Nekromanti Hur ofta finner man igentligen ett värdshus?

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Tycker jag är en bra fråga. Finns det en i varje liten by, några få i en medelstor by och en hel hög i en stor by/stad? Jag tycker att man alltid värkar finna ett lämpligt värdshus, och finns det inget sådant så är det någe skumt i görningen. Detta kan självklart skillja sig från spelgrupp till spelgrupp, men hur har skaparna tänkt sig det hela??

Nästa fråga är hur ett världshus och dess service vanligen är uppbyggd? Hur många såvrum/såvsalar? Stallplatser? Är kanske majoriteten av alla som reser runt utan häst och därför finns det ca 2-3 stallplatser? Skilljer sig servicen mycket från land till land?

Mvh Vätten...
...som blev frågvis.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Om byn är stor nog att finnas med på kartan finns det nästan garanterat ett värdshus. Av övriga byar innehåller var tredje - femte by ett värdshus, givetvis beroende på hur tätt byarna ligger och om det finns många resande i området. Det finns även värdshus som inte ligger i byar. Dessa ligger längs vägar eller andra viktiga platser. I civiliserade områden kan man alltså hitta ett värdshus till varje natt i normala fall. I mer glesbebodda områden kan det givetvis bli svårare och i vildmarken nästan helt omöjligt.
 

Lamian

Veteran
Joined
31 Aug 2003
Messages
11
Location
Kode
Bra fråga!

Mycket bra fråga faktiskt. När vi spelar finns det nästan alltid ett värdshus. Om det är en riktigt liten byhåla så går det att ordna så att en vanlig bonde kan hyra ut sin lada eller liknande.

Angående servicen, så när vi är i större städer så anpassar sig servicen efter priset på boendet/maten. Ju billigare, ju sämre service.

Antalet lediga sovsalar brukar hålla sig omkring antalet rollspelare alternativt något färre.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Finns det en i varje liten by, några få i en medelstor by och en hel hög i en stor by/stad?"

Svårt att säga, med tanke på att Eon är fjantasy. Men en grov uppskattning härledd från historisk demografi är att det finns en taverna (dvs ställe där man kan få mat) per 400 invånare, och ett värdshus (dvs ställe där man kan få övernattning) per 2000 invånare. Dela antalet invånare med någon av dessa och avrunda neråt. Så många tavernor/värdshus finns det. Tag decimaldelen och multiplicera med 100. Detta är procentchansen att det finns ytterligare ett etablisemang. Slå en T100 mot detta. Lyckas slaget så finns det ett till.

Exempel: Långtbortistan har 4300 invånare. Således finns det (4300/400=10,75) 10 tavernor och 75% chans att det finns en elfte. Det finns också (4300/2000=2,15) 2 värdshus och 15% chans att det finns ett tredje. Spelledaren slår 46 respektive 78. Således finns det en taverna till men inget värdshus.

Byn Hycklebula har 330 invånare. Således finns det (330/400=0,825) ingen taverna, men 82,5% chans att det finns en ändå, och (330/2000=0,165) inget värdshus men 16,5% chans att det finns ett i alla fall. Spelledaren slår 96 respektive 37. Sorry, grabbs, vare sig taverna eller värdshus här. Bara att resa vidare.
 

jorik

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
102
Location
Flurkmark
Re: Bra fråga!

enligt förläningsreglerna i Riddaren är det sjuhelsikes svårt att fixa ett värdshus.

är det en på tio?
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
För mig är det så att om äventyret/uppdraget kräver att rollpersonerna övernattar i staden/byn så är det 90% chans att det finns ett värdshus där... ungefär.
Annars är det ganska kul att se hur rollpersonerna hade tänkt klara av natten, men i min spelgrupp så lämnar de bara byn bakom sig och vandrar vidare...
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Alternativ till värdshus är roligare...

Inte ofta...
Jag brukar låta rollpersonerna ta in hos en fiskarfamilj mot några silvermynt om dom skulle befinna sig i ett fiskeläge till exempel.
Ibland så får dom problem med att hitta någon som vill ta in fyra råbarkade men med utländsk brytning beväpnade till tänderna. Ett minnesvärt ögonblick var till exempel när xenofobiska bybor samlade ihop ett uppbåd med facklor, högafflar och hela köret för att driva ut djävulsdyrkarna (samoritroende) ur byn.

En annan gång blev det storgräl när en blödig rollperson ingrep för att stoppa en bondmora från att läxa upp sin lille son med brödkaveln. Hon var allt annat än nöjd med att en oborstad sjöman (som hon kallade pirat) trodde att han visste mer om barnuppfostran än vad hon gjorde.
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Tycker jag är en bra fråga. Finns det en i varje liten by, några få i en medelstor by och en hel hög i en stor by/stad? Jag tycker att man alltid värkar finna ett lämpligt värdshus, och finns det inget sådant så är det någe skumt i görningen. Detta kan självklart skillja sig från spelgrupp till spelgrupp, men hur har skaparna tänkt sig det hela??
Jag har fått uppfattningen att den nedre gränsen för vad som är ett värdshus flyter ihop med ett hushåll som kan erbjuda sovplats med lite mat. Jag tror att endast väldigt främlingsfientliga (SÅ främlingsfientliga att ALLA som ej är bosatta på platsen räknas som främlingar värda fientligt bemötande) miljöer skulle helt sakna värdshus i sin enklaste form.

Den enda frånvaron av värdshus kan kan tänka mig är ju att det värdhus som finns har fullt eller att ingen vill ha spelarna där så de säger att inget finns. :gremsmile:
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
... och så vill ju alltid nån tjäna pengar!

... så är nischen ledig i ett aldrig så litet samhälle ledig så finns garanterat någon som erbjuder enkla värdshustjänster för ädla metaller eller annat grant. :gremsmile:
 
Top