Nekromanti Hur passar trollkarlen in i Eon?

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Jag funderar över trollkarlens roll i Eon. I en magikrati är dess roll ganska enkel att förstå. Men hur är det med trollkarlens roll i övriga världen? Vad för plats har den i samhället rent praktiskt? Vad har de för arbetsuppgifter mitt i vardagen? Hur försörjer de sig själva? De kan ju inte vara ute och kasta eldbollar omkring sig på ett slagfält hela dagarna, så vad gör de egentligen? Många studerar förmodligen magi, men vad är syftet med det och till vilken nytta? På vilket sätt bidrar de till att samhället utvecklas?
 

Fantomen93

Veteran
Joined
15 Oct 2010
Messages
50
Tja, stridsmagiker lär ju fungera som andra soldater i det att de ingår i någon militär enhet och att de sätts ut i fält under krigstid.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Well, vi hade en diskussion för ett tag sen om just det ämnet.
Där framgår det vad några utav oss här på forumet anser att magiker jobbar med och sysslar med. Dock är väl den främst inriktad på en debatt om vad legio colonans magiker mestadels gör.
Länken här


/Poseur tycker fortfarande magiker mestadels forskar mest.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hittar inte nålen i höstacken!

Det var en bra tråd, men det var svårt att hitta nålen i höstacken!. Få riktigt raka svar. Vad gör dom på vardagarna och för vem jobbar de? Har de något verkligt inflytande i samhället eller utgör de en marginaliserad företeelse?

Det bästa jag fann i tråden du hänvisade till var att trollkarlar fungerade som:

- Rådgivare (rådgivare på vilket sätt?)
- Hovmagiker (vad gör en sådan?)
- Författare
- Historiker
- Akademiker
- Helare
- Lurendrejare
- Mystiker
- "Magiker i torn" - som helt fokuserar på att lösa något magiskt problem och inte utövar någon världsig makt.
- Vandringsmagiker med begränsade magikunskaper hankar sig fram bäst de kan genom att vandra land och rike runt för att sälja en och annan tjänst till rikare bönder och stadsbor.

Men är detta allt? Man får intrycket av att magiker har samma sysselsättning som lärda män? Jag känner fortfarande inte att jag fått svar på min ursprungliga fråga.

Håll svaren rakt och enkelt om det går.

/Eagle
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Re: Hittar inte nålen i höstacken!

Eagle said:
Man får intrycket av att magiker har samma sysselsättning som lärda män?
I mångt och mycket tror jag faktiskt att det är så; jag tror att magiakademierna är den största källan till formell utbildning och att magikerna faktiskt är lärda män i första hand och magikunniga i andra.

Mina två cent, iaf. Däremot ska det sägas att det saknas kanonisk info om vad f*n de gör, egentligen. Lite här och där hintas det lite, men det är oftast självmotsägande, ologiskt eller löjligt.
 

Thyliab

Guldlurker
Joined
7 Jun 2008
Messages
18
Re: Hittar inte nålen i höstacken!

halloj. I vanliga fall är jag en riktig lurker som bara läse
r andra fantasriska inlägg och ideer. Den här givk jag dock igång på.

I mitt eon gör magiker lite olika saker beroende på var de bor och verkar.

I asharien med sina fria gillen ser jag mer av enstöringar som bor på vischan och är något slags halveremiter. De lever på att hjälpa traktens folk (läs: bönder) med att förbättra skörden i den mån det går att få ordni g på ashariens rösa jord. De fixar även kärleksproblem, impotens, graviditeter m.m med mer eller mindre verksamma ämnen bwroende på skicklighet och andel god vilja. När de håller sig för sig själva försöker de sig på alkemiska experiment som ofta tar lång tid, särskilt som man vill ta extra tid på sig för att minska risken för olyckor.

De ägnar sig även åt att forska fram nya formler och förbättra befintliga. Även detta är ett tidskrävande arbete då det handlar mycket om ensamt studerande, dvs utan lärare.

Och så förgyller de såklart lite skördefester med fyrverkerier a la Gandalf.
Det här gäller nog de flesta "folkliga" magiker i min värld när jag tänker efter. Obi wan goes fantasy med gandalf influenser.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Hittar inte nålen i höstacken!

