Hur ofta lyssnar/kollar du på Actual Plays?

Hur ofta lyssnar / kollar du på Actual Plays?

• Dagligen

Votes: 4 4.1%
  • Varje vecka

Votes: 19 19.4%
  • Varje måndag

Votes: 6 6.1%
  • Någon gång om året

Votes: 15 15.3%
  • Jag har lyssnat nån enstaka gång men det var inte för mig

Votes: 34 34.7%
  • Jag har aldrig lyssnat på en Actual Play

Votes: 20 20.4%

• Total voters
    98
Jag jämför nu med den typen av "snackpoddar" som inte handlar om något särskilt och folk tenderar att prata i mun på varandra. Eller tiden i Historiepodden som slösas på internskämt istället för faktisk historia.

Snedtänkt är ju mer som en strukturerad intervju, även om vissa teman kan vara tramsiga.

Jag har svårt för AP poddar som tror att de är roliga. Folk som gapflabbar år att en rollperson heter Ankus Fjantus, eller vad det nu kan vara. Är de roliga på riktigt, som exemplevis Not Another DnD Podcast eller Rollspelsklubben, så är det okej. Men det är svårare än vad man tror att vara skoj. I allmänhet är det bättre att låta bli.

Jag lyssnar just nu på Vi Spelar Rollspel, Mission to D-Syxx (som är en spinoff till Mission to Zyxx, som inte är AP utan improviserad radioteater) och Rude Tales of Magic. Den sistnämnda var den första AP-podd jag började lyssna på, och den är som en smoothie av sånt jag gillar -- galen under bältet-humor, snabbtänkt improvisation, välproducerat ljud med mycket originalmusik, och en ganska agnostisk syn på sånt som "regler". Jag har haft perioder där jag lyssnat på många olika AP-poddar men nu har jag tröttnat på slappt illa producerat spel.

Det går i vågor. Nu var det ett tag sen, senaste var väl typ hela första Soldier-arcen i senaste Critical Role kampanjen. Jag brukar kolla på en AP eller två medans jag spelar typ WoW, Diablo 3/4 eller typ Civilization 6. Jag brukar följa typ Critical Roles nya kampanjer, brukar komma mellan 10 och 20 avsnitt in, sen tappar jag intresset och hamnar för långt bakom och orkar inte kolla ikapp 40 timmar (samma som med många tv-serier). Jag skulle aldrig få för mig att lyssna på en AP om jag var ute och promenerade eller åkte buss (vilket är när jag oftast konsumerar poddar), men lyssnar gärna på en vanlig podd om rollspel. Skulle nog aldrig lyssna på en AP utan video eller sådär supernedklippt (jag vill att det ska spelas rollspel runt ett bord, på riktigt liksom), och har nog aldrig lyssnat på en AP på svenska heller (men lyssnar knappt på poddar på svenska överhuvudtaget). Viva la Dirt League får jag ofta rekommenderad, och den är väl okej, men aldrig fastnat för den.

Om det är ett spel jag är intresserad av kan jag kika på en AP där de spelar det, typ LA By Night och NY By Night är båda rätt bra VTM krönikor och Seattle By Night av Penny Arcade var förvånansvärt underhållande, både skratt och historiemässigt. Brukar försöka kika på PAX Live showerna också, och deras Call of Cthulhu grejer är också rätt skoj. Har nog sett typ hela deras C-Team show också. Kikade på hela Age of Umbra från Critical Role gänget också. Men tycker nog att väldigt många system jag skulle vara intresserad av att kolla på AP poddar för finns helt enkelt inte, det är väldigt mycket DnD och de andra höjdarna, och DoD på svenska, där jag ju både är rätt ointresserad av både spel och språk.

Jag ser mig inte som en storkonsument av AP poddar och jag tycker att jag är rätt petig med vad som funkar (har ju säkert sett en del rätt kassa grejer dock, men ibland så funkar det ändå, liksom), men jag har fan sett en hel del. Jag har för mycket fritid, jag borde skaffa en familj eller nått. Dock så är jag ju pank och oattraktiv. Moment 22. Men min spelledarkaraktär är fett ball.

Men lite intressant att tänka på.

/ Aes

Varje dag på jobbet typ. Fy fan vad tråkigt pappersarbete är och det är lagom lätt att lyssna på. Och när man diskar/lagar mat.

