Hur proteströstar man?

Status
Not open for further replies.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Förtydligande: Detta är inte en tråd om politiska partier. Det är en fråga om hur det politiska systemet fungerar. Håll partipolitiska frågor borta från tråden.

Bakgrund
Jag är missnöjd med alla regeringar sen valet 2002. Jag har också ytterligare antipati mot samtliga partier på grund av olika orsaker. Jag föredrar inte heller något av blocken. Mina huvudsakliga invändningar är att alla partierna sällan genomför sin politik när de är i regeringsställning, eller att de genomför varandras politik. Att de naivt negligerar långsiktiga och viktiga frågor till förmån för populistiskt trams. De sviker konsekvent sina egna kärnfrågor och traditionella väljare.
Jag vill dock inte soffligga utan i det här valet vill jag proteströsta för att visa att jag inte tycker att de håller måttet.

Som jag ser det finns följande alternativ.

1) Rösta blankt. Fördelen är att det är enkelt. Nackdelen är att det inte är en protest utan de facto stöttande av det mest populära regeringsalternativet.

2) Rösta på mini-partier. Ingen direkt fördel. Samma nackdel som alternativ 1), det blir också en de facto blankröst.

3) Rösta på flankpartierna (V/SD). Fördelen är att rösterna syns. Men i gengäld gynnar man respektive regeringsblock och risken finns att de får så mycket mandat att de kan styra politiken.

4) Rösta på "Talande tomma stolar". Detta var tidigare ett "parti" som lovade lämna sina stolar tomma i riksdagen i protest och inte rösta i voteringar. Detta tilltalar mig egentligen mest. Men de kommer inte få några mandat, så det blir också en de facto blankröst.

Utöver att jag inte vill stötta de partier som suttit i regeringen senaste 20 åren (eller flankpartierna), så vill jag också gärna att småpartierna hamnar under 4% spärren. Alltså vill jag att min röst ska räknas.

Hur gör man? Vad har jag missat?

Till moderatorerna: Lås tråden direkt om den barkar off-topic.

//EvilSpook
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det är fullt möjligt att just valet inte är det forum där det är tänkt att du ska kunna föra fram den här typen av protest, utan att den typ av protest du skulle vilja framföra kräver att du faktiskt ger dig in i politiken och börjar dela ut kängor.

Inte ett särskilt hjälpsamt svar, sorry. Mest bara en tanke som slog mig appråpå andra diskussioner om "utövande av demokrati" på annat håll.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag har samma dilemma. Bland de befintliga riksdagspartierna finns det inget som jag kan tänka mig rösta på, och precis som du skriver är en blankröst eller en röst på ett parti som inte kommer in, i princip en röst på den partikonstellation som redan fått flest röster.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har inget svar på frågan men tror att din premiss bygger på myten att vallöften inte infrias. Det gör dom. Inte alla, men en klar majoritet, och det oavsett regering.

Jag har kanske fel i mitt antagande men vill ändå ha det sagt.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag har inget svar på frågan men tror att din premiss bygger på myten att vallöften inte infrias. Det gör dom. Inte alla, men en klar majoritet, och det oavsett regering.
Det gör den säkert till viss del. Jag vet såklart att inte alla löften kan infrias. Men hur regeringsbildandet gått till ett par gånger och hur man kohandlat i vissa sakfrågor på ett sätt som inte alls ligger i linje med vad partierna sagt innan valet, bidrar definitivt.

Men det är övergivandet av den egna ideologin och den påfallande naiviteten som är huvudorsaken.

//EvilSpook
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Det närmaste man kommer är nog tyvärr en blankröst. Visst, det kommer, precis som du säger, att gynna de etablerade partierna. Fast det gör även att låta bli att rösta, likväl som att rösta på något av de Kalle Anka-alternativ som brukar samla på sig ett hundratal röster varje val. Röstar du blankt så säger du i alla fall att du tycker det är värt att masa sig till en valurna men att inget av de existerande partierna är värda att lägga sin röst på.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Det gör den säkert till viss del. Jag vet såklart att inte alla löften kan infrias. Men hur regeringsbildandet gått till ett par gånger och hur man kohandlat i vissa sakfrågor på ett sätt som inte alls ligger i linje med vad partierna sagt innan valet, bidrar definitivt.

Men det är övergivandet av den egna ideologin och den påfallande naiviteten som är huvudorsaken.

