Nekromanti Hur rik är en adelsman?

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Vad säger folk? Ungefär hur mycket har en ganska rik adelsman åt baronhållet i exempelvis Consaber i hyfsat likvida medel? Och hur mycket rikare är exempelvis en hertig?
Om man nu inte räknar med hur mycket mark etc. är värt.
Är en miljon silver på tok för mycket eller på tok för lite för en baron? Då menar jag inte nödvändigtvis att han har en miljon i sina kassakistor i slottet, utan hur mycket han kan få fram inom rimligt kort tid. Kanske inte i pengar nödvändigtvis, men i lättomsatta medel.

Står det mycket om sådana saker i Riddaren? Funderar lite smått på att köpa den.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
I omvänd ordning:

Ja, det står en hel del om sådant här i Riddaren.

En miljon i likvida medel känns som på tok för mycket. Han kan kanske skrapa ihop en summa som rör sig i de lägre 10.000-talen i silver, beroende på hur bra det gått de senaste åren, dvs om han råkat ut för extra utgifter eller inte. Hans rikedomar är större än så (dock går det nog inte upp i en miljon om man inte tar med någon form av värdering av fast egendom som just mark), men större delen av de skatteintäkter han får in i tullar, avgifter etc från sina undersåtar är i natura, dvs allehanda jordbruksprodukter.

Mvh / Phelan
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Heisann! Vil bare si at du finner det garantert ut hvis du søker.
Satt nemlig og søkte på adel og "börd" igår, og fant en hel del om det. Og flere av spørsmål var akkurat av den karakteren du har spurt om.

Men kan jo prøve og svare deg kort.
Det er nok at det er _veldig_ lite sannsynlig at han kan skaffe ett sånt beløp i mynt. For hvordan skulle det gå til?
Nesten all lønn/skatt han får inn er i natura.
Og en adelsmann er ikke spesielt rik i ren mynt, han har heller bedre utstyr, mer folk, eiendeler, mark osv. Altså han har en høy levestandard, men lever ikke som onkel skrue :gremtongue:



Kanskje du finner dette litt "opplysende": Pengarpengarpengar
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: Hur rik är en adelsman? klargör lite.

Jag kanske skulle klargöra lite vad jag menar, jag menar inte nödvändigtvis att han har sina pengar i mynt, utan i saker som är hyfsat lätta att omsätta, exempelvis slavar, boskap, hästar och till viss mån mat etc och då inte mark och slott och sådant som är ganska svårt att betala något med.

Tänk er att han till exempel är skuldsatt och måste skrapa ihop vad han kan. Hur mycket skulle han tänkas få ihop då tror ni?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Hur rik är en adelsman? klargör lite.

Tänk er att han till exempel är skuldsatt och måste skrapa ihop vad han kan. Hur mycket skulle han tänkas få ihop då tror ni?
Är han skuldsatt kan han t ex erbjuda fordringsägaren inkomsten från ett eller flera av sina gods under viss tid för att betala tillbaks det. Rör det sig om en miljon lär det dröja ett bra tag...

/Joel - undrar vad fasen han gjorde för miljonen...
 

Schyte

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
85
Location
Mt. Zal, Tholamar
Hur rik han är beror helt på värdet av valutan.
Jag vet att i mina spel blir pengarna snabbt värda lite och anpassar då vissa priser.
Så beroende på hur mycket spelarna har kan man ju räkna ut hur mycket en rik adelsman ska ha. (Om de springer runt med 3 000- 7 000 i fickan kanske han ska ha 1 milj.)
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
En hertig bör, tycker jag, kunna ha tillgångar värda en miljon silver.

Tänk bara hur mycket ett slott kostar, hur mycket en båt kostar (han kanske har flera).
Han sitter säkerligen på en ganska stor förmögenhet.

DESSUTOM, så har han en titel som är omöjlig att sälja än dock ovärderlig. :gremsmirk:

// Creigh
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Med tanke på beskrivningarna av mutor i Jargien från Geografica Mundana så kan nog en rik adelsman ha en del pengar.
Om jag inte minns fel så kunde inkomsten på ett år för en högre 'tjänsteman' i Jargien uppgå till runt 10.000 silver medan denne kunde få mutor för ja kanske upp till en miljon på ett år.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Adelsmäns tillgångar

Adeln var aldrig en enhetlig grupp under medeltiden, varken i Sverige eller på kontinenten. Det samma gäller av allt att döma i EON. En lägre adelsman, säg en riddare i en barons följe, skulle till exempel kunna tänkas äga rätt till avkastningen från ett halvdussin gårdar/hemman. Avkastningen är då nog för att hålla med häst och rustning och upprätthålla ett någorlunda höviskt leverne vid baronens hushåll, med baronens stöd i vissa fall. De kontanta medlen en sådan adelsman skulle kunna tänkas utvinna kan inte uppgå till mer än ett par 1000 silver, förutsatt att han inte säljer av gårdarna.