Men jag har inte fastnat för de som typ kräver att man ser filmen så mycket eftersom jag gör annat medan jag lyssnar. Så de flesta jag lyssnar på är inte de stora populära.

Jag tycker också att CR och D20 är väldigt långsamma.

De går i the speed of play. Många andra klipper mer men jag skulle nog inte gilla det mer.

De går i the speed of play. Många andra klipper mer men jag skulle nog inte gilla det mer.

Det är inte problemet alls känner jag. En av mina favoriter är RPPR som inte klipper alls men som går typ fyra gånger så snabbt.

Och det är för att spelstilen i D20 och CR är väldigt långsam. Alla beskrivningar ska vara långa och svulstiga, alla dialoger max utspelade även om de inte är viktiga och alla karaktärer ska prata om allt. Det är dock exakt vad folk verkar gilla. Så det här är min preferens bara.

Men den här clashen händer på konvent också. Jag frågar vad folk ska göra och någon vill beskriva hur deras karaktär kammar sitt hår. 🤦‍♂️

Jag valde "någon gång om året".

Jag tittar nästan bara på Actual Play på YouTube. Och väldigt sällan. Nu blir det bara när jag vill se hur andra SL:are handskas med systemet (främst Alien: Evolved Edition), eller modulen jag förbereder eller spelar (Drakkejsaren, Hope's Last Day). Ibland för att jag är nyfiken på ett system (Outgunned Superheroes). Jag får inspiration och lär mig grejer.

Jag skulle gärna titta/lyssna på Mutant:YZ Actual Play, helst på engelska (för termer och så). Så om någon vet, tipsa gärna. Jag hittade en gammal genomspelning av en del av Mechatron/Maskinarium som hjälpte när jag SL:ade det för ett oneshot.

Att titta på CR1 spelade en viktig roll i att få mig att ta steget att bli en rollspelare igen. Det fick hobbyn att verka levande och relevant igen för mig som inte varit aktiv på så länge. Plötsligt verkade det inte omöjligt att jag skulle kunna hitta likasinnade bland yngre människor här på andra sidan jorden. Jag tittade nog på 30 avsnitt innan jag tröttnade...

Jag har svårt för AP poddar som tror att de är roliga. Folk som gapflabbar år att en rollperson heter Ankus Fjantus, eller vad det nu kan vara. Är de roliga på riktigt, som exemplevis Not Another DnD Podcast eller Rollspelsklubben, så är det okej. Men det är svårare än vad man tror att vara skoj. I allmänhet är det bättre att låta bli.
Detta verkligen. Blir ofta ett gäng snubbar som sitter och försöker överträffa varandra med trötta sexskämt.

Detta verkligen. Blir ofta ett gäng snubbar som sitter och försöker överträffa varandra med trötta sexskämt.
...eller det trötta "en bil/glassfabrik/motorsåg/mobiltelefon!! Hahaha! Det finns ju inte!!!"

Det kan jag tycka är småroligt när vi spelar själva, men sådana break-the-fourth-wall-skämt tycker jag att poddare helst kan undvika tack! 😅

Enda AP jag tittar/lyssnar på numera är brittiska High Rollers på söndagar, har följt de sedan de började för cirkus 10 år sedan.
Tittade på Critical Role C1 & C2. Tröttnade efter halva C3, och C4 har jag inte haft något intresse för överhuvudtaget. {Brennan Lee Mulligan är inte min favorit och West Marches konceptet verkar väldigt rörigt och konstigt.)
Försökt titta på ett par svenska AP men inget jag har fastnat för.
Sen är jag numera inte intresserad av just d&d. High Rollers är mest för att det är ett gäng sköna människor med min typ av humor som jag följt under många år.

Jag är extremt petig, vill endast ha dem som visar upp faktiskt spelande på riktigt, jag vill ha hummande och bläddrande i regler, vill ha en kamera över ett spelbord bara eller över en skärm med de som spelar just för att visa upp spelet och spelandet. Alldeles för ofta känns det som spelandet inte sker för spelarna utan för publiken av YouTube-kanalen eller vad set nu är... det blir en annan sak än bara rollspel... och kollar högst sporadiskt, när något dyker upp som intresserar mig som i att förstå lite hur ett spel spelas eller se dess system in action osv.

Back