Nekromanti Hur passar trollkarlen in i Eon?

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: Hittar inte nålen i höstacken!

I äldre tiders Sverige fanns det gott om spåmän och blodstämmare.

De flesta byar hade någon i byn eller omnejden som kunde stä blod eller bruka annan trolldom. Vanligen betalades dessa med brännvin.

Men trollkunniga var man rädda för. Även om de kunde stä blod så kunde de också spå ont över folk. De som varit spåkunniga beskrev det ibland som kusligt. Att kunna se "den andra sidan" var inte bara positivt.

Det fanns också ett gille av "trollkunniga" i området kring vännäs, de kallade sig för de edsvurna och kunde mycket om läkekonst och ansågs av omnejden att vara trollpackor eller trollkarlar hela bunten.

Jag och en kompis forskade om de edsvurna då vi hittade en gammal intervju. De edsvurna hade många olika salvor och mediciner, och en av dem hade kommit emot en sjuk man med en död mans lårben. Ofta skrämde trollkunniga bybor med likdelar och annat hokus pokus för att behålla illusionen om sin trollförmåga. Han skrapade ner lite ben i en salva och gav åt mannen, det hjälpte tydligen.

I utsagan berättas också om att en edsvuren odlade mögelsvamp från grädde. Knopparna skördades precis innan de slog ut. Om de slog ut kunde man lätt dö av sporerna. Knopparna maldes till pulver och blandades med fett. Kontakt med slemhinnor eller öppna sår var dödligt, men på hud var det en smärtstillare av högsta klass.

Det jag menar här är att det i Sverige fanns gott om trollkunniga, men att det inte var ett önskvärt yrke.
Kanske för att fornnordens Sejdare trabbades av Ergi.(samma stigma som drabbade mottagaren i en homosexuell relation i fornnordiska sverige) Detta för att sejdaren var tvungen att gå över gränsen till det andliga. Och gick man över gränsen, oavsett om det rörde sig om att börja joxa med magi och spådom, eller om det var att ta den i röven så var det lika illa ansett.

Kanske finns det liknande kulturella förklaringar till varför magiker inte finns överallt? Medför magiförnimmelse några negativa konsekvenser?
 
G

Guest

Guest
Bymagiker

Dessa tolkningar av olika positioner kräver ofta att de pågrund eller trots sitt magiutförande är en respekterad del av samhället.

Biotroper kan ju tänkas vara inte bara helare utan även rådgivare, djurskötare, bönder och barnmorskor.

Pyrotroper är troligen ofta vanliga vid smedjor, de är nog ofta kolare också och kan användas som budbärare i eld eller rökbud.

Nekrotroper är ofta skälasörgare, begravnings och balsameringsansvariga, men också ofta lagmän då någon med deras kunnighet om döden lättare kan se om någon dött en våldsam död, oavsett om det är boskap eller människor.

En geotrop kan likt en pyrotrop dela hus med en smed men kan också vara gruvmästare eller liknande yrken.

En hydrotrop lär vara en ovanlig syn i en by som inte är nära en stor vattensamling eller saknar badhus, men i torra klimat där brunnen är något livsnödvändigt kan han nog ha en stor inkomstkälla endå...

En pneumotrop lär vara, den minst välbärgade och den ovanligaste av elementarmagikerna i byar, även om vädret ställer till mycket ont så har förvånansvärt lite pengar lagts på att mildra eller spå väder.

Kryo och Termotroperna lär finnas på båda temperaturextremer, den där det är lätt att utöva sitt yrke och den där det är viktigt att utöva det, termotroperna kan också likt pyro och geo hålla till i smedjor.

Övriga Magikertyper lär ha svårare att försörja sig i byar och lär därmed vara vanligare och därmed mindre välbärgade i storstäderna.

/Zorbeltuss som inte räknade Teotroperna
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Re: Bymagiker


Nekrotroper är ofta skälasörgare, begravnings och balsameringsansvariga, men också ofta lagmän då någon med deras kunnighet om döden lättare kan se om någon dött en våldsam död, oavsett om det är boskap eller människor.


Nekromantiker skulle även kunna utföra aborter.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Bymagiker

Nekrotroper är ofta skälasörgare, begravnings och balsameringsansvariga, men också ofta lagmän då någon med deras kunnighet om döden lättare kan se om någon dött en våldsam död, oavsett om det är boskap eller människor.