I mångt och mycket tror jag faktiskt att det är så; jag tror att magiakademierna är den största källan till formell utbildning och att magikerna faktiskt är lärda män i första hand och magikunniga i andra.

Mina två cent, iaf. Däremot ska det sägas att det saknas kanonisk info om vad f*n de gör, egentligen. Lite här och där hintas det lite, men det är oftast självmotsägande, ologiskt eller löjligt.
Ja precis så anser jag det också, att de i första hand är lärda och i andra hand magiker(med undantag).

Men frågan vad de 'faktiskt' gör kvarstår ju lite.
Men det hela beror på kultur och organisation i riket/statsbildningen.

Tex så kan jag absolut se att dvärgarnas magimästare använder sin magi för att finna metallfyndigheter, vattenansamlingar, gräva ut stora mängder jord på kort tid, flytta stora stenblock och öka effekten på mekaniska uppfinningar samt hjälpa till läkarna med att hela folk och förhindra sjukdomar. Sedan är ju magiker väldigt bra att ha för att släcka bränder och sådant.

I Thalamur så kan jag nog se att magikerna också har liknande uppdrag från staten. Där man anlitas för statens bästa och använder magin till faktiska göromål ungefär som dvärgarna. Även om uppgifterna förmodligen skiljer.

Samma sak är ju i den Sanariska alliansen där magikerna går runt och vattnar och sjunger för träden och leker hobby-arkitekter.

Men dessa tre ovanstående samhällen har resurserna och byråkratin respektive medlen av ett effektivt styre att kunna logistera magikerna till de dom behövs. Plus att alla har någon form av nationalansvar mot sitt eget "rike" utöver sig själv, och att riket också är uppbyggt att individen tas tillvara på.

Andra länder (undantag) saknar dessa medel och resurser att använda dessa effektivt på en större nivå än hos den lokala makthavaren, efter eget godtycke.


/Poseur svamlar
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Hittar inte nålen i höstacken!

Men är detta allt? Man får intrycket av att magiker har samma sysselsättning som lärda män? Jag känner fortfarande inte att jag fått svar på min ursprungliga fråga.
Enkelt ja, svårt nej. Magikernas kunskaper inom magin tas förmodligen tillvara där dom är anställda. Beroende vart nu det är och av vem.
Det lite skumma i Eon verkar ju vara att magikerna bara finns där utan att faktiskt ha tagit hänsyn till det i själva spelvärlden.
En magiker som är anställd av ett statsråd har förmodligen andra uppgifter än en magiker som är anställd som livmedikus hos greven.

Allt beroende på vad som kan anses vara av vikt kan en trollkarl göra.
För att återgå till exemplet med trollkarlen som var anställd av statsrådet så skulle hans uppgifter utöver de värdsliga uppgifterna kunna vara allt mellan att förhöra misstänkta till att skydda staden vid anfall. Allt beroende på situation.

Vet inte om det här gav dig vidare mycket egentligen just nu, jag svamlar mest på och tappar bort det jag egentligen tänkte på.

/Poseur sorry
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Min syn:


Stridsmagikern: Är en magiker som fått något härskardille och börjat gå rambo på omgivningen. (dvs "börjat äventyra"). Kan också vara en militär enhet, då strängt reglerad av makten. I mitt mundana är det kungamakten/motsvarande som mer eller mindre har monopol på att anställa magiker där magikern blir ett argument för ett stabilt land med färre uppror.

Magiker generellt: Bör ha en enorm ekonomisk trygghet genom mecenat (annan finansierar verksamheten) eller genom att själv vara rik/adlig. Detta för att de ska kunna ha råd att forska.

Mumbo-jumbo-primitiv magiker: Äter väll kottar och nötter. Gör sina häxbrygder och är allmänt skum.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Hittar inte nålen i höstacken!

90% av alla magiker i Mundana borde vara helare och resten artefaktbyggare, om man inte kör med husregler som ändrar hur magisystemet faktiskt fungerar, eller inför nya och settingsmässigt användbara effekter (jag har gjort båda).

Är det rakt svar nog?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Hittar inte nålen i höstacken!

