Jag kommer från en bransch där alla menar sig komma med nya innovationer, men där vi rollspelare nog mest hade tyckt att det var "tänkt dig en klassisk fantasyvärld, men där hästar har
fem ben, istället för fyra!" Där någonstans tycker jag att gränsen går för när man
inte kan kalla något för innovativt.
Min egen definition är typ så här:
1. Löser din produkt ett problem?
2. Har någon annan gjort en mer eller mindre identisk produkt?
3. Är din produkt en förbättring av en existerande produkt?
4. Fanns de redskap som krävdes för att skapa din produkt?
5. Finns det något i processen som sällan eller aldrig används i de här sammanhangen?
6. Röner din produkt intresse?
Etc
Ju fler "rätt" svar du har, desto mer innovativ är din produkt. Är Mörk Borg nyskapande? Absolut! Det var inte det första spelet som var välskrivet och dystert, det var inte det första spelet som bröt mot regler, det var inte det första spelet som kombinerade grafiska element från en helt annan arena med rollspel o.s.v men det var tveklöst det första rollspelet som gjorde allt detta på en och samma gång, och som dessutom gjorde det
förträffligt bra. Och som blev ett fenomen. För vi ska inte låtsas om som att innovation i sig självt är synonymt med bra.
Sedan kan man vända på frågan; vad har vi att vinna på att hävda att något
inte är innovativt? Ja, hade vi alla hela tiden gått runt och sagt att allt som kommer ur den svenska spelscenen som sådan är innovativt så hade det kanske varit påkallat att påpeka att kejsaren inte har nya kläder. Eller kanske inga kläder alls.
Men innovation handlar också om att använda de processer, redskap, yttringar etc som finns till hands och skapa något som inte fanns innan.
Man kan jämföra det med Marvelfilmerna. Betraktar man dem en och en så kan de absolut upplevas som lite tråkiga och upprepande. Men som fenomen har de uppenbarligen lyckats långt över förväntan. Det är en kombination av redan existerade element som har skapat detta. Innovativt? Jag kan inte riktigt uttala mig om det, men uppenbarligen har de lyckats med något som ingen annan filmserie har lyckats med innan.
Jag vill kanske inte riktigt likna det svenska rollspelsundret med Marvel men visst finns det beröringspunkter. Jag tycker att vissa av filmerna är fantastiskt bra. Och visst är det innovativt att göra åskguden Thor till en comic relief?
Men så här kan vi ju hålla på i århundraden. Men vad är poängen? Är syftet att dra bort skynket och avslöja svenska rollspel som en bluff? Det känns ju lite magstarkt. Är syftet att få oss att inse att spelen inte är speciellt nyskapande? Det kanske de inte är, och kanske är vi redan medvetna om det (
@Magnus Seter medger det gladeligen själv ).
Min egen måttstock när jag skriver är att jag vill ge läsaren/spelaren något de inte kan få på något annat håll. Jag vill inte reproducera text och tankar som redan finns. Samtidigt är inte varje tanke tidigare otänkt. Jag vill skapa något nytt. Av det som redan finns. Är det nyskapande? Ingen aning. Jag tycker som sagt inte att nyskapande är ett självändamål, men jag tycker att respekt för kunden är det. Och då måste jag erbjuda en produkt som ger dem något de inte hade innan. Det är det viktigaste.