Nekromanti Hur populärt...

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
...är D&D3 i sverige ?
Finns det en stor eller liten mängd spelare.

Och sedan till det mycket störande fenomenet som jag har fått uppleva. Så fort man börjar tala med butiksägare eller andra rollspelare och nämner orden "D&D" och "spela" i en och samma mening så börjar de behandla en som man vore nybörjare inom rollspel. Dessutom så antas genast att man gillar grottkrälning och hacka horder av monster...
Har detta fenomen alltid funnits ? det är inget jag tidigare har upplevt, kanske på grund av att jag bara mycket kort spelade AD&D.
Jag undrar om inte rollspelen baserade på AD&D har gjort mer skada än nytta för hela spelseriens rykte..

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Nu tar vi det lite lungt... det är väl inget fel på grottkrälning?
Det är bara att variera med nåt annat spel och vips är man en erfaren rollspelare.

I am the Voice
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag kan inte tala för hela Sverige, men jag tror att det är ganska populärt. De allra flesta jag känner som spelar rollspel har faktiskt införskaffat de tre core rule böckerna till D&D.

Jag har inte upplevt samma fenomen med butiksägare, men å andra sidan har jag beställt det jag äger till D&D. Men fenomenet har nog funnits länge, eftersom Wizards of the Coast och forna ägare själva verkar vilja ha det på det sättet. Kanske inte det där med nybörjare, men grottkrälning och hacka sönder horder av monster uppmuntras verkligen.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
LOL!
Har spelat en hel hög med fantasy spel, inklusive en kort period av AD&D, som vi sedan undveks flitigt.
Nästan ironiskt att man efter att spelat andra spel nu återigen ska ge sig i kast med D&D.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

draenor

Veteran
Joined
28 Feb 2001
Messages
31
Location
JKPG
Nah, men D&D är ju vad man kallar nöbörjarspelet. Det är nästan vanligast att man blir introducerad till ett rollspel som D&D. Det händer ju oftare än något annat kan man ju säga.

Tja. Det blir enklare om man har en förening, och man vill komma och beställa till föreningen, då visar du på något sätt att du har varit med ett tag, för man brukar ju inte some nybörjare gå med i, eller starta egen förening. Men men, om det inte finns som möjlighet så kan du ju alltid nämna något annat rollspel innan du nämner D&D, kanskse EON, som de flesta vet att det är kanska så komplext med regelsystem och allt.

~Sir Warranty, Knight of the round table - A Castle Camelot division: www.castlecamelot.com
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Hur populärt... (OT)

Att ett spel är komplicerat eller har stor mängd regler innebär varken att det är bra eller mer seriöst att spela sådant. Det betyder inte heller att det inte kan räknas till de "proffessionella" spelen precis som enklare regelsystem inte behöver räknas som "nybörjar" spel.

Det är synd att rollspelare bedömmer andra rollspelare utifrån vad de spelar för spel. En riktigt duktig och erfaren rollspelare kanske sitter och spelar TWERP eller BSR. Detta behöver inte betyda att han är dålig på att gestalta sin rollperson. Snarare är det nog så att han föredrar just enkla regler framför komplicerade.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Min gissning är att det är halvpoppis. Många spelare har börjat med Drakar och Demoner i någon version och för dessa blir nog lätt reglerna i D&D en viss chock... titta bara vilket bråk det blev när DoD6 införde levlar :)

Dessutom så antas genast att man gillar grottkrälning och hacka horder av monster...

Det _är_ vad D&D gör bäst IMHO, och jag ser inget fel med det. Grottkrälning och monsterslakt kan vara rätt kul.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Hur populärt... (OT)

Jag håller med föregående talare. (Archer, ifal nån får för sig at svara mellan dessa inlägg) Tyvärr är det så att rollspelen precis som mycket annat har sina olika snobbfalanger som anser att just sina saker är rätt, titta bara på de diverse koboldinläggen här och var på forumet.

När jag började spela var det engelska mot svenska spel, de engelska var alltså rätt typ av spel, fåniga svenska som Drakar och Demoner var för nybörjare (kobolder som de kallades då).

