Nekromanti Hur ofta dör en rollperson

Imoze

Veteran
Joined
23 Oct 2002
Messages
46
Location
Hultsfred
Det är lätt att göra ett för lätt äventyr för att RPna ska överleva och de dolda tärningarna modifieras lite väl mycket ibland. Det blir ofta ingen späning men det är ju inte så kul när ens rollperson dör! Hur gör ni? :gremconfused:
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
ger dom lite skador som är svåra att bli av med. => ger operationer mm för att åtgärda problemen.

då dör dom inte men de tänker sig för innan de ger sig in på nått idiotiskt igen
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Detta är svårt

Detta är svårt. I mitt fall är det mycket svårt. Neotech kampanjen som jag leder cirkulerar väldigt mycket runt karaktärerna. Detta gör att om jag dödar karaktärerna så kommer jag på många sätt att även döda kampanjen. Detta har tyvärr spelarna förstått. :gremtongue:
Däremot så är jag för att att bestraffa spelarna på andra sätt. T.ex. permanenta skador. Hjärnskador som är svåra att åtgärda med cybernetik. Psykoskryss m.m.

Men handen på levern. Jag är helt enkelt för mesig för att döda mina spelare. :gremfrown:
Det har jag alltid varit, måste jobba på det :gremfrown:

Vad jag däremot har konstaterat, att om spelarna är urkorkade så får dom smaka på konsekvenserna.
Om dom går in i närmsta polismatsal där en svårt cybrad insatsstyrka sitter och bara väntar på RPs som flippar. Om dom går in i en sådan matsal och börjar skjuta vilt omkring sig. Då kan dom vänta sig att bli nedskjutna och dö svårt.
Å andra sidan är mina spelare/RP tillräckligt intelligenta för att inte göra sådana dumheter.

/Naug
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Hohoho!

"Men handen på levern. Jag är helt enkelt för mesig för att döda mina spelare."

Samma här. Deras rollpersoner har jag dock inget problem med att ha ihjäl.

"Det har jag alltid varit, måste jobba på det"

Hjälp!

"Å andra sidan är mina spelare/RP tillräckligt intelligenta för att inte göra sådana dumheter."

Det enda som borde spela någon roll är ju rollspelandet. Kommer rollpersonen (hehe, inte spelaren) till en punkt i livet där han anser det du beskrev skulle kännas helt rätt, kanske beroende på depression, psykisk störning eller drog påverkan, så är det ju bra att spelare spelar sin rollperson genom att göra så. Visst kommer rollpersonen att dö, men spelaren är ju inte ointelligent för det.

Vidare (som svar på själva ursprungsfråga, typ) så tycker jag att man ska pränta in i sina spelarna att det är vad deras rollpersoner hade gjort som de ska göra - inte vad de själva hade gjort. Detta kan tyckas vara något som är uppenbart att spelarna vet, men så verkar inte vara fallet. Så, gå verkligen in för att få spelarna att inse att de är deras rollpersoner de gestaltar, inte dem själva. Punkt.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Återupplivningsreglerna i Neotech är väldigt generösa, så det brukar inte vara några problem att se till att karaktärerna överlever...när de ska, vill säga. Ibland sätts de i situationer som man inte ska överleva. Då är det bara att ta fram nya formulär..

/RD
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Hohoho!

Vidare (som svar på själva ursprungsfråga, typ) så tycker jag att man ska pränta in i sina spelarna att det är vad deras rollpersoner hade gjort som de ska göra - inte vad de själva hade gjort. Detta kan tyckas vara något som är uppenbart att spelarna vet, men så verkar inte vara fallet. Så, gå verkligen in för att få spelarna att inse att de är deras rollpersoner de gestaltar, inte dem själva. Punkt

Lugnt. Mina spelare är erfarna och duktiga ROLLspelare.

