Hur populär var Adventures of Hercules tv-serien ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag såg ett uttalande ifrån Kevin Sorbo i nån 11 facts about fantasy tv-shows artikel att adventures of hercules vid ett tillfälle i historien slog Baywatch i popularitet och visades på tv i 176 olika länder.

Kan detta stämma , var hercules tv-serien verkligen så populär när det begav sig ?
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Hercules: The Legendary Journeys var väl orsaken till vågen med äventyrsserier på nittiotalet, som Sinbad, New Adventures of Robin Hood och så vidare.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hercules var kanske populärare än vad jag minns , när jag tänker efter så resulterade den ju tex i spinn-offs som Xena och även young hercules .

Det är nog att när jag i vuxen ålder av nostalgiska skäl sett på Hercules och Xena så har jag upplevt dessa som ganska dåliga vilket fick mig att tvivla på dessa series popularitet när det begav sig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Vi var ordentligt svältfödda på fantasy på den tiden. Man fick ta vad som fanns och Xena och Hercules var bättre än inget.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vi var ordentligt svältfödda på fantasy på den tiden. Man fick ta vad som fanns och Xena och Hercules var bättre än inget.
Kan nog tänka mig att detta spelar in väldigt mycket i seriernas dåtida popularitet . Det var ju inte som idag att om man inte gillar en fantasy tv-serie så byter man bara streamingtjänst så finns det 4-5 andra man kan välja att titta på ist.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Kan tänka mig att den var rätt billig och praktisk för att fylla ut tablån dagtid. Det var ju ingen serie som kunde mäta sig med Baywatch, egentligen. Men hade säkert en hel drös tittare globalt. Men knappast samma fanbase som Baywatch. Och detta var ju innan fantasy var rumsrent, så för 99% var det nog guilty pleasure eller hjärndött slötittande. Övriga 1%-are var nördar som var svältfödda på fantasy och/eller med genuint dålig smak ;)

Tänk på att detta bara var några år efter att vi tittade på Anslagstavlan med hopp att få en glimt av lite "tecknat".
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
detta var ju innan fantasy var rumsrent, så för 99% var det nog guilty pleasure eller hjärndött slötittande. Övriga 1%-are var nördar som var svältfödda på fantasy och/eller med genuint dålig smak ;)
Det ligger nått i det du säger , detta var innan fantasy tv-serier och tv-serier rent generellt blev (om jag får använda mig av den termen ) woke så många tittade nog på Hercules och Xena för att få sin beskärda del av så kallad fan-service.

Jag vill minnas att jag läst att Sorbo kallade om det var Hercules eller Xena för Baywatch B.C för att det var lika mycket cleavege och tittie shots som i Baywatch
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
Jag upplever det lite annorlunda.
Det här var ju andra halvan av 90-talet. Då hade ju kabel-/Satellit-TV slagit igenom och det fanns ett (om än ganska dåligt) fantasy-utbud.
Problemet var väl att det inte sågs som seriöst/accepterat utan mer var billiga ungdomsserier, precis som Buffy.
Och jag har uppfattningen att det var där man hade framgången, ungefär som tonårshäxan Sabrina.

Alltså inget som allmänheten var intresserat av och inget man egentligen la några pengar på.
Jag som ung vuxen vid tiden tyckte inte att varken Hercules eller Xena var nåt att titta på trots att jag var fantasyintresserad rollspelare.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Kan nog tänka mig att detta spelar in väldigt mycket i seriernas dåtida popularitet . Det var ju inte som idag att om man inte gillar en fantasy tv-serie så byter man bara streamingtjänst så finns det 4-5 andra man kan välja att titta på ist.
Det här förklarar varför SF-fans i min generation tyckte om V. Det är i mer objektiv mening ren skit, men det begrep vi inte eftersom det inte fanns mycket att jämföra med.
 
Top