Nekromanti Hur ritar folk egentligen sina kartor?

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Menar till sina egna spel...
Photoshop? Paint? För hand? Inte alls? Fractal Mapper? Telepaterar med sina spelare?

Vidare... Några tips inom den metod du använder själv, mer än att öva mycket dvs...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
När jag skissar ihop äventyr på datorn är det paint som gäller, inga superkartor med utritade möbler eller nåt så då duger paint.

Om jag däremot visar spelarna hur ett hus ser ut så är det penna och papper som gäller så kan man bara rita ut de delar av huset som de utforskat hittils.
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Papper och penna. Ibland Painter eller Photoshop, men det -- precis som Fractal Mapper -- ger ett så kliniskt intryck--W
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
För hand

Eftersom jag är spelledare i DoD så är kartorna inte precis jätteexakta i mått så jag ritar kartorna för hand.. Sedan försöker jag göra rumskartor detaljerade så att jag kan improvisera fram miljöer utifrån kartorna.. Jag ritar alltid kartor för spelarna i takt de besöker platsen..

~När det gäller äventyr så är [color:448800]Han</font color=448800> av den åsikten att snygga kartor ett tecken på välgjorda äventyr
 

Raul

Veteran
Joined
25 Aug 2002
Messages
61
Location
Linköping
Jag kör enbart med papper och penna, ett utskrivet A4 känns så Officeaktigt tycker jag. Bättre är det med halvt gulnat papper som man ritar nåt stämningsskapande på. Det är ju lättare att rita exakt hur man vill utan (inte alltid) trubbiga datorverktyg.

En gång blötte jag kartan, skrynklade den x antal gånger, eldade i kanterna och skrev med nån skum penna. Det blev så tufft så jag gav kartan tillspelarna och sa:
Så här ser kartan ut. /images/icons/devil.gif
Det var ganska sjysst. SPeciellt när den började falla i bitar och de var tvugna att handskas försiktigt med den. Det var en riktigt gammal karta de kommit över.

Även om kartorna inte skall vara stämningsskapande tycker jag det är bättre med papper och penna. Det ser inte lika slarvigt ut när man kompletterar under spelet.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Riktigt schysst karta, hör du. Var hittar man Campaign Cartographer? Kostar eländet pengar också, till råga på allt?

/Skuggvarg
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Dito

IMHO blir det mycket bättre också. Man måste anstränga sig ganska mycket för att få en handritad känsla på ett datorproducerat dokument. Om man istället ritar det för hand får man det s.a.s. gratis. :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Så här ...

Papper, penna, scanner, Illustrator, Photoshop.
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
En annan kul grej med kartor, kan spreja vatten på dem och lägga dem i ugnen enstund (dock inte Microugnen!)./images/icons/wink.gif
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
För större översiktskartor: Vitt papper, blyerts, tuschpenna.

För detaljkartor: Rutat papper, blyerts.

Inga datorer får komma i närheten av kartorna, om det inte rör sig om enbart scannande. Jag har lärt mig att avsky datorritade kartor efter att ha spelat cyberpunk-mutant, som hade de fulaste kartorna i rollspelshistorien.

/tobias
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Photoshop, 3dstudio max, illustrator, för hand (med en otroligt smal gelpenna: pilot g-tec-c4), egenskrivna fraktalprogram, svart tavla med krita.

det beror helt och hållet på situationen. Om jag gör en världskarta till en fantasyvärld blir det kanske för hand för kustlinjerna och sen photoshop för färger och sånt. illustrator funkar bra för kartor över en galax, kartor över städer och sånt. 3dstudio max används bara i väldigt speciella fall, 3Dkartor osv. Svart tavla med krita används under spel.
När rollpersonerna får tag på en riktig karta bör den se ut som den gör i spelet. Är den gjord av en kartritare skall den se
riktigt snygg och "målad" ut. Är den gammal skall det vara på pergament och slitet...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Datorritade kartor ...

Det var ju ett tag sedan Nya Mutant gjordes. Redskapen för att skapa kartor i datorn har förbättrats avsevärt sedan dess.

Jag bifogar ett exempel på en karta jag håller på med just nu (obs. ej färdig).

Den är gjord helt och hållet i Illustrator.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Ytterligare ett exempel ...

Här kommer ännu en karta jag gjort.

Denna är gjord med papper, penna, scanner, Photoshop, Streamline, Illustrator, och till sist Photoshop igen.

Jag gillar datorgjorda kartor.

Om de är snygga.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Ytterligare ett exempel ...

Den var snygg!

Om jag var tillräckligt duktig för att göra sådana skulle jag göra det. Nu får jag hålla till godo med handritade på papper /images/icons/wink.gif

/Black Dwarf, som egentligen tycker att svartvita kartor av den typ som finns i fantasyböcker är snyggast.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

En annan kul grej med kartor, kan spreja vatten på dem och lägga dem i ugnen enstund (dock inte Microugnen!).

<hr></blockquote>



Hur smakar det då?

Varför går inte micron?

Ett sidospår: Ett kul experiment man kan göra i all menlöshet är att sätta in en brinnande trästicka i micron och sedan köra på full effekt. Man kan få små plasmabollar som svävar omkring i flera sekunder i micron! Skyll inte på mig om ni bränner slutsteget i ugnen bara...

Jag har funderat på möjligheten att fylla en micro med neon och täta den, har hört att det ska bli skitläckra interferensmönster då. De som har testat får gärna höra av sig och tala om ifall det är värt besväret!

Jag har hört att man kan göra mat i den också!!!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Ytterligare ett exempel ...

Det som är problemet är inte så mycket att de är fula (det är de inte) som att de inte ser handritade ut (av naturliga skäl). Din mycket snygga karta över den där halvön skulle kunnat vara hämtad ur en bättre kartbok och är ett väldigt proffsigt arbete. Den är däremot inte trovärdig som en produkt i en fantasyvärld.

Alla ser nog inte det här som ett problem. De flesta kartor är ju till för spelledaren ändå. Personligen föredrar jag dock en slarvigt handritad karta framför ett gediget illustrator-verk som ser datorproducerad ut.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
På datorn med Fractal Mapper, ArcView eller PaintShop. Tidigare använde jag ett eget program som försvann i den stora diskkrashen. För golvplaner kör jag PaperFig (http://paperfig.mine.nu).

Ibland skissar jag för hand, men eftersom jag saknar talang föredrar jag datoriserade kartor.

Datoriserade kartor har dessutom fördelen att man vet var man har dem. Papper tenderar att försvinna...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Datoriserade kartor har dessutom fördelen att man vet var man har dem. Papper tenderar att försvinna...

*host*diskkrash*host*
 
Top