnas en start (presentera det nya i konflikten), en mitten (RP agerar/reagerar på konflikten) och ett slut (RP har tagit ett beslut).

Fördjupning handlar om att fördjupa rollpersonerna i fronten - de kanske bara har en fest och snackar ett tag? Eller öppnar sig för varandra efter att de haft lite rajtan-tajtan? Eller diskuterar sin favoritlitteratur? Vad som helst som inte nödvändigtvis för plåtten framåt men ger en mer förståelig rollperson är en fördjupande scen. Den behöver ha ett slut, vilket kan komma när som helst, men spelaren bör ha en tanke från början om vad vi ska lära oss om rollpersonen ("min far hatar mig, här är en anekdot om det", etc).

Introduktion är att introducera ett helt nytt element i historien. Den kommer mest när det är dags för en ny säsong och kan nästan funka som en ny startscen (se ovan). Fronten kanske flyttar sig till en helt ny plats (Daenerys kommer till Qarth), eller något enormt har hänt som omformar hela frontens förutsättningar (Jon Snow går undercover). Men om en extra viktig SLP eller ny RP introduceras kan hela scenen handla om den personens introduktion också - kanske stoppar den en lönnmördare från att ha ihjäl huvudpersonen?

SPIN OFF
Om någon biroll blir tillräckligt kul eller intressant att spela är det ingen dum idé att låta den få en egen front. Sam Tarly rör sig ju själv efter ett tag, med en mycket mer personlig historia än den storpolitiska Jon Snow hanterar. Det är heller inte omöjligt att introducera en helt ny front om det skulle passa handlingen i kampanjen, men det bör ske restriktivt så det inte tar lika lång tid att spela som det tar för GRRM att skriva böckerna.

SÄSONGSAVSLUTNING
Förslagsvis bör säsongerna sluta på en stor cliffhanger, när någon precis har löst en stor delkonflikt, eller när något monumentalt har förändrats på andra sätt. Det är svårt att synka alla handlingar tillsammans, men det går släppa några trådar tidigare än andra. Allt måste inte lösas i exakt sista scenen på exakt sista spelmötet. Har ni en bra punchline, var inte rädda att ta en liten paus från just den fronten ett tag. Det är bra att få tid till planering, både för SL och för huvudpersonen.

ALLMÄNT OCH BLANDAT
Det är viktigt att fläta samman fronterna då och då, gärna mer ju längre tiden går. I början är det kanske biroll som är spion åt en huvudperson i en annan front, men med tiden kanske två fronter till och med slås ihop helt.

Låt allt flyta organiskt genom spelets gång. En av de stora fröjderna med den här typen av berättande är att slump och rollpersonernas personlighet spelar en så stor roll. Det är nog till och med viktigare att rollpersonerna får chansen att reagera på saker utom sin kontroll än agera på saker de kan och vet. Ett beslut i en front måste hanteras i i en annan, men reaktionen kan skapa följder långt större och mer komplicerade än själva aktionen från start.

*********
Tror det var allt. Alla konstruktiv kritik mottages tacksamt.


[EDIT] Det här var tydligen mitt tusende inlägg. Woop woop!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,631
Location
Uppsala
Tycker stora delar av beskrivningen låter som DramaSystem, med skillnaden att DramaSystems scener sker mot en petition där någon försöker förhandla något från en annan part. Passar överlag väldigt bra rent tematiskt. Skulle väldigt gärna prova att spela just intrigspel med ett sådant system.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Det verkar asgjutet, men det stora problemet som jag ser det är att både TV-serien och böckerna lägger mycket tid på att introducera världen organiskt. Dvs, vi lär oss om saker efter hand men karaktärerna beter sig som om de kände till allt som de rimligtvis bör känna till redan innan de fattar sina beslut.

Att lämna ut "kampanj-info" till spelarna för en kampanj av den här storleken skulle kräva flera dussin sidor med liten text så att spelarna inte plötsligt gör något som går helt emot vad de rimligtvis borde veta om spelvärlden... Såvida inte man ger alla spelarna varsin kopia av "common sense"-fördelen från Vampire (som låter SL inflika till spelarna om de håller på att göra något som kanske är lite dumt).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Mundo;n320219 said:
Det verkar asgjutet,
... asgjutet?

Mundo;n320219 said:
men det stora problemet som jag ser det är att både TV-serien och böckerna lägger mycket tid på att introducera världen organiskt. Dvs, vi lär oss om saker efter hand men karaktärerna beter sig som om de kände till allt som de rimligtvis bör känna till redan innan de fattar sina beslut.

