Nekromanti Hur ofta spelar ni?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,830
Location
Göteborg
Jag är lite deppig för tillfället eftersom jag är så pepp på att spela rollspel och har hur mycket tid i världen, men ingen att spela med. Här i Örebro har jag några få gamla kompisar och de har inte tid att spela alls. Att ragga via WRNU går inte heller, för ingen har tid att spela med mig*. Och det är inte första gången jag har detta problem. När jag bodde i Karlskoga hade jag samma svårigheter med att få till spel. Det var alltid jag som måste ringa runt till tio pers för att få fyra-fem som ville spela, varav två-tre faktiskt dyker upp. Det här har tidigare ofta fått mig att lämna forumet under många månader, eftersom det bara är frustrerande att sitta och skriva om rollspel utan att få spela. Och såklart, när jag slutar att ringa runt till folk så är det aldrig någon som ringer mig om att spela rollspel. Jag kanske bara är väldigt tråkig att spela med? Eller så är det så att ingen prioriterar rollspel?

Så jag är intresserad av hur andra har det. Spelar ni ofta? Ringer folk till er och vill spela eller måste ni dra ihop folk varje gång? Har ni det till och med så bra att ni kan spela regelbundet (detta har jag aldrig lyckats åstadkomma under femton års rollspelskarriär)?

* Det här är inte en gnälltråd på dem, såklart. Inga ursäkter behövs.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,660
Location
Rissne
Den grupp jag skapade när jag flyttade ner, genom Kontaktforumet, sitter fortfarande ihop och är inne på sitt fjärde år. Vi spelar inte lika ofta längre; mycket pga att jag inte hinner men också för att en av de fyra som vad med i gruppen från början stack, och ersättarna kan inte lika ofta. Överlag verkar folk i gruppen fått mer att göra. Men vi försöker träffas nån gång i veckan (även om det mer realistiskt verkar vara 2-3 ggr per månad numera), och rollspel spelar vi när vi har en grupp som är stor nog och som inte innehåller några helt nya personer (eftersom vi gärna testar personkemin med en brädspelsdag först).
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Kan svara med ett lika deppigt svar :gremwink:

Jag har samma (eller delar av den i varje fall) spelgrupp som jag haft i mer æn tio år nu. Men med mitt veckopendlande ær det extremt svårt att få ihop spelande då helgerna aldrig ræcker till :gremfrown: . En gång var tredje månad kanske det blir.

Har samma upplevelser som du i det att om inte jag drar ihop rollspelande så blir det inget, någonsin (undantag førekommer såklart, men som regel). Vidare så ær jag den enda som spelleder (avsaknad av tid? intresse? vem vet!). Har inte varit spelare i kampanjspelande på, ja, jag kommer inte ens ihåg nær det var senast.

Dæremot så førsøker vi køra en spelhelg per halvår då vi træffas, oavsett var vi bor i ladnet, och spelar jærnet en hel helg.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
När jobbet tillåter, som nu, har jag en förhoppning om spel en gång i veckan som i praktiken tycks bli en gång varannan vecka. Spelgruppen är helt och hållet ihopsamlad via WRNU faktiskt, precis som den tidigare grupp jag spelade med. Vi använder Doodle för att försöka hitta tider som funkar för alla, och sen kör vi på avtalat datum. Just nu spelar vi två kampanjer samtidigt för att minska trycket på spelledarna lite, samt öka chansen för spel.

På det viset är det lite kass att vara vuxen, man har liksom inte riktigt den där tiden man hade som ung. Jag har t.ex. blivit tillfrågad av en stort gäng av mina ickespelsvänner (eller "vanliga" vänner, om man så vill) om jag skulle vilja visa rollspel för dem. Jag är otroligt peppad på det, men det är helt omöjligt att få tid till att ta tag i det känner jag.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,893
Location
Stockholm
Åtta timmar Pathfinder varannan söndag.

Och innan dess hade vi en grupp som spelade varje tisdagkväll och som »led« av »bekymret« att alla ville vara spelledare för olika kampanjer i olika system.

Det var länge sedan jag hade problem att hitta nån att spela med. Om en grupp splittras bildas genast ett par nya.

Det är förstås mycket beroende på att jag bor i Stockholm, men extremt mycket tack vare Rollspel.nu.

I den nuvarande gruppen är samtliga sådana jag förmodligen aldrig lärt känna om inte Rollspel.nu funnits: Vitulv, Vitulvs bror, Chrull, Storuggla, Arfert och Persson.