Nu verkar det vara simulationistiska mot overkliga, herregud att spela i världar som inte finns, det måste man ha verklighetstrogna regler till. Vad som är elit/hardcore eller vad man nu vill kalla det ändras med tiden men hittills har jag inte sett ett enda regelsystem som automatiskt får spelare och spelledare att spela på ett visst sätt utan vad det än är för spel brukar det bli en blandning av spelare och spelledares preferenser.

Att D&D uppfattas som ett grottröjarspel är dock inte så konstigt med tanke på vad stora delar av det publicerade materialet går ut på. De stora spelen har alla vissa stömplar, om jag köper Vampire inte tror de flesta att jag ska spela grottröj då? Låt folk ha sina åsikter, jag spelar inte med folk, jag spelar med mina vänner och vi har oftast kul oavsett spel.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Hur populärt... (OT)

"När jag började spela var det engelska mot svenska spel, de engelska var alltså rätt typ av spel, fåniga svenska som Drakar och Demoner var för nybörjare (kobolder som de kallades då)."

Minns den tiden. Följdes så småningom av den heta debatten om Seriöst vs Oseriöst. Jösses.

"Nu verkar det vara simulationistiska mot overkliga, herregud att spela i världar som inte finns, det måste man ha verklighetstrogna regler till. Vad som är elit/hardcore eller vad man nu vill kalla det ändras med tiden men hittills har jag inte sett ett enda regelsystem som automatiskt får spelare och spelledare att spela på ett visst sätt utan vad det än är för spel brukar det bli en blandning av spelare och spelledares preferenser."

Precis. Det är just denna debatt som jag tycker är totalt vansinnig och jag håller med dig precis.

"Att D&D uppfattas som ett grottröjarspel är dock inte så konstigt med tanke på vad stora delar av det publicerade materialet går ut på. De stora spelen har alla vissa stömplar, om jag köper Vampire inte tror de flesta att jag ska spela grottröj då? Låt folk ha sina åsikter, jag spelar inte med folk, jag spelar med mina vänner och vi har oftast kul oavsett spel."

Jo, det är ju det som är det viktiga. Jag spelar för att ha kul, inte av någon annan anledning. Vad jag blev upprörd över var bemötandet jag fick i butiken då jag införskaffade Monster Manual. Och likaså bemötandet jag fick av andra spelare både online och lokalt när jag nämnde D&D och spela i en och samma mening.

Det är därför tur att det nu finns ett forum för Dungeons & Dragons på WRNU. Jag ser ifram i mot att kunna diskutera detta spel på detta forum utan att bemötas av den snobbiga attityden.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Min gissning är att det är halvpoppis. Många spelare har börjat med Drakar och Demoner i någon version och för dessa blir nog lätt reglerna i D&D en viss chock... titta bara vilket bråk det blev när DoD6 införde levlar :)"

Precis. D&D var inte det spel jag började med, så det är lite lustigt att jag nu ska börja att spela det efter ca 18 års rollspelande. Under dessa år så var det en kort tid på ungefär 20 spelmöten som vi spelade AD&D, men mer erfarenhet av pen and papper D&D har jag inte. Övrig erfarenhet baseras på de olika rollspelen som släppts under årens lopp och vilka bygger på AD&D.

"Det _är_ vad D&D gör bäst IMHO, och jag ser inget fel med det. Grottkrälning och monsterslakt kan vara rätt kul."

Tycker man det är kul, så visst då ska man spela så. Det är ju att ha kul vad det går ut på. Och även jag kan ibland tycka att lite grottkräl kan vara i sin ordning, bara det blandas in i en väldigt bra story i övrigt.
Så som till exempel The Enemy Within kampanjen till Warhammer Fantasy-roleplay. Denna kampanj innehåller visserligen mycket lite grottkräl, men det finns dock med där i form av en jakt på en förrymd goblin genom några kloaker.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Hur populärt... (OT)

*hurrar, blåser i paryflärpar* Hundraprocentigt bifall och applåder till herr Schenström! Ett klokare inlägg i den debatten har jag aldrig läst! TACK!

Feliath - glad att någon formulerat det bra till slut
 
Top