Baronen i sin tur har betydligt större tillgångar. Men eftersom han förväntas upprätthålla en viss standard vid sitt hov, skänka gåvor till sina vasaller, hålla gästabud och då stå för kost och logi och underhållning för alla gäster ett par gånger om året, i vissa fall stå för vasallernas utrustning et.c. så förutsätter alla större resursansamlingar att naturainkomster avyttras eller gårdar/mark säljes. Inkomster från skatt på handel och tullar kan ofat dirket omsättas i kontanta medel, men man bör minnas att den rådande ideologin knappast tillätt att man lade pengar på hög. De skulle i stället löpande användas, annars saknade rikedomen funktion.

Om en adelssläkt däremot tvingas betala höga lösensumor eller liknande så finns det dock en hel del att sälja av. Jag vågar inte uppskatta värdet i silver, men i riddaren finns vissa riktlinjer som kan användas för att uppskatta värdet på mark och skog, om jag minns rätt.
 

jwarlander

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
7
Location
Järfälla Stockholm
Om man tänker sig ett fiktivt värde på tillgångarna kan man säkerligen resonera sig till sådana summor, men..

* Slottet har nog oftast gått i arv, annars byggdes det säkert till största delen med lokal arbetskraft som kanske kom undan med skattelättnader eller liknande.. misstänker att endast byggherren och andra kompetenta resurser kanske kan ha fått ersättning i pengar, och sannolikt hämtats in utifrån.

* Båten byggdes kanske också lokalt, i utbyte mot förmåner eller mot betalning in natura.

Samma tema tror jag återkommer för de flesta av hertigens tillgångar - det är nog just bara vissa löpande kostnader för att upprätthålla levnadsstandard osv som faktiskt kräver pengautbyte.

Sen kan man ju förstås resonera att om det tog X personer Y år att bygga slottet, och varje person under ett normalt år skulle ha betalat skatt in natura som kan säljas för Z pengar, så kanske slottet är värt omkring X*Y*Z pengar ifall man på något mystiskt sätt skulle lyckas sälja det..
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
Står det mycket om sådana saker i Riddaren? Funderar lite smått på att köpa den.
Om du använder Riddaren för att ta fram siffror på sabriska adelsmän får du hoppa upp ett snäpp på adelsskalan på alla tabeller i kapitel fyra. Detta för att sabriska adelsmän är färre, mäktigare och generellt sett äger mer jord än sina motsvarigheter i t ex Soldarn, Drunok och Västmark.

En sabrisk baron räknas alltså greve som och en sabrisk greve som hertig - dock endast i de tabellerna (RI-15, 16, 18 och kanske nån mer). Tabell RI-1 visar fortfarande på de politiska motsvarigheterna.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Re: kostpris / tilbud-etterspørsel

Når det gjelder salg, iallefall av spesielle eller sjeldne ting. Så tror jeg at det er bedre og finne salgsverdien med å tenke på tilbud-etterspørsel, enn å tenke på den opprinnelige kostverdien (altså det den kostet og skape/lage).

Sannsynligheten for at noen skulle ville, eller kunne kjøpe ett slott til "byggeverdien" er veldig lite sannsynlig.
Så hvis noen absolutt skulle selge ett slott av en eller annen merkelig grunn, så hadde en nok blitt tilbudt land eller eiendeler som betaling (iallefall hovedparten).
Og var en kun intresert i penger da, så måtte en selvfølgelig ta den som kunne bydd høyest der. Og det hadde nok vært laaangt under de opprinnelige "byggekostnadene".
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Jargien och mutor

Med tanke på beskrivningarna av mutor i Jargien från Geografica Mundana så kan nog en rik adelsman ha en del pengar.
Om jag inte minns fel så kunde inkomsten på ett år för en högre 'tjänsteman' i Jargien uppgå till runt 10.000 silver medan denne kunde få mutor för ja kanske upp till en miljon på ett år.
Personen i fråga måste också muta sina överordnade så där går en hel del pengar ut också...

/Ceram, tror inte på eviga mutkretslopp som en bra lösning...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Frågan handlade väl inte om alla tillgångar? Frågan handlade om likvida, snabbt omsättbara medel, hur mycket som kunde fås fram snabbt i en nödsituation, vilket jag främst tolkade som pengar. Sen så gällde frågan en adelsman av storleksordningen baron, inte hertig. Så, även om jag inte säger att du har fel i några av dina kommentarer förstår jag inte riktigt på vilket sätt de är relevanta i sammanhanget.

Mvh / Phelan
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Jargien och mutor

Till det hela kan man ju också lägga att det kanske inte är så att den presumptive ämbetsmannen har så mycket pengar själv, utan tvingas låna ihop för att kunna köpa sig sitt ämbete, något som ytterligare späder på korruptionen då ämbetsmannen, när han väl är tillsatt, MÅSTE dra in en massa på mutor för att överhuvudtaget gå runt. Situationen i Egypten på 1100- eller 1200-talet (cirka) var sådan och resultatet blev kanske inte helt lyckat heller :gremlaugh: Men det ger ju utrymme för en hel del äventyrsuppslag...

Mvh / Phelan
 
Top