Och i den tidigare gruppen var två gamla vänner från rollspelsföreningen i Borlänge (Magnus Seter och Herr Nils), och resten nya vänner jag fått via Rollspel.nu (Pox, Organ och Rising :gremfrown: ).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,830
Location
Göteborg
Fem personer har nu skrivit i den här tråden. Tre bor i Stockholm och säger "Jag har inga problem att hitta folk att spela med". Två bor inte i stockholm och säger "Jag spelar varannan månad om jag har tur och jobbar hårt." Själv har jag försökt ragga folk via WRNU. De flesta har inte tid mer än någon gång ibland. En kille har ofta tid och lust. Det är Übereil.

Übereil planerar att flytta till Stockholm.

Jag börjar ana ett mönster.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,893
Location
Stockholm
Genesis said:
Fem personer har nu skrivit i den här tråden. Tre bor i Stockholm och säger "Jag har inga problem att hitta folk att spela med". Två bor inte i stockholm och säger "Jag spelar varannan månad om jag har tur och jobbar hårt." Själv har jag försökt ragga folk via WRNU. De flesta har inte tid mer än någon gång ibland. En kille har ofta tid och lust. Det är Übereil.

Übereil planerar att flytta till Stockholm.

Jag börjar ana ett mönster.
Precis. Bor man i Avkroken eller Rövhåla får man skylla sig själv. :gremsmirk:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Jag deltar i två kampanjer för tillfället: Bearnies Solar System-kampanj Ravensburg och Wilmers Apocalypse World-kampanj. I den förstnämnda (innehållande mig, Bearnie, Vavva och Ymir) brukar vi tvingas ha rätt långa uppehåll mellan spelmötena, då vissa av spelarna har scheman som är svåra att synka. Den senare är en udda fågel eftersom den har kanske tio-elva spelare men endast tre-fyra förvänts dyka upp varje spelmöte, men det brukade gå att få ihop rätt bra med spelare. Nu verkar den dock ha gått lite i stå.

Liksom i Dantes fall utgörs större delen av mina medspelare av folk jag känner via forumet: Bearnie, Vavva, Ymir, Wilmer, Nässe, med flera.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Spelar ni ofta?
Som det är nu spelar jag en gång i veckan om jag kan. Jag har dock inte lika mycket tid längre, fast varje måndagkväll ska egentligen vara spelkväll. Då lirar jag med ett gäng nya elever här på folkhögskolan - folk som jag då egentligen inte känner, men kom ihop mig med tack vare att jag gått på folkisen och att de spelar med en som spelade med mig när jag gick där. ... Ehm, en lång och konstig historia, det här med skolgrupperna som varit sedan jag flyttade till hålan hösten 07.

Och det känns skumt ja, men man har fått annat att prioritera. Familj, studier och allt som kommer med det. Vilket är lite av ironiskt eftersom jag, innan jag träffade min nuvarande sambo och kom upp mig mot tjugoårsåldern, som tonåring var en sån som lirade jämt. En gång i veckan minst, liksom.

Ringer folk till er och vill spela eller måste ni dra ihop folk varje gång? Har ni det till och med så bra att ni kan spela regelbundet (detta har jag aldrig lyckats åstadkomma under femton års rollspelskarriär)?
Alltså, så gott som regelbundet. Med skolgrupperna i Fellingsbro, som funnits lite till och från sedan 07 och som även uppstått nu fast jag inte gått på folkisen sedan HT09-VT10, har vi alltid haft en avtalad tid en gång i veckan. Den tiden hålls om ingen hör av sig och måste prioritera annat.

I övrigt, om man går längre tillbaka så spelade vi minst en gång i veckan. Det brukar nog bli två, kanske tre gånger en bra vecka och det var väl aldrig några problem direkt. Det var lätt att dra ihop folk då. Fan, jag vet att jag spellett elva pers under de åren. Det var kaotiskt.

Mitt problem har nog istället varit att under de tillfällen jag inte haft någon att spela med - som mot slutet av tonåren, kring när jag träffade sambon, och i början när jag flyttade hit - att jag verkligen inte haft någon att spela med på länge. Med andra ord har mina frivilliga liksom ofrivilliga uppehåll varit långa. Fast när jag väl spelar så spelar jag helst någorlunda regelbundet. Man tycker nog att minst en gång i månaden är att föredra, helst två som minst.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Min grupp brukar försöka spela en gång i veckan, men ibland kan scheman och annat få till nån veckas uppehåll. Det som dock har mig i halvt från vettet av abstinens just nu är de flera månader långa uppehållen då nya kampanjer förbereds.