Att lämna ut "kampanj-info" till spelarna för en kampanj av den här storleken skulle kräva flera dussin sidor med liten text så att spelarna inte plötsligt gör något som går helt emot vad de rimligtvis borde veta om spelvärlden... Såvida inte man ger alla spelarna varsin kopia av "common sense"-fördelen från Vampire (som låter SL inflika till spelarna om de håller på att göra något som kanske är lite dumt).
Ja, så är det absolut. Jag skulle nog välja att testa det här i en värld alla spelare känner väl eller åtminstone har tillgång till på lika villkor (borde gå att applicera det här på WoD via Milwaukee by Night, tex). Alternativt skapa en värld gemensamt, där man medvetet har en ganska lös tanke i början där karaktärerna är viktigast, men världen utkristalliseras allt eftersom. Lite som i GoT. Qarth var det ingen som prata om innan det var relevant, tex. Samma sak med att det fanns en liten stad (Hardhome) norr om Muren.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,747
Location
Stockholm
Gillart! Vi testade att göra ett AW-hack och spela något som ligger extremt nära det du beskriver men satt i Jargiska Kejsardömet (Eon/Mundana) och det fungerade riktigt bra med både playbooks och fronts (du använder ju till och med samma terminologi här ;) för de centrala elementen. Wants och countdown clocks var också superpraktiskt för att hålla koll på de stora dragen i världen utan att bli för detaljistisk. Själv tycker jag också att det är svinkul att skriva playbooks så det var aldrig något problem att skapa nya när det dök upp biroller som ville utvecklas till huvudroller. Vi lånade också en hel del tänk från Prime Time Adventures med tydlig TV-seriestruktur, avsnitt, säsonger, intromusik, etc. Det som fick oss att tappa tempo var att det blev väldigt komplex politik och kausala samband, vilket jag gillade asmycket men som några av mina spelare tyckte blev träligt (de ville ner och döda saker i grottor, inte planera internationella relationer, giftemål och krigföring).

Vi skrev ut porträtt till alla karaktärer och vek små "trianglar" med porträtt och namn på framsidan och övergripande agendor och hemligheter på baksidan, som vi kunde plocka fram per scen så att det gick att hålla koll på politiken när det började bli många inblandade (när vi lade ner hade vi väl ett 60-tal aktörer och det gick helt okej att hålla ordning på dem). AW har ju mekanik för både fronter och områden så att fraktioner och landområden kan få en egen känsla, egna hot och egna behov. Jag tycker förvisso om AW men blev ändå imponerad över hur bra systemet skalade för oss när vi gick upp på nationell och internationell nivå med moves och politik!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
RasmusL;n320243 said:
Gillart! Vi testade att göra ett AW-hack och spela något som ligger extremt nära det du beskriver men satt i Jargiska Kejsardömet (Eon/Mundana) och det fungerade riktigt bra med både playbooks och fronts (du använder ju till och med samma terminologi här ;) för de centrala elementen. Wants och countdown clocks var också superpraktiskt för att hålla koll på de stora dragen i världen utan att bli för detaljistisk. Själv tycker jag också att det är svinkul att skriva playbooks så det var aldrig något problem att skapa nya när det dök upp biroller som ville utvecklas till huvudroller. Vi lånade också en hel del tänk från Prime Time Adventures med tydlig TV-seriestruktur, avsnitt, säsonger, intromusik, etc. Det som fick oss att tappa tempo var att det blev väldigt komplex politik och kausala samband, vilket jag gillade asmycket men som några av mina spelare tyckte blev träligt (de ville ner och döda saker i grottor, inte planera internationella relationer, giftemål och krigföring).

Vi skrev ut porträtt till alla karaktärer och vek små "trianglar" med porträtt och namn på framsidan och övergripande agendor och hemligheter på baksidan, som vi kunde plocka fram per scen så att det gick att hålla koll på politiken när det började bli många inblandade (när vi lade ner hade vi väl ett 60-tal aktörer och det gick helt okej att hålla ordning på dem). AW har ju mekanik för både fronter och områden så att fraktioner och landområden kan få en egen känsla, egna hot och egna behov. Jag tycker förvisso om AW men blev ändå imponerad över hur bra systemet skalade för oss när vi gick upp på nationell och internationell nivå med moves och politik!
Coolt! Har du tillgång till någon sorts samlat dokument som du vlll dela med dig av? Och bör man införskaffa Prime Time, så där i största allmänhet?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
entomophobiac;n320197 said:
Tycker stora delar av beskrivningen låter som DramaSystem, med skillnaden att DramaSystems scener sker mot en petition där någon försöker förhandla något från en annan part. Passar överlag väldigt bra rent tematiskt. Skulle väldigt gärna prova att spela just intrigspel med ett sådant system.
Har funderat länge på om det är en bra idé att skaffa Hillfolk, men nu blev det ju ett argument till...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,631
Location
Uppsala
Khan;n320255 said:
Har funderat länge på om det är en bra idé att skaffa Hillfolk, men nu blev det ju ett argument till...
Du kan läsa kärnan av systemet här:

http://site.pelgranepress.com/index.php/dramasystem-srd/

Mitt största problem med DramaSystem är egentligen att det är ganska otillgängligt, särskilt när du läser det för första gången. Hade önskat att det inte var skrivet som en snårskog utan faktiskt summerade de (väldigt coola) idéerna i lättläst form först och sen besvarade frågor. Som det är skrivet är det tyvärr lite jobb att ta till sig.
 
Top