Hur presenterar ni er?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,089
I rollspel? Varierar förstås på vad det är för spel, men i fantasy har jag alltid tyckt det är svårt och lätt blir anakronistiskt.

Tar man i hand? Tar man i varandras handleder? Bugar man sig? Säger man godmorgon/var hälsad/jag är Grom (son av Turim) eller hur gör ni egentligen?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Bra fråga, har också funderat på det.. redan hälsningsfraser känns ofta lätt anakronistiska. Brukar låta SLP klämma ur sig "Var hälsade, vandrare", eller motsv.

Egentligen hade man ju behövt ha vardagssvordomar, artighetsfraser, och en massa sånt oxå. Hm. Det är som gropen blir djupare ju mer man tittar ner i den.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Det beror ju på om det finns något som sägs om det specifika spelet, jag kan ju tycka att kukturspel är kul, så i Eon hälsar man ju generellt med ett "Daaks frid" i symbaroum brukar det bli mer "solen skine över er"

Men jag håller med skaka hand känns lite fel, bugningar, omfamningar eller liknande.

Generellt är det väl något jag tycker att lajv ofta gör bra, eftersom man faktiskt hälsar ofta på varandra måste man veta hur man hälsar

Spelar man något mer random fantasy hade jag nog kört med ett typ "var hälsad"
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Nu utgår jag från att det är fantasy som avses. Vi brukar använda oss av ett ganska modernt språk även i fantasy då alla är mest bekväma med det och då det kan vara svårt att improvisera på ålderdomliga tungomål. Så vi brukar säga saker i stil med ”Goddag”, ”Hej”, ”Hallå där” och så vidare. Tror vi kört ömsom handskakning och ömsom hålla upp hand och hälsa beroende på vem man talar med. Har man avslutat en affär med en köpman tar man i handen och hälsar man på ärkemagikern håller man upp handen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Jag brukar fråga efter en fras och får jag inte en hittar jag på en dum fras jag säger hela tiden. Exempel har varit ”Prisa solen!”, ”Svart hand!”, ”Död år Kejsaren” och så klart ”Frid!”.

Jag hade en kampanj där anledningen att orcherna inte kunde organisera sig var att deras enda okej hälsningen mellan krigare var att slå varandra i ansiktet så hårt som möjligt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
I rollspel? Varierar förstås på vad det är för spel, men i fantasy har jag alltid tyckt det är svårt och lätt blir anakronistiskt.

Tar man i hand? Tar man i varandras handleder? Bugar man sig? Säger man godmorgon/var hälsad/jag är Grom (son av Turim) eller hur gör ni egentligen?
Det beror naturligtvis på vem det är man hälsar på, och då gäller allt från att med slutna ögon lägga pannan mot marken och inte rör sig förrän man blir tilltalad och får tillåtelse att resa sig, men naturligtvis fortsatt utan att möta furstens blick, till ett 'kväll, vad har ni på fat?

Jag är lite allergisk mot pseudomedeltida och högtravande dataspelsfraser som "Greetings bold adventurer! Welcome to my humble inn! How may I be of service young master?"
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Tyvärr är jag rätt dålig på att hälsa och introducera mig i rollspel! Blir lätt att man haft en lång konversation med en RP eller SLP och plötsligt inser - vänta, ingen har sagt vem de är!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Jag har spelat någons härold två gånger, en gång i ganska standard låg fantasy där vi var vikingar nere i de civiliserade länderna som legosoldater/monsterjägare/lönnmördare. Jag var bäst på att prata fantasy arabiska och den enda som pratade fantasy latin. Också den enda som inte var en blodtäckt galning med ett magiskt tvåhandsvapen. Så jag kom in, bugade och skrapade framför potentiella arbetsgivare medan jag sålde våra tjänster. Jag red också fram till folk i öknen och var ”Motherfucker, ser du folket jag är här med? Den stora killen är Grymful halvjätten. Han heter inte det för att han är ful utan för vad han gör med folk. Han är den vettigaste killen! Min chef är Tyra Hjärtätaren! Bara rid på andra hållet så slipper ni lära er hur era egna tarmar smakar!”.

Och den andra gånger var i Exalted. Och då var det basically Prins Ali scenen från Aladdin eller en veckas förhandlingar om exakt var folk ska sitta vid välkomst festen varje gång.
 
Top