Hett tips: Låt ALDRIG den som har minst fritid spelleda!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,937
Location
Nordnordost
SävCon, GothCon och fyra knytkonvent med NordNordOst om året. Det är mina "säkra" spel. Fyra-fem spelpass per konvent. Så i snitt spelar jag väl var annan eller tredje vecka, om man sprider ut det.

Till det kommer någon kampanjstart om året, som ALLTID självdör efter högst fyra sammankomster.

Den lokala spelföreningen har fyra spelhelger, där skulle jag nog kunna få ut 10 spelmöten till på årsbasis om jag öppnade portarna för att spela mer traditionellt. Föreningen spelar spel med stridsrundor och annat som jag inte har tålamod med längre.

Jag har ytliga kontakter med två-tre gamla spelgrupper från tiden då jag spelade trad. Jag är välkommen tillbaka till dem när jag skulle önska, men eftersom de spelar trad står jag över.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag kan väl fylla i kranks något korthuggna beskrivning av vårt spelande.

Vi ringer aldrig varandra. Ingen (av de som är någotsånär drivande åtminstone) gillar att ringa. Så, vi planerar i PM-trådar här på forumet.

Jag tror att vi snarare spelar rollspel 1-2 ggr i månaden, numera. Men ett par av oss, däribland jagsjälv, har andra grupper som också träffas ibland.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Har du kollat med Solmunkarna och folket, förresten? ... Eftersom du nu bor i Örebro. Jag menar, alla i föreningen lär väl inte tvunget vara tradare? Du börja ju kunna hitta några som vill spela liknande spel som dig? Om inte annat vore en förening i ditt fall en snabb vägg till att underlätta det här med att bredda spelarkontakterna bland de som bor nära dig.

Kort sagt så misstänker jag att det finns gott om spelare i Örebro. Problemet är väl att hitta dem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,150
Location
Ereb Altor
Jag hade kunnat skriva ditt inlägg. Nästan. Skillnaden är att jag har lagt frustrationen på hyllan. Jag vet att jag kan få till ett spelmöte om jag vill, men jag vet även att jag inte kan få till ett spelmöte varje, eller varannan, vecka.

Men för inte så länge sedan kände jag exakt som dig. Jag bestämde mig tom för att sluta spela, men så ringde en polare och frågade om jag ville spela. :gremsmile:

Vi har f.ö tidigare spelat regelbundet och då ringde alla till alla.

Men som sagt, min lösning var att sluta känna den där pressen och stressen och bara luta mig tillbaka. Jag ringer bara runt när jag har tid, lust och ork. Annars gör jag något annat.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,649
Location
Huddinge
varannan torsdag med Axelhere och Möller
1-2gr i månaden med Krank, möller och victnik
3-4gr i månaden med min tullinge grupp
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,830
Location
Göteborg
Vän av ordning said:
Precis. Bor man i Avkroken eller Rövhåla får man skylla sig själv. :gremsmirk:
Nu bor jag visserligen i Sveriges sjätte största stad, men det är nog inte tillräckligt.

Men en annan del av förklaringen är säkert samma fenomen som Wilper upplever: ville jag spela Eon eller D&D skulle det säkert vara mycket lättare.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,893
Location
Stockholm
Måns said:
Jag vet att jag kan få till ett spelmöte om jag vill, men jag vet även att jag inte kan få till ett spelmöte varje, eller varannan, vecka.
Det problemet löste vi (ja, Vitulv egentligen) genom att hugga »varannan söndag (jämna veckor) kl. 12 i Vitulvs nördgarage« i sten. Den som inte är med får ingen xp.

Alla vet alltid när nästa spelmöte är och kan i god tid lämna återbud om det krockar med något oombokningsbart.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,893
Location
Stockholm
Genesis said:
Nu bor jag visserligen i Sveriges sjätte största stad, men det är nog inte tillräckligt.
Jag drygade mig bara. Jag har förstått att det förväntas av den som bor i Stockholm.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,150
Location
Ereb Altor
Vän av ordning said:
Det problemet löste vi (ja, Vitulv egentligen) genom att hugga »varannan söndag (jämna veckor) kl. 12 i Vitulvs nördgarage« i sten. Den som inte är med får ingen xp.

Alla vet alltid när nästa spelmöte är och kan i god tid lämna återbud om det krockar med något oombokningsbart.
Jo, vi har snackat om det, men det finns inga dagar kvar som alla kan på. När folk jobbar med konstiga och oregelbundna tider är det svårt.

Men jag repar med bandet varje söndag, och det funkar utmärkt! :gremsmile:
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,649
Location
Huddinge
Om man bor i någon abstrakt avkrok och vill spela abstrakt skummt spel så kanske man ska överväga att spela över Internet.
 
Top