Här är ett antal effekter menade att göra astromantiker användbara som astrologer, antingen frilansande eller knutna till furstehov eller dylikt, och därmed ge dem existensberättigande i världen:

Drakens influx
Astrotropi: 6, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk*

*Effekten kan inte göras permanent

Förstärker länken mellan målet och stjärnbilden Draken. Draken kommer att synas tydligare för målet under ungefär en månad, och under den tiden kommer alla slag för spådomsfärdigheter och förutskickelse att bli Ob1T6 lättare. Är målet född under relevant stjärntecken halveras effektens magnitud.
Neutralisera hemsökelse
Astrotropi: 6, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Permanent

Effekten kan, i viss mån, råda bot på hemsökelse en individ drabbats av genom att vara född under dåliga stjärnor. Hälften av (avrunda uppåt) alla svårlärda färdigheter personen har på grund av detta blir i fortsättningen normalsvåra att lära sig.
Stjärnbildens Influx
Astrotropi: 6, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk*

*Effekten kan inte göras permanent

Influx-effekterna är en samling av, i stort, väldigt likartade effekter. För alla gäller att de förstärker länken mellan en person och en specifik stjärnbild, som för denna person kommer framträda tydligare på himlen under effektens varaktighet. Detta för också med sig att vissa uppsättningar färdigheter som stjärnbilden är associerad med blir lättare att använda - svårigheten för alla slag för dessa sänks med Ob1T6 under effektens varaktighet. Svårigheten kan aldrig gå under mycket lätt (Ob1T6). Vissa av influx-effekterna för med sig andra eller ytterligare saker utöver färdighetsbonusar - dessa listas separat bland övriga astrotropiska effekter. Varje specifik influx-effekt måste läras in separat, och man kan inte använda influx-effekter kopplade till stjärnbilder på södra halvklotet på det norra och vice versa; stjärnbilden måste faktiskt vara möjlig att se för att målets länk till den ska kunna stärkas. Detta har skapat det udda förhållandet att magiker i Ebhron, Forion och Stora Arkipelagen känner till helt andra influx-effekter än de som vanligtvis brukas av stjärnskådarna i Legio Colonan och Mûhad. Är personen effekten ska användas på dessutom född under relevant stjärntecken halveras effektens magnitud. Effekten klingar av efter ungefär en månad, vilket tros ha att göra med att den aktuella stjärnbilden då hunnit flytta sig så mycket på himlavalvet att länken magikern upprättat mellan den och målet försvagas. Följande Influx-effekter ger bonusar på de färdigheter som listas:

* Bägarens influx - Matlagning och Supa
* Duvans influx - Diplomati
* Hammarens influx - Alla hantverksfärdigheter
* Lutans influx - Alla musikaliska färdigheter
* Spirans influx - Ledarskap
* Svärdets influx - Krigföring
* Vagnens influx - Köra Vagn och Djurträning
* Vägvisarens influx - Orientering och Navigering
Sylfens influx
Astrotropi: 6, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk*

*Effekten kan inte göras permanent

Förstärker länken mellan målet och stjärnbilden Sylfen. Sylfen kommer att synas tydligare för målet under ungefär en månad, och under den tiden blir alla motståndsslag mot sjukdomar och infektioner Ob1T6 lättare. Är målet född under relevant stjärntecken halveras effektens magnitud.
Lägg till detta hur badass stellarer är, och att astrotropi är effekten man slår folk medvetslösa och helar utmattning med, och en astromantiker kan plötsligt bli en rätt användbar kompis (än mer så om "heder"-effekten kunde göras permanent eller reglerna för provisorisk varaktighet inte var så crippling, så kunde astromantikern hjärntvätta alla ens underhuggare åt en).

(Som magisystemet ser ut nu är det förvisso orimligt att en magiker skulle välja att nischa sig på en aspekt, men man vill ju ändå gärna ha det så eftersom, well, tematik är koolt, så låt oss förmoda att det är så, om än bara for argument's sake)


Även med min spelgrupps enorma antal nya effekter och husregler som både gör magi mer kraftfullt och mindre dödligt framstår biotropi dock fortfarande som den överlägset mest användbara aspekten ur ett samhällsperspektiv.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Vill du dela med dig av dina husregler för magi?

Låter mycket intressant. Skulle du vilja dela med dig av dina husregler? Om det är så bra som du säger så är det nog fler som skulle vara intresserade av att läsa igenom dem och testa :gremsmile:
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Hittar inte nålen i höstacken!