Nekromantiker skulle även kunna utföra aborter.
Och konstruera kylskåp.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Bymagiker

Titta noga på klockan och upprepa efter mig. "Det är inget fel på zombiekylskåp"



/Poseur gillar idén fortfarande men vem vill egentligen äta glass som legat brevid en zobie
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Re: Bymagiker

Nu har jag missat något här... Jag antar att ni syftar på att man kan ge zombies magiska förmågor, så som att vara kalla. Sen sätta dem i ett skåp?

Det finns ju då betydligt enklare sätt att göra kylskåp med alkemi, som inte kräver döda kroppar.

För att återgå till den seriösa diskussionen så har jag svårt att se hur en magiker som är formellt utbildad skulle tjäna igen sina spenderade pengar på att hjälpa bönder. Någon som kan förklara det?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Bymagiker

Nu har jag missat något här... Jag antar att ni syftar på att man kan ge zombies magiska förmågor, så som att vara kalla. Sen sätta dem i ett skåp?

Det finns ju då betydligt enklare sätt att göra kylskåp med alkemi, som inte kräver döda kroppar.
Japp det är precis det vi syftar på och det är brutalt mycket enklare att skaffa en död get eller ko och reanimera denne med förmågan dödsrikets köld än att nedkalla demoner och jävlas med att skaffa sig demoniska aggeregat så nej det är verkligen inte på några somhelst sätt enklare att göra ett vettigt kylskåp med alkemi.

För att återgå till den seriösa diskussionen så har jag svårt att se hur en magiker som är formellt utbildad skulle tjäna igen sina spenderade pengar på att hjälpa bönder. Någon som kan förklara det?
Precis på samma sätt som de allra flesta tjänar pengar i Mundana. In natura såklart. Pengar kan inte ätas, inte ens för en magiker däremot kan mjöl, rovor, potatis och bönor med mera det.


/Poseur
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: Bymagiker

Gick hemåt, är lite beruskad, och började mumla för mig själv om magiförnimmelse och dess innebörd.

En magiker använder magi, och detta användande skapar vågor, som en person kan uppfatta, om denne besitter förmågan magiförnimmelse.

Magiförnimmelse gör att man kan känna av de magiska vågorna som bildas av en magisk effekt eller alstring.
Dels kan man känn av att kraft har dragits ur ett område via alstring, dels kan man känna att kraft har tillförts då en effekt har vävts.

Men magiförnimmelse gör mycket mer, vilket kan förklara varför magikeryrket är något som inte alla önskar.
Magiförnimmelsen blir starkare ju högre färdighetschans man har. Ju ckickligare förnimmelse du har desto mer obskyra kraftströmmningar börjar magikern känna av. Skickliga magiker med höga färdighetsvärden börjar så småningom känna av de minimalaste av magiska processer på mundana. Från den gradvisa växlingen av kryotropi på vintern till termotropi på sommaren, till det utsökta skiftet från biotropi till nekrotropi vid dödsögonblicket.

Magiförnimmelen blir ett sinne, vilket för viljesvaga magiker ibland leder till vansinne då denne ej kan filtrera bort det magiska "brus" som ständigt finns omkring denne. Tänk er själva, om eran hjärna började kunna ta emot radiovågor, och gradvis började antalet frekvenser som togs emot öka, nog skulle man bli lite koko?

Magiförnimmelsen är dock alltför användbar för att inte bruka, förutom att kunna känna av artefakter, demoner, kraftlinjer och annat är magiförnimmelse av högsta vikt om man ska kunna effektivt nyttja hög och lågmagiska områden. Om en magiker utan magiförnimmelse skulle alstra i ett högmagiskt område skulle denne magiker få fler filament än tänkt, utan att först vara medveten om detta. På samma sätt skulle en magiker utan magiförnimmelse som alstrar på ett magisvagt område få färre filament än önskat. På olika sätt är dessa två scenarion jobbiga för magikern.

Också vävning och alstring har negativa konsekvenser.
Eftersom direkt och specifik påverkan av dem magiska väven orsakar vågor i olika utsträckning, leder starka magiska besvärjelser till stora vågor, som kan kännas på långa avstånd. Men framförallt så leder ett kontinuerligt användande av magi till att magikern för en magiförnimmare tycks ocillera. En aktiv magiker omges av vågorna skapade av dennes alstringar och vävningar. Likt en lykta i natten står en mäktig och aktiv magiker ut i det magiska "bruset".

