Hur ofta lyssnar/kollar du på Actual Plays?

Hur ofta lyssnar / kollar du på Actual Plays?

• Dagligen

Votes: 5 7.0%
  • Varje vecka

Votes: 14 19.7%
  • Varje måndag

Votes: 3 4.2%
  • Någon gång om året

Votes: 9 12.7%
  • Jag har lyssnat nån enstaka gång men det var inte för mig

Votes: 23 32.4%
  • Jag har aldrig lyssnat på en Actual Play

Votes: 17 23.9%

• Total voters
    71
Har varit en väldigt inbiten lyssnare. Började för 15år sedan ungefär. Nu är jag dock rätt kräsen, då marknaden är ganska övermättad. Bäst är det är skapare också är med och spelleder. Det är ett bra sätt att lära sig om nya spel och jag tycker att jag blivit en bättre spelledare av det.Undviker dock det hyperproducerade poddarna i hög grad.

Hur det ut i AP-Sverige, är Vi Spelar Rollspel alltså störst? Var placeras t.ex. Svartvikens Rollspelspodd, som är en av få poddar jag kan namnge?
Rollspelsdags har inte spelat på 4 år men vi är fortfarande störst, bäst och vackrast!

Näe, men om vi bara räknar svensktalande (dvs inte räknar med Sweden rolls och Red Moon Roleplaying som annars rimligtvis är störst med marginal) räknas väl antagligen Svartviken till de större, men frågan är.väl om det inte har mer med senioritet att göra snarare än lyssningar. En podd som hållt på länge har ju automatiskt en stor publik, men Svartviken släpper ju knappt några avsnitt längre så det är väl svårt att uppskatta.

Hur det ut i AP-Sverige, är Vi Spelar Rollspel alltså störst? Var placeras t.ex. Svartvikens Rollspelspodd, som är en av få poddar jag kan namnge?

VSR är absolut störst i Sverige, men då räknar jag inte med Rollspelsklubben som inte längre är aktiv. Sweden Rolls och Red Moon Roleplaying är kanske lite fusk att ha med då dom spelar på engelska och når en helt annan grupp.

Men de aktiva svenska poddarna som jag vet är större än exempelvis Trotsa Fara är:
- Äventyrarna Rollspelspodd
- De Övergivnas Armé
- Svartviken Rollspelspodd
- Rollspelspodden Skräckblandat
- Altors Vidder

Rollspelsdags, Rollspelsmåndag och Rollspelsradio.se vet jag var stora, men dom är inte längre aktiva.

Vi spelar rollspel är störst, om man inte räknar med Rollspelsklubben, som är enorm men som främst tilltalar mugglare.

Svartviken är etablerad och håller hög kvalitet, men är inte bland de "större" aktörerna, särskilt inte nu när de inte gett ut något på över ett år eller så. De spelar ju också ofta rätt tung diskbänksrealism, vilket begränsar upptagningen bland rollspelare som helst vill lyssna på DoD eller D&D.

Om jag får gissa, och det får jag, så säger jag att Red Moon Roleplaying och Sweden Rolls är i skiktet under Vi spelar rollspel, främst givet att de spelar på engelska och då har betydligt större potentiell publik.

Jag lyssnar på AP som en del av min prepp när jag kör föreskrivna äventyr. Annars inte så mycket. Håller med @Magnus Seter om att det ska vara riktigt spel med tärningar och inte radioteater.

Lyssnar enstaka gånger när det är spelets skapare som spelleder, för att få mer grepp om vad den tänkta användningen är. Aldrig annars.

Försökte. Stod inte ut. Slutade.

Lyssnade igenom när Red Moon spelade Svarta madonnan, och har försökt med flera andra, stora och små. Men jag tror det enda som gjorde att Red Moon fungerade var att det ändå är radioteater, för själva spelsidan av rollspelandet har närmast ingen betydelse.

Inte lyssnat mer sedan dess.

Jag har, sedan första gången jag hörde talas om det, varit intensivt och passionerat ointresserad av att se/höra inspelningar av när andra spelar spel.

Men jag är glad att det har dragit in så mycket ungfolk i hobbyn.

Lyssnar bara på en Actual Play Podd och det är Skräckblandat. De spelar de spelen jag är mest intresserad av och har "gott tugg" och verkar vara ett riktigt skönt gäng.

✅ Annat.

Jag binge-lyssnar om det är nått jag verkligen är intresserad av, eller om det är gjort på ett sätt så det är rätt vajb för mig. Då klämmer jag gärna 8-12 timmar om dagen av samma podd/vlog.
Ibland, kanske kvartalsvis, råkar jag se nått intressant enskotts.äventyr i AP-format fladdra förbi nånstans och är det, som ovan, åtminstone ok vajb så kikar jag på det.

Det sagt så hittar jag ganska få grejor jag blir så intresserad av så jag ens klickar igång det.
Andra hobbies äter upp min tid för mediakonsumption rätt effektivt ändå (miniatyrkrigsspel, hantverk, musicerande etc.)