//EvilSpook
Fast det är så politik fungerar. Man förhandlar och försöker få igen sin ideologi i den mån man kan. Vallöften är väl dessutom i första hand målsättningar och inte konkreta mål egentligen. Fast man hamnar alltid i olika "svekdebatter". Säg att mitt parti lovar att lägga 40 mille på barnomsorgen. Jag kan bli anklagat för svek oavsett om jag får igenom 20 eller 35 mille (eller kanske till och med 39 för den delen).
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Fast det är så politik fungerar. Man förhandlar och försöker få igen sin ideologi i den mån kan kan. Vallöften är väl dessutom i första hand målsättningar och inte konkreta mål egentligen. Fast man hamnar alltid i olika "svekdebatter". Säg att mitt parti lovar att lägga 40 mille på barnomsorgen. Jag kan bli anklagat för svek oavsett om jag igen 20 eller 35 mille (eller kanske till och med 39 för den delen).
Jo - så är det såklart. Samtidigt finns det såklart en gräns för vad man kan tänka sig acceptera.
Om man tror sig rösta på en sak och det blir något helt annat - så tycker jag man har fog att vara missnöjd.
Och det blir också väldigt svårt att rösta om man inte på förhand vet vem som kommer hamna i regeringen eller överhuvudtaget vilken politik som faktiskt kommer bedrivas om jag lägger min röst på mitt "parti".

//EvilSpook
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
skriv texten till "Stonecutters song" ifrån Simpson på valseden, så kanske då får någon uttråkad rösträknare att fnissa lite.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING

Det här är en svår tråd för mig. Så länge den handlar om hur man proteströstar och inte börjar handla om själva politiken så kan jag tänka mig att den kan vara öppen. Men håll själva politiken och partierna utanför.

Tips om hur man proteströstar, fokusera på det.

MVH


/Magnus
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Röstar du blankt så säger du i alla fall att du tycker det är värt att masa sig till en valurna men att inget av de existerande partierna är värda att lägga sin röst på.
Inte riktigt vad jag lärde mig i skolan. Då blev jag instruerad att "rösta blankt" är att man är lika nöjd oavsett vilken regering som kommer till makten.

...och här helt irrelevant information, men som jag tyckte var intressant:

alla val- och röstningslokaler finns blanka valsedlar utan partinamn.
Röstar du blankt, det vill säga lämnar valsedeln tom, räknas rösten som ogiltig.

I den slutgiltiga sammanräkningen redovisar Valmyndigheten och länsstyrelserna hur många ogiltiga röster som kommit in och hur många som röstat blankt. Det innebär att ogiltiga röster räknas som en andel av alla röster.

Ogiltiga röster påverkar däremot inte mandatfördelningen mellan partierna. Mandatfördelningen räknas fram genom andelar av de giltiga rösterna.
https://www.val.se/att-rosta/hur-rostar-jag/rosta-blankt.html
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Soffligga och blankröster är ju båda någon form av protest. Dock, blankröst är ju "ogiltig" så klumpas ihop med de som på olika sätt röstat fel (alltså inte på fel parti ;) ). Ett lågt valdeltagande är däremot något som alla partier borde se allvarligt på och agera på.

Edit: Jag hade visst fel, blankröster räknar och redovisas för sig enligt @Rickard ovan. Då är nog blankröst att man säger "jag tror på demokrati, och tycker det är viktigt att rösta, men det finns inga alternativ som passar" medan soffligga lika gärna kan vara "orka"
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Soffligga och blankröster är ju båda någon form av protest. Dock, blankröst är ju "ogiltig" så klumpas ihop med de som på olika sätt röstat fel (alltså inte på fel parti ;) ). Ett lågt valdeltagande är däremot något som alla partier borde se allvarligt på och agera på.
Blankröstar räknas i och för sig som ogiltiga röster, men de redovisas som en seperat kategori.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Ett lågt valdeltagande är däremot något som alla partier borde se allvarligt på och agera på.
Fast det gör de ofta inte (upplever jag), utan ser det som att allmänheten är korkad och oengagerad.
Att det är vårt eget fel att politiken blir som den blir och att vi får skylla oss själva.
Men jag kan nog till viss del blanda ihop dem med journalister här.

Vilket inte är det jag vill uppnå.
//EvilSpook
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Fast det gör de ofta inte (upplever jag), utan ser det som att allmänheten är korkad och oengagerad.
Att det är vårt eget fel att politiken blir som den blir och att vi får skylla oss själva.
Men jag kan nog till viss del blanda ihop dem med journalister här.
Jag känner inte igen det. Men vi har ju historiskt högt valdeltagande i Sverige. Och i det ljuset upplevs ju soffliggare som lata. Vilket ju hörs tydligt på den lätt nedlåtande termen.
 
Status
Not open for further replies.
Top