Hur noga är du med att spelarna håller koll på resurser ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hur noga är du med att dina spelare håller koll på exakt hur många patroner dom har kvar i k-pist magasinet eller hur många liter bensin dom förbrukat till sitt fordon eller exakt hur många liter dom har kvar att fylla i sin 70 liters vandringsryggsäck eller hur mycket som finns kvar i vattenflaska osv eller för den delen hur många kilo dom bär på ?

Personligen brukar jag inte lägga nån större notis om det förutom i spel där resurshantering är en del av mekaniken i spelet eller det är storymässigt viktigt .

I tex ett fantasylir struntar jag rent ut sagt i att spelarna ska hålla koll på hur många pilar dom har , har du en båge så har du ammo och jag struntar fullständigt i att dom ska hålla koll på och köpa magiska komponenter , är du magiker kan du kasta magi . Det som jag kan begära är om det är nån special ammo som är magisk så håll reda på hur många du har kvar av sagda ammo eller om det är nån väldigt speciell magi så kan jag begära komponenter för den eller att jag gör det till ett äventyr att hitta komponenterna .

I en postapokalyptisk setting där resurser är few and far between och fokus läggs på överlevnad där är jag plötsligt väldigt noga med att dom håller koll på varenda liten patron och liter bensin och konserv dom äger .

Jag är heller inte så noga med om dom bär på 24'5 kg eller 25 kg och kör ganska sällan med utmattning på grund av att man bär för mycket om inte detta är en väldigt viktig mekanik i spelet .
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,458
Location
Helsingborg
Jag dumpade utrustningslistor för drygt tio år sedan och ersatte det med tärningsslag eller att spendera resurser för att ha föremål X i just den stunden.

Jag har inte gått tillbaka och jag får lite ångest om jag måste spela ett spel där jag ska göra det (för det är så tidsslösande och bidrar med inget).
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,147
Inte alls noga i vardagligt spel. Tycker inte heller att det tillför något. Enda undantaget är om det är en del av scenariot där det t.ex. är av vikt att gruppen har med sig tillräckligt med mat. Men då berättar jag det i förväg. Annars antar jag att äventyrare har med sig allt de behöver. Tycker det är tramsigt om bågskytten får slut på pilar mitt i en strid bara för att spelaren glömt skriva upp tillräckligt med pilar på rollformuläret.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Som spelare gillar jag att hålla koll på sådant. Särskilt längre expeditioner och så är givande, då man får planera vad man ska ha med sig, hur många packdjur man behöver, hur matförbrukningen och liknande ska lösas, och så vidare. Någon gång hade jag velat spela ett mer långsiktigt vildmarks- eller nybyggarscenario där sådant intar huvudrollen. Som spelledare orkar jag dock sällan vara den som sitter och håller koll på rollpersonernas resursförbrukning, utan jag förväntar mig att spelarna håller ordning på sådant.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
När vi spelade MÅ0 var det viktigt, eftersom det är en så rejäl del av spelets mekanik. De måste äta en mat och dricka en vatten om dagen. Varje gång de skjuter var det väck med en patron. För det spelade roll i ett spel med så knappa resurser.

Nu när jag kör Hjältarnas Tid är det inte alls lika viktigt. Ett fåtal gånger har jag fått hålla koll på resurserna, men när de äventyrar sig fram genom Sorgeveden är det oftast en utmaning att röra sig genom skogen, och den inkluderar att hitta mat för dagen så de inte tar från resurserna mat och vatten. Resurserna blir mer en buffert än något annat. Den enda resurs som är viktig genom hela spelet är magikerns Skuld.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag kan vara hård med resurser när det är storymässigt viktigt . Ta iwestern som exempel , du har en 6-patroners revolver och du avfyrade 5 skott mot el sombrero locos hejdukar så du kan omöjligt sparka in dörren och avfyra 6 skott mot el sombrero loco ...

det skulle vara ganska antiklimax om el sombrero loco dog för att gudarna genom ett mirakel fyllde på magasinet i spelarens revolver .
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag tycker det kan tillföra saker i rätt setting. Tw 2000 måste ju bli ett spel där varenda patron, morfinspruta och penicillin tablett blir gubbaviktig.
I mutant är det viktigt fram till dess man plundrat fornbunkern men blir oviktigt när man har mer än tusen patroner.