Ymir said:
Även med min spelgrupps enorma antal nya effekter och husregler som både gör magi mer kraftfullt och mindre dödligt framstår biotropi dock fortfarande som den överlägset mest användbara aspekten ur ett samhällsperspektiv
Det är inte så konstigt egentligen... Att kunna Hela, bota sjukdomar och fixa såna saker är ett välbetalt yrke (om man nu inte gör det av vänlighet som min läkare gör) och dessutom så behövs det alltid och att t.ex. Hela Trauma har synliga effekter som folk kan tro på och därmed återvända till.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jag tror frågan är lite ställd lite snett. Lite som att fråga vad hantverkare gör. Eftersom att det finns dryga tjåget med aspekter som används, flera olika kategorier av magiker och olika kulturer som har helt olika sätt att se på magi så lär det finnas tusentals helt olika magikeryrken, men:

Ska man generalisera lär väl en överväldigande majoritet av magikerna vara assistenter till en rikare/mäktigare/duktigare trollkarl i utbyte mot pengar/kunskap. Alltså motsvarande lärlingar och några gesäller som arbetar under en mästare. Mästaren lär väl:
ha en verksamhet (en "butik") där denna tillhandahåller tjänster till allmänheten (lösa olika små problem i stil med "häxorna", lärda gubbar och "shamaner" i olika byar (bota sjukdomar, hela sår, fixa torkan, spå folk, ge råd och sälja artefakter)) och på fritiden kanske bedriva någon sorts vetenskap.

Arbeta i en större verksamhet (exempelvis ett universitet) i utbyte mot mat, husrum, faciliteter (labratorium t.ex) och fritid.

Eller arbeta direkt under någon. Det kanske är en magiker som är anställd av en adelsman. Kanske för att förtrolla olika personer för att kunna övertala dom. Kanske bara ha där i fall att... eller för att hota folk.

Vad exakt dom gör lär väl bero på vilka aspekter magikern behärskar. En geomantiker lär väl gräva diken åt bönder och olika hinder på slagfält och kasta skärpa åt befälhavare. Han kanske hjälper till när någon måste bygga ett nytt hus och han kanske följer adelmannen ut i strid för att göra denna adelsman till den tydligt mäktigaste krigaren på slagfältet. Han kanske arbetar i en guldgruva.
Pneumantiker kanske arbetar på ett handelsfartyg för att se till att just det fartyget alltid kan åka snabbare än piraterna eller bara för att just det fartyget alltid ska kunna hålla hög hastighet i rätt riktning och alltså trycka ner kostnaderna på mat och löner, ge snabbare leveranser och alltså mycket hägre vinst.
En pyromantiker lär ju... eh.. tända eld på saker!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det här är en del av vad magiker i Mundanas genomsnittliga nationer rimligen kan jobba med (saxar mitt svar från förra tråden, med något tillägg)

Till att börja med: värt att minnas är att alla besvärjelser över magnitud 1 innebär en direkt risk för magikerns fortlevnad, och kommer därför knappast att användas om inte nöden kräver det eller betalningen är väldigt god.

Helare bör, som Ymir säger, vara klart mest eftersökta bland de icke-akademiska magikerna i Mundana, och lär eftertraktas av alla som har råd att anställa dem. Helare är nog om några de magiker som utan problem kan försörja sig helt på "ströjobb". Biotropin är fantastiskt användbar.

Adelsmän: Här tror jag att främst besvärjelser med positiv inverkan på individen används: Skarpsyn, Snabbhet, Mod, Fertilitet, Pansar, Krossa, Skärpa, Tur osv är nog ganska praktiska att han någon som kan kasta. Sedan finns ju de rent praktiska effekterna som Varsebli metall, Gräva, Nederbörd, Vindtal, Telepati och framför allt Lögn. En krigisk herre kan även ta del av strategiska effekter som Dimma, Jordbävning och diverse skadeeffekter. Häftiga ljusspel och dylikt (bara filamentsdissipation är ju ofta ganska häftigt) är nog poppis på baler och dylikt; ska ej underskattas. Och även om det finns lagar mot sinnesmanipulation det i Consaber så skulle jag knappast bli förvånad om en och annan magiker lite vänligt "glömde" de lagarna när de kunnat användas omärkbart till anställarens fördel... Semotropi har också lite kul effekter gällande skrifter och hemliga meddelanden. Sedan måste man ju 1. kunna försvara sig mot andra adelsmäns husmagikers effekter och 2. kunna upptäcka dessa effekter så att killen kan åka in för olaglig sinnespåverkning. Sedan är ju magikerna välutbildade, och har nog en allmän rådgivande roll utöver sin magi.