Att stå ut har olika konsekvenser. Andra magiker kommer att veta om magikern, och kunna spionera med magiförnimmelse, om så önskas. Men vad viktigare är så leder denna magiska ocillation till att magikern inte bara märks av på mundana proper, utan också på andeplanet. Vilket leder till att olika andar tar intresse för magikern.

En aktiv magikers ande omges ofta av vilsna andar som likt malar dras till denne. Andarna påverkar i olika grad, ibland genom att påverka magikerns fysiska omgivning, ibland genom att påverka magikerns drömmar. Oftast kan detta motverkas med enklare skyddscirklar och liknande, men i värsta fall kan en magiker stå ut så starkt att en demon fattar intresse för magikern.

Brukande av magi leder alltså till uppmärksamhet, vilket inte alltid är positivt.
Och förmågan att känna av magi leder till att man ibland känner av mer än man önskar.
EDIT: Alltså vill inte alla vara magiker, då det kan bli dålig stämning.


Kanske.

//Tele är lite smålullig.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Bymagiker

Herregud ja! Älskar hela idén med det. Att ha mäktiga magiker bli permanent "märkta" av sitt användande är ju skitcoolt. Man får ju äventyrsidéer bara av att läsa din post. En mäktig magiker råkar locka åt sig en demon som hämmar honom från att kasta magi, Thalamurtribunalerna utvecklar sett att läsa av fienders hemliga ritualer i detalj bara genom magiförnimmelse, äventyrare med magiförnimmelse agerar spårhund för att finna en mäktig artefakt som strålar ut energi över halva landet.

Samt att låta magiker bli sinnessjuka av magiförnimmelse är ju bara allmänt mysigt, borde designa regler för det (skulle kunna se ut lite som Supa-reglerna och åldringsslag)...
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Re: Bymagiker

Intressant tankegång men personligen tycker jag inte riktigt om det.

Magiförnimmelse är en färdighet, inte ett sinne, därför ser inte jag den som ständigt aktiv. Om man är riktigt duktig på det kanske man nästan omedvetet använder magiförnimmelsen lite nu och då men då bör man ha ett väldigt högt värde (jämför att kasta omedvetna besvärjelser omkring sig hipp som happ).

Nu har jag ingen regelbok tillhands (därav reservationer för total avsaknad av korrekthet) men som jag tolkat magiförnimmelse så ser man konstgjorda förändringar i väven/avvikelser som sticker ut. Att se årstiderna skifta och liknande saker tror jag med andra ord inte att man kan se. Inte heller ligger det kvar rester av kastade besvärjelser efter att de är avslutade så man kan inte se på en person om han är magiker eller inte med hjälp av magiförnimmelse.

Men ändå, om magiförnimmelsen skulle fungera på det sätt du föreslagit/beskrivit borde det rimligtvis inte resultera i färre magiker eftersom det inte borde vara allmän kunskap som gör att helaren Helge inte vill använda magi för på ett bättre sätt hjälpa människor.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Bymagiker

Jag ser magiförnimelse som färdigheten Spåra.

JA - du kan upptäcka ett spår bara genom att passera det. (Jag säger +ob2t6)
NEJ . Du blir aldrig så bra att spåra utgör ett hinder för ditt normala liv.

Ang feta artefakter och färdigheten så tycker jag inte att det fungerar, så vida inte Magisk strålning inte beter sig som normal strålning och kan bli avskärmat.
Alltså, magisk strålning penetrerar allt.

Vidare, så fort någon drar iväg en ritual av typen 24h och fv 12 så kommer hela landsändan att veta om det.

Magikern till kungens soldater; Men jag skulle bara bevattna jorden åt byborna nu under torkan...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Bymagiker

Jag älskar idén så grymt mycket!

Men jag tycker inte den stämmer överens särskilt bra med Eon överlag och heller inte hur jag ser på magiförnimmelse.

/Poseur
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: Bymagiker

Ränkte att det är som med supa. på FV 16+ så börjar det bli negativa konsekvenser av magiförnimmelse.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Bymagiker

Hellre att negativ Qadosh ska börja rent djäklas med magiförnimelsen.

