Nekromanti Hur realistisk?

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Hur realistisk behöver en sci-fi rollspelsvärld vara för att vara kul att spela i? Jag har funderat på frågan, men då mest angående romaner mm eftersom jag själv skriver ganska mycket.

- behövs det kunskap om plasma energi och kvarkar? Klart det kan vara kul utan kunskapen, men om man skall göra något seriöst, måste man veta ngt då? Och inga svar som beskriver att det är SL som bestämmer hur man vill spela, det är inte det jag är ute efter. Snarare spontana kommentarer på hur roligt det skulle vara att spela i en trovärdig respektive icketrolig sci-fi värld... Det var värst vad luddigt det blev, men jag tror ni fattar...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Realism och trovärdighet

Självklart är det en fördel om det är trovärdigt - men realism är en annan sak. Med "trovärdigt" menar jag att världen i sig hänger ihop, att förklaringarna man hittat på fungerar, och vad man nu har för naturlagar inte är alltför motsägelsefulla. Det betyder inte alls att de behöver ha något gemensamt med verklighetens naturlagar.

Alltså: Trovärdighet är jättebra - realism kan eventuellt vara en bonus, men inget jag personligen skulle sträva efter.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"om man skall göra något seriöst, måste man veta ngt då?"

Det tycker jag absolut, till en viss gräns. Se upp för den gamla fällan att fastna i kosmetika! Med detta menar jag; fina ord, krånlgiga teknologiska fraser som ingen förstår och fysologiska förklaringar på fyra A4-sidor. Skriv vad som är nödvändigt att veta för att rollspelet ska fungera på det sätt som det ska, dvs förmedla den känsla som krävs och dylikt.

Ett bra sci-fi rollspel bör inte vara med än 30% teknik, enligt min mening. Satsa mer på politik, kultur och dylikt, då detta skapr en mer levande rollspelsvärld än att veta om hur monga valenselelektoner som finns i drivmedlet i din pistol. Saker som direkt påpverkar rollpersonen bör man dock ha någolunda förklarat, såsom VARFÖR vissa raser bli äldre än andra.

Tänk på exempelvis 'Star Wars'. Där drar man focus ifrån det faktum att det är sci-fi och focuserar istället på levande världar och handling

/Mask
"Vilken jävla smäll"
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Techno babbel är ganska så bra att hålla sig till, men då ska man vara konsekvent och använda sig av samma hela tiden till samma saker då kan det vara något. Titta bara på star trek.
Eller SW
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,734
Location
Göteborg
Re: Realism och trovärdighet

Nja, om det nu är science fiction så borde ju naturlagarna vara samma som våra. Annars blir det science fantasy, vilket är en helt annan sak
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Realism och trovärdighet

"Nja, om det nu är science fiction så borde ju naturlagarna vara samma som våra. Annars blir det science fantasy, vilket är en helt annan sak"

Science fiction är ett väldigt vitt begrepp, på samma sätt som fantasy. Fantasy kan omfatta det mesta från grisodling till kasta magiska ringar i vulkaner till tunnelröj med massor med eldbollar och muskler. På samma sätt så kan science fiction gå från hard SF till space opera till dark future till cyberpunk.
 
Top