Handelshus: Ungefär som adelsmannen; rikare handelshus kanske kan förlita sig lite mer på den "praktiska" biten (beroende på vad huset gör) genom att betala lovande ungdomars studier mot fördelaktiga avtal senare i livet. Äger man handelsskepp kan nog en magiker med effekter som Vind, sylfframmaning, och Lugna vatten vara bra att ha.

Flottan: Tänk dig en eldboll i fiendens rigg eller segel, förutom de allmänna offensiva besvärjelserna. Smärta eller Blixt på rorsman, någon? Kom bara inom räckvidd, och den träffar _alltid_... Eller varför inte en sylf, som ju dessutom kan återanvändas? Strid är ändå så pass ovanligt att magnituder inte är samma problem, och militären kanske till och med kan sponsra med kongelat för viktiga besvärjelser och/eller starkare frammaningar. Se även sista delen av Handelshus.

Armén: Nog långtifrån så bra som Krigsherren vill ha det (har ibland funderat på om man alls läst magireglerna inför det kapitlet...), men Dimma, Jordbävning, alla frammaningar, offensiva magier med areaeffekt, effekter som Mod och Lojalitet med areaeffekt (det är ju bara bra för soldaterna, eller hur? ;)). Den moralmässika effekten ska heller absolut inte underskattas. Tänk er hur Leffe Levy som just dragits upp ur leråkern i hembyn, fått ett spjut och en hjälm och instruktionen "rikta den vassa änden mot de andra tölparna där borta" reagerar då en stor eldödla eller stenman kommer anfallandes, marken börjar darra under honom eller halva första ledet spontant träffas av blixtar/eldbollar, börjar kräkas blod, får sår utan synbar förklaring eller börjar skrika ut i smärta utan synbara skador. Det resulterar troligen i panik, och effekterna är fortfarande magnitud 1 (om än mer en eller två nivåer svårare slag för Besvärjelse). Kort sagt, man behöver knappast orsaka så mycket skada att man dödar någon för att vara effektiv på slagfältet. Tänk bara på vad en enstaka kolumn Smärta gör...

Att kasta Nederbörd och Gräva några gånger framför stället där fiendens kavalleri tillåts anfalla den synbart oförsvarade högra flanken kan nog fungera det också.

Dessutom finns det troligen något undantag i lagen vad gäller användandet av sinnespåverkande magi mot t.ex. krigsfångar...

Artefakter och elixir kan man nog tjäna en hel del pengar på, också...

----

Sedan finns det såklart magiker som drar runt i gilleshuset/akademin, studerar, pratar, föreläser, experimenterar, hur ut sina tjänster inom passande aspekt och generellt beter sig ungefär som moderna akademiker - väldigt mycket grejjer hos framför allt Legion colonan är ju mer eller mindre direkt rip-off från dagens akademiska värld.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Hittar inte nålen i höstacken!

Jovisst, men fatta konsekvenserna av det i en medeltida värld - tänk om någon kunnat hela vad nu Alexander den Store drabbades av i Babylon, liksom...

Helningsmagi borde, givet Eons premiss att alla kan lära sig magi, på grund av sin användbarhet genom årtusendena ha blivit enormt vida spridd i Mundanas samhällen, och bidragit till en värld med enormt mycket högre medellivslängd än vår världs medeltid, och därigenom rikare, starkare och möjligen också mindre religiösa samhällen.

Den världen hade väl kunnat vara Mundana as written, om det inte vore för den där eviga, förbaskade "detaljen" med demografin. Det behövs också en -jävligt- bra förklaring på varför magikeryrket är så exklusivt ; rimligtvis borde helningsmagin som sagt vara så vida spridd att även vanligt folk i någon mån kunde ha råd med den.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Hittar inte nålen i höstacken!

Har sjukt svårt att se magiker göra simpla saker så som att äga en butik och därifrån sälja en massa pryttlar.

Om det nu finns få magiker varför skulle då denna begränsade skara med sina attraktiva färdigheter då syssla med nå jävla pöbelgöra?

En magiker borde rimligen ha häftigare roller i ett samhälle än så. Oavsett aspektfokus.