/Naug

PS
Det är tur att man inte gör som man säger. Annars skulle mina spelare vara ganska illa ute, och min spelgrupp rätt tunn :gremsmile:
DS
 

]:)

Veteran
Joined
11 Mar 2001
Messages
51
Location
Borås
Har inte splelett neotech (än skriver på ett par delar i ett äventyr just nu) själv men jag vet hur det brukar gå för våra gubbar mesta delen har vi varit vapen galningar för det är ju så kul å va en cool gubbe som göra mycket farliga saker och därför har vi en snitt tid på 1 timmes överlevnad med alla gubbar :gremfrown: sorjligt men sant och det är 99% vårat fel ibland kan vi iaf försöka att hålla oss lugna försöka göra oss av me liken så gått de går :gremsmile:. men senar (nu för tiden alltså) har vi börjat spela seriösare gubar (men coola hitmans kan också vara väldigt seriösa.) senaste gänget var vi ett par miljonärer som båda var arbetslösa men vi skulle ta och söka arbete allt går bra tills det går en timme in i spelet och jag själv som sitter i min limousin på väg till en middag med en annan rp blir beskuten av en sniper pang extra skador i bröstkorgen hmm hjärta ok du ligger på 103 i blödnings takt det tar ca 3 min innan ambulansen kommer tja det är bara att göra nya gubbar :gremfrown: väldigt tråkigt tyckte jag så vad har jag lärt mig nu jo att man absolut inte får skaffa sig fiender i början av gubbens skapande och får man det så är det bara att ta ett vapen å göra slut på honom innan han gör slut på dig. Oberoende vilken klass vi är ifrån där vi alltid inom tidsramen 1 timme :gremfrown:.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Länge leve sjukvården! (snarare dess patienter)

"det är ju så kul å va en cool gubbe som göra mycket farliga saker ochdärför har vi en snitt tid på 1 timmes överlevnad med alla gubbar"

Live hard, die young, som man brukar säga.

"du ligger på 103 i blödnings takt det tar ca 3 min innan ambulansen kommer tja det är bara att göra nya gubbar"

Detta var väldigt gynnsamma förhållanden måste jag säga. Efter cirka 8 minuters död borde rollpersonen ligga på en flott lyxklinik med det allra senaste inom sjukvård samt de främsta kirurgerna och doktorerna de har att erbjuda (det gäller ju miljonärer trots allt). Där skulle de blixtsnabbt kunna förse rollpersonen med ett nytt hjärta (framställt genom biotech) som de sedan masserar och defibrillerar igång det. Vidare så skulle de förse honom med nytt blod så fort som möjligt (kanske redan i ambulansen, förutsatt att det då skulle vara möjligt att operera in ett artificiellt hjärta temporärt) samt att de skulle använda sej av avancerad diagnosutrustning. Svårigheten för dessa läkare, som antagligen har runt 20 i FC, kommer att ligga på Ob16T6 (maximal blodförlust + 8 minuters död) - Ob7T6 - ObXT6, där X beror på hur mycket blod de lyckats få in i kroppen igenom. Jag skulle ge X värdet 4 (4 rader blodförlust har återställts tack vare det nya som pumpats in), kanske lite generöst (jag et inte), så att svårigheten skulle sluta på Ob5T6 (mot FC 20). Frågan är dock om nästan tio minuters död inte borde resultera i ganska grova hjärnskador.

Jag vet inte vad statistiken säger, men jag testade att slå sex slag med ovanstående svårighet, varav ett blev perfekt (fyra ettor!), tre lyckades samt två misslyckades (båda med negativa effekten ett). Så, nog skulle han ha haft chans alltid. Åtminstone om jag var spelledare.

Dessutom, om ett artificiellt hjärta kunnat opereras in i ambulansen så skulle svårigheten sjunka ytterligare eftersom personen kanske skulle kunna hållas vid liv ytterligare ett tag, eller kanske rent av väckas helt till liv där.

En till sak som slog mej är att allt blod kanske inte borde ha blött ut eftersom inget funktionellt hjärta kunnat pumpa ut det. Visserligen skulle det inte varit syresatt, men det skulle ju kunna åtgärdas ganska snabbt så fort ett artificiellt hjärta stoppats in.

Föresten. Hade eran spelledare en bra anledning att skicka på er en krypskytt som försöker att ta kål på en miljonär (Krypskytten borde även inse att det nog är hans sista uppdrag...)? Och hur f*n lyckades han träffa när hans mål satt inne i limousinen? Hade han gruvligt avancerad röntgen- eller IR-utrusting till sin bössa, eller? Var rutorna inte ens mörka eller skottsäkra (inte mot krypskyttsammunition kanske)?
 

