Ond bråd död
Swashbuckler
att med tio drag ur en vanlig kortlek (52 kort) dra minst 3 äss?
hjk said:Om jag med tio drag vill dra 2 äss, 2 tvåor och 2 treor? Hur gör man då?![]()
I just ditt specifika fall blir sannolikheten ungefär 0,0186 eller 1,86%.
Rising said:I just ditt specifika fall blir sannolikheten ungefär 0,0186 eller 1,86%.
osbjer; är du säker på att du inte räknat ut sannolikheten för att man drar exakt 3 ess på de tio korten? För åtminstone enligt mina beräkningar (men jag är å andra sidan rätt stupid) så verkar det så.
Men hjk frågade ju efter sannolikheten att dra åtminstone tre äss, och det får jag till ungefär 0,0217; alltså 2.17%
Jag tror inte det är så enkelt då den första sannolikheten (med ess t.ex.) inte tar hänsyn till om några tvåor drogs etc...Rising said:Om du menar *exakt* två ess, två tvåor, och två treor så är det väl bara att multiplicera sannolikheten för att dra exakt två ess på tio kort av 52 (på det sätt som wikipediasidan föreslår) multiplicerat med sannolikheten för att dra exakt två tvåor på åtta kort av 50, multiplicerat med sannolikheten för att dra exakt två treor på sex kort av 48?
[---]
osbjer said:Jag tror inte det är så enkelt då den första sannolikheten (med ess t.ex.) inte tar hänsyn till om några tvåor drogs etc...Rising said:Om du menar *exakt* två ess, två tvåor, och två treor så är det väl bara att multiplicera sannolikheten för att dra exakt två ess på tio kort av 52 (på det sätt som wikipediasidan föreslår) multiplicerat med sannolikheten för att dra exakt två tvåor på åtta kort av 50, multiplicerat med sannolikheten för att dra exakt två treor på sex kort av 48?
[---]
Har dock inget enkelt svar på rak arm.
Edit: Det jag försöker säga är att multiplikation på detta sätt enbart går att använda om både händelserna är oberoende, vilka de inte är.
/j
Jag försöker designa ett litet kortspel.
Min andra fråga var mest av nyfikenhet för hur sannolikt det är att alla tre bolag går i konkurs. Inte så viktigt att veta, men intressant.