Hur noga är du med att spelarna håller koll på resurser ?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Generellt sett struntar jag i det helt, tycker inte det är särskilt kul med bokföring av folks pilar etc.
Det kan vara kul dock om det löses med tärningslag eller liknande. Exempelvis Alien har löst det bra, att man slår tärningar för att se hur mycket luft man har förbrukat i lufttanken på ens rymddräkt. En tom lufttank kan verkligen öka stressen på ett sätt som adderar ett värde till spelet och upplevelsen.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Generellt föredrar jag abstraktioner, tärningsslag eller bara att ignorera sånt. Men som andra sagt beror det såklart på vilken sorts spel som spelas.

En grej som jag ogillar starkt däremot är när det helt plötsligt, efter kanske 10 spelpass av att totalt ha ignorerat alla resurser, det blir superviktigt att ha koll på hur mycket mat och dryck alla bär med sig för att det i äventyret står att det är svårt att få tag på. Om det inte var viktigt när vi var på en glaciär och promenerade behöver det inte bli viktigt för att vi teleporterats till en annan dimension. Chansen att springa på en seveneleven är ungefär lika liten vilket som.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Som flera andra - det beror på spel men också omständighet i spel. I del Himalaya-färden av Tatters kommer jag exempelvis börja vara petig (men med hög abstraktion) efter att ha struntat i det tidigare.

Annars gillar jag som spelare att vara petig med sådant som utrustning och belastning/bärförmåga - oavsett vad SL säger. Sedan är det sådant man med fördel kan preppa mellan passen. Och som SL gillar jag spelare som är det, men det är sällan jag insisterar om inte just omständigheterna motiverar det.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Säg inget till mina spelare.

Jag bryr mig inte ett dugg om hur mycket koll de har på sina resurser. Det får de fixa själva.

Om det blir uppenbart att deras mat, facklor eller vad det nu kan vara är slut, så är de slut. Som i Star Wars d6, blasters får bara slut på laddningen om det är coolt att så händer.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Som för nästan alla andra så varierar det med spel eller äventyr.

Jag är inte egentligen brydd med att de håller koll på saker och ting, jag litar på att de sköter det hyffsat och om det inte är i fokus så skulle jag gärna bara abstrahera bort det som "ni har alltid pengar till mat, och ni köper och äter det" och liknande.

Jag är inte så förtjust i vissa typ av abstraheringar och system dock. Ta pengar till exempel. Vad kan du köpa för pengarna? Här föredrar jag nån valuta och en kostnad. Jag gillar inte system där man slår nån slags resursslag så fort man ska köpa nåt.

När det gäller filmiska spel som säg Star Wars eller TORG så förstår jag att ammo plötsligt ska bli kritiskt för dramatikens skull. Men jag kan också ogilla det då det tar agens från spelarna, och att det funkar dåligt för spelare som vill vara försiktiga och noga med att få med sig tillräckligt. Såna saker straffar också vissa typer av rp medan det inte finns något motsvarande för andra rp i de flesta system.
 
Top