Man bör också betänka att staterna/makten i ett land rimligen bör ha ett intresse att på något sätt reglera magikern, yrket och dess kunskaper. T.ex. vilka som får bli det, vad magikern får göra etc.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Hittar inte nålen i höstacken!

Om det nu finns få magiker varför skulle då denna begränsade skara med sina attraktiva färdigheter då syssla med nå jävla pöbelgöra?
Hela min poäng är att det inte borde finnas få magiker, de borde vara rätt så många.

Man bör också betänka att staterna/makten i ett land rimligen bör ha ett intresse att på något sätt reglera magikern, yrket och dess kunskaper.
Varför det? Läkning och förhindrande av skador, krämpor, sjukdomar och död kommer hela samhället till gagn och gör alla människor friskare och därigenom mer produktiva. (En bidragande orsak till att Arabvärlden/Iran och Kina hade mycket starkare ekonomier än Europa fram till senmedeltiden). Nämn ett enda samhälle på jorden som haft ett intresse av att reglera läkaryrket på det sätt du beskriver, och jag lyssnar.

(Däremot kan man tänka sig en situation där ett avundsjukt helarskrå organiserat sig i ett gille som aktivt försöker bevaka sina kunskaper, men även då borde det florera massor av icke-sanktionerade helare i samhället).
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Hittar inte nålen i höstacken!

Först: Se det inte som att jag svarar på enbart ditt inlägg.

Min utgångspunkt i "få magiker" är den kanon som ges ur produkterna till EON. Man kan givetvis gnälla om att de är för få - jag konstaterar bara antalet och har inget problem med få magiker.

Till det andra. Alla magiker är inte helare. Vilket man genom att läsa böckerna också kan konstatera. Som Kung skulle jag bli jävligt orolig om folk huf flux i sin frihet fick utbilda sig till levande eldkastare.

Hur funkar inskolningen till magiker? Är det tillgängligt för alla? Är det dyrt? Jag gör det antagandet och det minskar antalet som blir magiker.

Magiker är en maktfaktor varför skulle statsmakten inte vilja reglera det men vilja reglera vilka som får bära vapen?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Hittar inte nålen i höstacken!

Man kan givetvis gnälla om att de är för få - jag konstaterar bara antalet och har inget problem med få magiker.
Det har inte jag heller, men diskussionen handlar om vilka roller magiker rimligen -borde- spela i Mundanas samhällen, och då måste man ta hänsyn till magisystemets möjligheter in-game, och hur dessa borde format och påverkat spelvärlden.


Till det andra. Alla magiker är inte helare. Vilket man genom att läsa böckerna också kan konstatera. Som Kung skulle jag bli jävligt orolig om folk huf flux i sin frihet fick utbilda sig till levande eldkastare.
Nej, men då kan man ju helt enkelt förbjuda pyrotropi. Plus, hur många länder på Mundana -har- några särskilt stränga magiförbud, egentligen? Typ ett.

Hur funkar inskolningen till magiker? Är det tillgängligt för alla? Är det dyrt? Jag gör det antagandet och det minskar antalet som blir magiker.
Ofta är det nog väldigt dyrt, men det -behöver- inte vara dyrt; det enda som tycks ofrånkomligt är att det är tidskrävande, eftersom det är flera olika färdigheter man måste bemästra för att vara kompetent. Existensen av "primitiva magiker" som yrkesmall antyder att magiker förekommer även i samhällen utan litterära traditioner och penningekonomier såväl som, i de mer komplexa samhällena, bland bönder och annat "vanligt folk". Magi är alltså uppenbarligen något som -går- att lära sig av en gammal gumma i ett torp med muntlig tradition och en häxkittel som enda hjälp.

Magiker är en maktfaktor varför skulle statsmakten inte vilja reglera det men vilja reglera vilka som får bära vapen
Hur många av Mundanas samhällen reglerar magiker, som sagt? (Jargien, Consaber lite grann, the end typ?). Det kanske borde vara vanligare än det är, I agree (det var koolt i DoD Chronopia där man behövde en magilicens tex), men det är ju fortfarande så att regleringar ofta tar sig formen av förbud mot särskilda användningsområden för magi (se Consaber som exempel igen); de hade inte behövt gå ut över helningsmagi överhuvudtaget. Why should they?
 
Top