]:)

Veteran
Joined
11 Mar 2001
Messages
51
Location
Borås
Re: Länge leve sjukvården! (snarare dess patienter)

Jag hade en ovän en sparkad chef med 22 eller 23 i resurser jag hade fixat honom sparkad. Limon va en rolls royse (fel stavat men va fan) thunderbird 3 detta gör att den inte hade riktigt så mycket skydd som krävdes för att stoppa denna kula så den gick igenom eftersom skytten visste att jag satt i baksätet så siktade han ditåt tro inte han såg igenom vet fan inte om man skulle kunna se genom dessa bilar tillverkarna borde ju iaf tänkt på att skydda dem mot "annorlundda" insyn. så han sköt sen körde vi atomat salve tekniken eller när nått är dolt man slå om man träffa träffa man slå man en tärning till då är chansen större att du träffa målet missa du med skottet finns det fortfarande en chans att skottet träffar men inte lika stor. så han råkade träffa killen fick skuta tre skott sen på det tredje skottet så träffade han bröstkorgen när sl väl såg att han hade träffat mig kollade han hur mycket skada bössan gjorde och det var mer än en liten kontors nisse som jag skulle klara av, tyvärr :gremfrown: men men de e så de kan gå det kändes lite snopet bara det kändes som det inte spelade nån roll vilken sorts gubbar man gjorde de lever ju inte speciellt länge ändå.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Att återuppliva riktigt döda människor

Med Neotechs teknik och riktigt mycket pengar kan man faktiskt återuppväcka väldigt döda människor :gremsmirk:

Det första som görs på sjukhuset är i praktiken att stoppa blödningar samtidigt som man ger blodplasma och försöker återuppliva. Detta räcker dock inte för riktigt döda personer, så dessa läggs in i en kryofrys (observera att det kostar). En kryofrys kan förvisso skada vävnaderna så mycket att det blir omöjligt att återuppliva personen, men det är värt chansen. Att skaffa ett biotekniskt hjärta tar nämligen ett tag, eftersom det behöver odlas från patientens kropp. Det är riskabelt, men man kan tänka sig att operera in ett cybernetiskt hjärta under tiden, fylla upp honom med blod och återigen försöka återuppliva honom. En kryofrys gör att man har många dygn på sig att göra detta.

Förr eller senare kommer man med mycket stor sannolikhet lyckas liva upp kroppen, men frågan är snarare hur skadad hjärnan är. Har de otur är han hjärndöd, eller så blir det hjärnskador av varierande grad. Dessa går förhoppningsvis att operera eller medicinera. Det finns även experimentell cybernetik som ersätter delar av hjärnans funktioner (de skadade delarna då), nackdelen med dessa implantat är att man måste lägga månader på att träna upp användningen av implantatet. Har man ex. skadat de delar av hjärnan som har hand om motoriken måste man lära sig använda implantatet för att över huvud taget kunna röra sin kropp på ett vettigt sätt.

/RipperDoc
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Att återuppliva riktigt döda människor

Men är man "riktigt död" då man avlidit för bara några minuter sedan? Eller har det med graden av skador att göra?

Alltså, var personen i exemplet riktigt död?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Att återuppliva riktigt döda människor

Tja, eftersom både den gångna tiden efter döden och mängden trauma bestämmer svårigheten för återupplivning så¨syftade jag inte på något speciellt. Man kan ha lite trauma men ha dött för länge sedan, och enligt mig då betecknas som riktigt död (fortfarande återupplivningsbar), och vice versa.

Sedan skall det väl sägas att det är enklare i verkligheten att återuppliva någon med svår trauma men kort tid efter döden, än motsatt. Trauman kan man alltid korrigera, genom att reparera eller byta ut de skadade kroppsdelarna. Tiden efter döden tillfogar istället skador på hjärnan (man skulle kunna säga att man får trauma i hjärnan, även om det inte täcks upp av Neotechs regelsystem), och ju längre tid det tar innan hjärnan syresätts, desto mer hjärnskador, oundvikligen. Däremot finns det ju medicinska metoder i Neotech för att syresätta hjärnan även om kroppen egentligen inte fungerar ännu. Dagens respiratorer och hjärt- lungmaskiner fungerar ju på ett liknande sätt (agerar hjärta och lunga åt kroppen, så att blodet kan transporteras runt trots att inte hjärtat slår).

/RipperDoc
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Att återuppliva riktigt döda människor

Just det med att det kostar men går att återuppväcka en person efter en hel del skador ger ju många äventyrs uppslag. Jag menar hur desperat kan man inte bli om man vet att det går men att man inte har pengarna. + att man jobbar mot klockan.
 
Top