Nekromanti Hur räknar man härledda attribut?

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Jag förstår inte riktigt det här med att dela två tärningskombinationer med 2 för att få fram härledda attribut. Finns vissa kombinationer i boken men det finns ju en massa andra kombinationer... Tex på den rollperson jag gör för att testa systemet, där ska förlyttning härleddas genom 5T6+3 och 4T6. Hur?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lägg ihop dina tärningar (5T6+3 + 4T6 = 9T6+3). Titta i lathunden på sidan 60 (9T6+3 blir 4T6+3). Klart.
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Jaha, är det så man läser tabellen! Jag läste det som tärningsumma 1T6, 1T6+1 skulle vara att ena attributet är 1T6 och det andra 1T6+1. Klantigt!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
+4 rinner över till en extra T6, dvs du har 11T6 istället för 10T6+4.

Och på samma sätt, har du 3T6+3 + 4T6+2, så får du 7T6+5, vilket alltså enligt +4 -> +1T6 blir 8T6+1.

Svårare än så är det inte.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Det enda jag har undrat över är när folkslag/bakgrundstabeller ger +1/+1T6/etc till ett härlett attribut och hur det påverkar hur man ska räkna ut det.

Tex, säg att vi ska räkna ut förflyttning och RPn har 4T6 i både VIL och RÖR, dock har ett bakgrundsslag gett RPn +1T6 på Förflyttning. Räknar man då att Förflyttning blir (8T6+1T6)/2 eller 8T6/2+1T6? Båda alternativen kan ju vara "rätt" men de ger helt olika resultat, har försökt att leta i boken efter en förklaring men har inte hittat någon ännu (kanske jag bara missat den?).
 

Crawden

Veteran
Joined
27 Nov 2014
Messages
12
Så som jag har fattat det läggs diverse modifikation (t.ex. folkslagsbonus) till efter man räknat ut medelvärdet av de två attributen som utgör det härledda, dvs 8T6/2+1T6. Regelboken menar att ett härlett attribut är medelvärdet av två grundattribut. Om då man får en bonus i ett härlett attribut vill jag säga att det läggs till det uträknade medelvärdet, och inte till själva uträkningen!

Sen om man vill köra någon normaliserande husregel på det kan man ju alltid slänga in bonusen i uträkningen. ;) Bara lite spekulation dock, men jag misstänker att det är så här Helmgast tänkt.

EDIT: Annars hade en bonus i härlett attribut varit lika mycket värt som en grundattributsbonus!
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
mjo typ, fast det blir inte lika mycket värt som en attributbonus med tanke på att denna bonus skulle vara som en "osynlig buffer" som endast gäller en specifik uträkning. De flesta attribut används ju till att räkna ut fler än ett härlett attribut.

Jag har liksom antagit att det handlar om att lägga till bonusen efteråt men tänkte jag skulle få det utrett en gång för alla nu :)
 

Crawden

Veteran
Joined
27 Nov 2014
Messages
12
Det har du rätt it! Grundattributsbonus hjälper på annat håll också.

Rollpersonsexemplet i Grundboken (s.63) använder en Reaktionsbonus på +2 (jargisk folkslagsbonus), vilket då alltså inte är med i medelvärdesuträkningen. Där har vi nog svaret på frågan :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
jensofsweden;n54309 said:
Det enda jag har undrat över är när folkslag/bakgrundstabeller ger +1/+1T6/etc till ett härlett attribut och hur det påverkar hur man ska räkna ut det.

Tex, säg att vi ska räkna ut förflyttning och RPn har 4T6 i både VIL och RÖR, dock har ett bakgrundsslag gett RPn +1T6 på Förflyttning. Räknar man då att Förflyttning blir (8T6+1T6)/2 eller 8T6/2+1T6? Båda alternativen kan ju vara "rätt" men de ger helt olika resultat, har försökt att leta i boken efter en förklaring men har inte hittat någon ännu (kanske jag bara missat den?).
Alla modifikationer från folkslag, bakgrundstabeller, etc, läggs på efter (X+Y)/2. Så i ditt exempel får personen Förflyttning 5T6.

Hade du istället för "+1T6 Förflyttning" haft "+1T6 RÖR" så hade formeln blivit (5T6+4T6)/2 = 4T6+2.

Hoppas det klarade upp eventuella frågetecken. :)
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
+1T6 i grundattributen var det aldrig något krux med, var bara när det plussades på på dem härledda jag blev osäker. Tack för svar, nu kan jag iaf räkna ut sådant och vara säker på att det är helt rätt :)
 
Top