Hur ofta köper ni digitala rollspelsböcker?

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
210
Location
Malmö
(vilket dessutom gör dem ... klimatsmarta).
Det här är något som jag ser folk påstå då och då, men det är inte så enkelt. Det finns flera vetenskapliga studier kring detta som visar att frågan är komplex. Svaret beror på en mängd faktorer:hur länge du läser (hur länge du har din dator etc igång), hur elen producerats, hur din läsapparat producerats, om du läser nedladdat material eller laddar ner det vid varje lästillfälle etc.

Som ett exempel: om du läser en dagstidning högst tio minuter om dagen är det mer klimatsmart att läsa den online, men om du läser den mer än tio minuter är det mer klimatsmart att läsa den i pappersformat.

Det finns mängder av parametrar och inget enkelt svar. Kanske trycker utgivaren mängder av böcker som sedan makuleras, etc. Jag ville bara problematisera påståendet att pdf-filer självklart skulle vara mer klimatsmarta för att det går åt träd för att tillverka papper.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Det här är något som jag ser folk påstå då och då, men det är inte så enkelt. Det finns flera vetenskapliga studier kring detta som visar att frågan är komplex. Svaret beror på en mängd faktorer:hur länge du läser (hur länge du har din dator etc igång), hur elen producerats, hur din läsapparat producerats, om du läser nedladdat material eller laddar ner det vid varje lästillfälle etc.

Som ett exempel: om du läser en dagstidning högst tio minuter om dagen är det mer klimatsmart att läsa den online, men om du läser den mer än tio minuter är det mer klimatsmart att läsa den i pappersformat.

Det finns mängder av parametrar och inget enkelt svar. Kanske trycker utgivaren mängder av böcker som sedan makuleras, etc. Jag ville bara problematisera påståendet att pdf-filer självklart skulle vara mer klimatsmarta för att det går åt träd för att tillverka papper.
Jo, den här diskussionen känner jag ju till. Jag vill ändå hävda utifrån mitt eget högst personliga perspektiv att jag inte har köpt iPad bara för att läsa böcker utan använder den till mycket annat. Den finns här alltså oavsett, och då anser jag inte att produktionen av den spelar in då detta bara blir ett extra användningsområde.

Förvisso drar den el men det gör även extern belysning, om jag inte väljer att bara läsa i dagsljus. Och visst är det säkert en enorm och närmast omöjlig räknekalkyl, men att slippa kapa ner träd, producera böcker och dessutom frakta dem långa sträckor känns iaf bättre för mig.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,029
Jag köper nästan enbart rollspel som pdf. Det är oslagbart för mig som har halvdålig syn – då kan jag förstora tills det syns. Och så tar det ingen plats i mina överfulla bokhyllor (böcker jag dock nästan aldrig läser då jag föredrar min iPad). Priset är ingen issue; jag betalar vad det kostar.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag gillar när det ingår en pdf när jag köper en fysisk produkt. Då känns det lite extra prisvärt. En pdf har också sina fördelar, främst att den är lätt att ta med sig och smidig att snabbt söka fram information i. Däremot har jag svårt att fokusera om jag ska läsa någon längre stund i en pdf så det är väldigt sällan jag köper en pdf enskilt, och i så fall aldrig för mer än några tior.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Hur så? En bok kostar mellan 25-50 kr att trycka - resten är arbetet för boken. Var tycker du en bok bör kosta för jobbet, däribland även layout och korr? Själv tycker jag pdf:er borde vara dyrare. Att kosta runt 200 kr borde vara standard för rollspelsbok av sedvanlig längd.
Fast den där tryckkostnaden är ofta inte hela sanningen. Lagerhållning, frakt, det dryga i att lägga ut stora summor på tryck (för de som inte kör PoD) är bland annat saker jag tycker att jag betalar för när jag köper en fysisk bok. Hantering av pappersdonglar innebär mer krångel i varje led. Dessutom tenderar ÅF att vilja lägga på en hel del för att kunna gå runt, så en del av det man betalar för med fysiska böcker är ju att specifika boklådor ska kunna gå runt. (Och när man köper direkt från spelskaparen så måste de ju ofta hålla liknande priser för att inte ful-konkurrera).

PDF:er köps generellt direkt från skaparen eller via DrivethruRPG – och de senare har ju rätt så annorlunda lager- och lokalkostnader jämfört med en fysisk butik.

Så summa summarum: prisskillnaden mellan fysisk bok och digital tycker jag inte bara handlar om tryckkostnad, eller ens bara om tryck+frakt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Däremot blir jag fortfarande irriterad när jag tänker på att Helmgast vägrade göra en av böckerna (där det finns scenarion) tillgänglig som PDF överhuvudtaget. Det blir ett hån mot oss som köper digitalt och kommer fortsättningsvis sänka min motivation att backa deras produkter.
Jag upplever det nog personligen inte så mycket som ett hån, men man känner sig absolut nedprioriterad. Jag tänker att Helmgast gör ett val där – på samma sätt som andra företag som inte säljer PDF:er gör. De väljer att inte ha mig som kund, och jag väljer att inte köpa deras grejer.

(Eller ja, i vissa fall gör jag ju det ändå. Men jag blir som du säger mycket mindre benägen att köpa deras grejer. Jag vill ha en komplett samling! Men digitalt!)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag upplever det nog personligen inte så mycket som ett hån
Nej, det kanske var ett aningen överdrivet ord, men det gör mig faktiskt irriterad att bli behandlad som en mindre viktig kund när jag ändå vill investera i deras produkt och inte ens får köpa PDF för extra pengar utan istället hänvisas till att jag måste beställa och få hemfraktat en fysisk bok. Här behöver man tänka om på samma sätt som det stör mig att vissa förlag håller på färdiga PDF-versioner istället för att släppa dem när den fysiska kopian är på tryck. Jag vill ha bokens innehåll - inte boken :)
 
Top