Hur presenterar man en setting på ett bra sätt?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Hej!

Jag har under rätt lång tid knåpat lite på en spelvärld som jag "någon gång" tänkt göra en tillgänglig som pdf. Det är en långsam process och mest ett utlopp för kreativiteten när det är svårt att hinna spelleda. Eftersom jag inte är så stormförtjust i att skapa/modifiera regelsystem, utan mest av att bygga världar är tanken att skriva det till ett generiskt system. Tänk er en värld till Expert Nova, GURPS, Savage Worlds eller något liknande.

Jag har läst settingstrådarna som finns pinnade och hittat mycket tankvärt. Bra tips på vad som är det allra viktigast att få med.

Det jag känner att jag lite kört fast i är hur man vill presentera världen på ett bra sätt. I vilken ordning vill man ha informationen? Vilka "kapitel" är intressanta i en världsbok?Vill man ha spelexempel? Introduktionsscenario? Tydliga exempel på vilka antagonisterna är i världen? Platsbeskrivningar? Exempel på vilka yrken som spelare är lämpliga för spelare i världen?

Om det är en historisk setting, t.ex. kalla krigets USA, hur detaljerad historisk information behöver man presentera? Vad är "lagom"? Ska man gå in och ge en detaljerad tidslinje eller bara presenteras hur spelets setting skiljer sig från den faktiska historien?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag känner att varje spelvärld kan kräva sin egen approach.

Men överlag:

Ge mig en "big picture", en kort beskrivning av hela världen (vi pratar max en sida här. Kanske två om du har en helsidesbild av världen) som presenterar de olika regionerna.

Dela upp resten av boken efter region, så jag kan hoppa till den jag vill läsa mer om.

Samma approach per region: ge mig en big picture som presenterar de olika länderna, dela sen upp det efter länder.

Big pictiure över landet, dela sen upp det efter stad eller område.

Jag vill inte behöva läsa hela boken för att få en hyfsad bild. Jag vill kunna göra djupdykningar allt eftersom jag behöver. När jag valt den regiion jag vill spela i behöver jag ju bara ha lite grov koll på de övriga regionerna. Jag behöver de viktiga bitarna ur internationell synvinkel. Men inte detaljer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
-En sammanfattning i cirka 10 punkter först som är det du faktiskt behöver veta för att komma igång.

-Ingen tidslinje om du kan undvika det. Presentera världen som den är nu. Om du trots allt tvunget måste ha en tidslinje så sätt den absolut inte först.

-Är det en riktig tidsperiod/plats i verkligheten med en twist, Göteborg 1992 fast med vampyrer eller andra världskriget med supermänniskor, så bara skillnaderna från verkligheten. Så gjorde man inte förr men nu finns Wikipedia.

-Ingen prosa om världen jag behöver läsa. Ingen ”Kalle berättar” eller historia från världen.

-Inga bilder jag behöver se för att fatta. Texten måste kunna stå för sig själv även om du har bilder.

-Ingen statestik. Nej, jag vill inte veta hur många som bor i staden och är alver. Skriv ”Där är mycket alver” istället.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jag vill ta den här frågan som en möjlighet att vädra min käpphäst om hur man inte skall göra.

Ursäkta om jag gör en inte så liten utvikning för att presentera ett exempel. Det här kommer från Thomas Nygrens bok Fakta Fejk Fiktion, och är en övning för att visa hur viktigt det är med kontext för att förstå en text.
Först får man läsa följande text:

The Langurian and Pitok War
In 1367 Marain and the settlements ended a 7 year war with the Langurians and Pitoks. As a result of this war Languria was driven out of East Bacol. Marain would now rule Laman and other lands that belonged to Languria. This brought peace to the Bacolian settlements. The settlers no longer had to fear attacks from Laman. The Bacolians were happy to be a part of Marain in 1367. Yet a dozen years later, these same people would be fighting the
Marish for independence, or freedom from United Marain's rule. This war was called the Freedom War or the Bacolian Revolution. A revolution changes one type of government or way of thinking and replaces it with another.

Därefter får man försöka svara på några enkla frågor om händelseförloppet, utan att få titta på texten igen.
Slutligen får man se den riktiga lärobokstexten:

The French and Indian War
In 1763 Britain and the colonies ended a 7 year war with the French and Indians. As a result of this war France was driven out of North America. Britain would now rule Canada and other lands that had belonged to France. This brought peace to the American colonies. The colonists no longer had to fear attacks from Canada. The Americans were happy to be a part of Britain in 1763. Yet a dozen years later, these same people would be fighting the British for independence, or freedom from Great Britain's rule. This war was called the War for Independence or the American Revolution. A revolution changes one type of government or way of thinking and replaces it with another.

Min poäng är att alldeles för många rollspelsböcker glatt babblar på om Bacolia och Marain som om läsaren visste eller brydde sig om vad de var för något. När sanningen är att vi behöver information på en mycket mer basal nivå: vad är de här ländernas grej, och varför är det intressant?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
  • En övergripande punktlista med X viktiga grejer om spelvärlden är väldigt praktiskt för de som inte orkar förkovra sig i brödtext.
  • Scenarion är ett toppensätt att presentera spelvärlden – det är mer praktiskt än en lunta historiebeskrivningar.
  • Bilder ger i regel ett mer omedelbart intryck av settingen och kan grunda för läsarens allmänna förståelse.
Travellers on a Red Road och Mörk Borg är nog mina guldstandarder för hur man förmedlar settings på ett tydligt, intressant och effektivt sätt. Ironiskt nog gör de det nästan helt tvärt emot varandra.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag rekommenderar Svarte Faraonens spel "Travellers on a Red Road". Av alla människor jag någonsin känt är han den som är mest intresserad av ett gott världsbygge, och den skickligaste på att skapa ett. Travellers on a Red Road kan därmed ses som ett praktexempel på hur man designar och presenterar en spelvärld.
 
Top