De enda gångerna jag kan lyssna på prat (poddar, föreläsningar osv) är när jag jobbar med något som inte kräver någon som helst inblandning från språkcentra, dvs att jag gör något praktiskt med kroppen som inte kräver att jag skriver eller läser eller så.

Och det gör jag typ aldrig. Mitt jobb och i stort sett alla mina hobbies handlar om att göra språk på olika sätt, så… nä.

Ibland önskar jag att jag hade något mer fysiskt jobb. Stå-i-fabrik-jobb typ. Tyngre för kroppen, mindre tungt för hjärnan (eller annan sorts tungt, mindre etisk stress). Och visst skulle jag vara mindre engagerad i ett sånt jobb, men jag skulle åtminstone kunna lyssna på saker (och kanske gå hem och faktiskt släppa jobbet). Men jag inser att det är ett väldigt privilegierat perspektiv och att jag har mitt typ drömjobb så jag borde sluta klaga bara.

EDIT: Jag funderar ibland på att avsätta tid åt att lyssna lite på när andra grupper kör Tatters of the King. Men dels så skulle jag bli för rastlös och dels misstänker jag att jag skulle sitta och störa mig för mycket på att de Spelar Fel™ =)

Jag brukade avverka flera i veckan, och hade en del jag följde rigoröst.

Nu är det näsan aldrig. Jag har blivit fruktansvärt kräsen med vad jag vill ha ut av en AP-pod, och få lever upp till mina krav.

Varje dag på jobbet typ. Fy fan vad tråkigt pappersarbete är och det är lagom lätt att lyssna på. Och när man diskar/lagar mat.

Men jag har inte fastnat för de som typ kräver att man ser filmen så mycket eftersom jag gör annat medan jag lyssnar. Så de flesta jag lyssnar på är inte de stora populära.

Jag tycker också att CR och D20 är väldigt långsamma.

Jag lyssnade väldigt mycket för flera år sedan, särskilt på Vi Spelar Rollspel, men jag började utveckla pseudosociala mönster så jag drog ner på det och sen tröttnade jag i stort på genren. Som nån sa här ovan så kan det vara väldigt bra som förberedelse för scenarier jag ska köra.

Om jag skulle hitta en podd som systematiskt gjorde sånt pedagogiskt arbete så skulle det vara guld. Saker som att:
  • Använda säkerhetsmekanismer med folk som inte redan är sålda på konceptet.
  • Göra demoomgångar av system och scenarier som inte känns som demos.
  • Bredda gruppen till ovanliga demografier som gamlingar, invandrare osv.
Och säkert flera andra grejer som jag inte kommer på men som skulle vara roliga att upptäcka på grund av det.

Jag brukade lyssna på allt av VSR, YSDC och Happy Jacks. Den sistnämnda har fastnat i vinkelvolten, YSDC har lagt ner och VSR lyssnar jag på ibland, men jag ligger lite efter och då är det trögt att komma ikapp och jag känner lätt att det är enklare att droppa det.

För att få en känsla av hur det är ett spel upplevs så tycker jag en AP är väldigt bra. De bör förstås då inte klippa bort allt regeltekniskt och de bör ju ha tillräckligt bra ljud att man tydligt hör vad som sägs. Jag tänker fortfarande så om det kommer ett nytt spel att jag gärna vill höra hur det låter när det spelas. Video tycker jag i allmänhet är ganska onödigt, om inte deltagarnas röster är extremt lika varandra, eller man har taktila effekter i spelsystemet som man behöva illustreras i bild.

Jag har provat men inte fortsatt. Jag hatade det inte men fastnade inte heller.

Testade exempelvis någon av de mer humoristiska poddarna och får väl säga att det lät ganska likt hur det brukar låta vid ett vanligt spelbord i verkligheten, men det kändes samtidigt ungefär som att vara på en fest där alla är fullare än en själv.

Även provat att både lyssna och titta på Critical Role för att försöka förstå hypen, men glappet mellan deras högpolerade innehåll och mina egna erfarenheter blev för stort. CR-rollspelandet känns för mig väldigt artificiellt och det kan jag inte se förbi.

Det är som att vara ett barn som sitter ensamt i änden av lekparken och ser på när de andra leker och har roligt. Det är i princip anti-kul.
Helt enig. De enda få gånger jag har lyssnat på actual plays är när jag har varit intresserad av att få en introduktion till ett specifikt spelsystem eller äventyr; så i rent utbildningssyfte. Som underhållning ger det mig nada.

Det går i omgångar. Jag har inte heller något direkt egenintresse i rollspel som åskådarsport, men det är intressant att lyssna på när folk spelar äventyr som jag antingen själv varit med och spelat, har spellett eller - fr a - vill spelleda. Men det måste fortfarande vara lyssningsbart.

Sista åren har det inneburit en del The Enemy Within-poddar - Red Moons är väl den enda som faktiskt gått hela vägen i mål, och den är ju som sagt i hög utsträckning radioteater med lätta rollspelselement. Jag har gjort en del försök med Andy Laws extra-allt-TEW, men det är så mycket (4 timmar i veckan + div extragrejor) och så mycket omskrivet att det känns som det vore ett heltidsjobb att hänga med.

Back