Att man pga nivån börjar få problem att inte använda magi förnimelse, som din supa.
På det sättet styr vi också upp felaktigheterna med låg qadosh ska vara "coolt".

Magikern mitt i skogen; Men linjerna här verkar ju indikera...
Resten av gruppen ser på magikern som pekar på en gammal buske.
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Re: Bymagiker

Där har vi ju ytterligare en aspekt av det hela. Har man för låg Qadosh kommer det med stor sannolikhet påverka ens magiförnimmelse (om man nu har den konstant på eller kan stänga av/på som man vill).

Tänk dig att du strålar runt med -23 i Qadosh med termotropi och hydrotropi som huvudaspekter, så fort du ska känna av något magiskt i närheten känner du en massiv aura av skållhet fuktig luft och måste "stänga av" färdigheten för at känna att du kan andas igen. Så sätt blir låg Qadosh inte bara någon cool bieffekt utan ett direkt hinder för magikern.

Om man kör med magiförnimmelse som sinne så kan det till och med hända att en magiker väljer att lägga mäktigare magi på hyllan för att undvika mer kraftigare aura än den han redan känner av på -11 i Qadosh.
I biomantikerns fall av hjälpsamhet så borde auran arta sig i växtvärkskänslor och liknande.

Annars är idéen härlig och om man kanske väljer att inte köra med Qadosh av någon anledning borde man i alla fall köra Teles varsion av magiförnimmelse^^
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Bymagiker

Alltså magiförnimmelse är fortfarande inte ett sinne utan en färdighet. Färdigheter använder man aktivt medans sinnen och attribut används passivt(oftast).
Liksom Drakar och fucking kamorfer har magiförnimmelse som attribut, så de ser verkligen de magiska strömmarna och linjerna precis på samma sätt som vi ser världen i en 3d miljö, så ser de ytterligare en dimension, dvs magin.
Det hela bör nog kunna beskrivas som att drakar och kamorfer, dvs de med Attributet magiförnimmelse ser in i den magiska väven lika tydligt som vi ser stenar, träd, människor och färger ,medan de som har det som färdighetdvs de flesta magiker, bara känner av vibrationerna som stark magi efterlämnar sig och som oftast lär magikern anstränga sig för att se vad som finns för flöden omkring, och kan enbart säga om det är magi eller inte, vart ifrån den strömmar och åt vilket håll och om man är skicklig vilken/vilka aspekter det är.

Ska försöka med en fin liknelse.
Tex om tre olika kollar upp på natthimlen.
*En människa.
*En trollkarl som använder sig utav magiförnimmelse samtidigt.
*En drake.

Människan ser följande
människosyn


Trollkarlen som använder magiförnimmelse samtidigt får en gnutta utav den magiska auran som omger strjärnhimlen och stjärnorna, ungefär följande.
trollkarlen

Medan draken som tittar upp ser en blandning utav de båda tidigare bilderna men ser dessutom:
draksyn1
och dessutom
draksyn2
plus lite utav draksyn3



/Poseur, med enklare ord; mitt tycke
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Bymagiker

Well liksom jag har svårt att köpa att det skulle vara så negativt med att se och förnimma magin så att man blir galen utav det och att det skulle ge några regelmässiga nackdelar såsom supa har, som dessutom är väldigt legitimt.
Magiflödet är ju liksom inte skadligt per se, och skulle det varit det så skulle ju liksom alla drabbats oavsett om man kan se det eller inte.

Fast å andra sidan, jag står hellre lyckligt ovetande vid ett ställe som är grymt radioaktivt än att ha en dryg geiger-mätare som gnisslar åt mig med skarpt ljud att min hud snart faller av :gremwink:


/Poseur förstår inte varför magin skulle fungera så.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Bymagiker

Tja, min liknelse var ju inte att magi förnimelsen skulle störa normal syn.
Mer att magikern blir, som färdigheten Supa mer benägen att använda färdigheten :) i tid och otid.

Men jag är inne på att det är den negativa qadoshen som styr "sjukdomen" (då nu alkoholism är en sjukdom).
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: Bymagiker

Bra idé, låg quadosh gör att du börjar spontanförnimma magi kanske?

Jag spånar ju vilt här, och jag uppskattar diskussionen.

Synd bara att första draksynsbilden inte gick att se.
 
Top