Jag vill att det ska spela roll i western, jag vill att spelarna ska känna pressen av att ladda om och att kulorna kanske inte räcker och att man måste spara sista kulan till sig själv. Dock verkar inte mina spelare tycka det är riktigt lika spännande.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Inte så noga. Jag tycker i allmänhet att resurshantering är en ganska tråkig del av rollspelandet och föredrar i de flesta fall att det hanteras på något enkelt sätt. Resurstärningar är en sådan smidig lösning som jag gillar även om den tog ett litet tag att vänja sig med. De få gånger jag uppmanar spelarna att hålla koll är om det är särskilt viktiga resurser, eller om rollfigurerna befinner sig i en situation där begränsningarna i resurser kan ha märkbar betydelse.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag är rätt splittrad i frågan.

Som spelare kan jag tycka att det är ganska kul med utrustnings-pill och resurshantering, men det kräver litegrann att det dels tas på allvar – att den som hushåller med resurserna faktiskt belönas – och dels är något hela gruppen tycker är viktigt. Jag gillar inte när någon sitter kring bordet och bara rullar med ögonen eller halvsover eller fipplar med mobilen för att det vi andra gör är så tråkigt…

Jag skulle, tror jag, gilla att vara spelare i en expeditions-grupp där man ska förbereda noga och bestämma vad man ska ha med etc.

Nu är jag rätt sällan spelare, och när jag är det så är jag sällan det med spelare som delar min fascination. Men det är OK, pillighet med resurser är inget jag liksom måste ha.

Som spelledare… beror det lite på spelet, äventyret, kampanjen. Jag gillar även här tanken på expeditionsäventyr, men samtidigt kräver det dels en grupp som inte har bråttom och som gillar sånt, och dels en hel del förberedelser från min sida. Eller att man kör en färdigskriven kampanj/spel som redan har en massa system och listor för sådant. Och jag spelleder sällan eller aldrig såna spel. Jag gjorde ett försök att fixa med lite sånt till Rotsystem, men jag har inte spellett ett sånt äventyr där. Ännu.

Så den korta versionen är väl att jag oftast inte är så noga alls, utan konstruerar äventyr och kampanjer där resurshantering inte är någon speciellt viktig del. Men att jag åtminstone i teorin gärna skulle pröva. Och om jag spelleder något där resurshantering är viktigt så skulle jag nog vara väldigt noga…
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Skulle jag kört The Martian eller Apollo 13, då skulle jag vara stenhård, men annars så föredrar jag tärningsslag.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Att köra Apollo 13 är en intressant idé, men inte helt enkelt att genomföra.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag tycker det är kul att försöka planera och bedöma i förväg vilka resurser jag behöver och sedan under expeditionen eller striden anpassa strategi och agerande efter det. När det tar slut tvingas man till nödlösningar, får lite nytta av annars meningslösa färdigheter, behöver diskutera med de andra i gänget, besöka nya platser och prata med folk. Men om spelledaren inte bryr sig, eller regelsystemet inte gör någon större betydelse av det så blir det rätt meningslöst och då ser jag hellre att hela momentet kastas bort.

Jag tycker dock att resurshantering generellt ger någonting åt inlevelsen. Visst kan man ignorera effekten för att fokusera på annat, men jag tycker att det dummar ner spelet. Men tycker vi att det är meningslöst eller inte kul för den typ av spel vi kör så skippar vi det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Kör vi med att överlevnad är viktigt och så är det viktigt och så säger jag det. Kör vi där det inte är viktigt säger jag att det inte är viktigt och så har alla oändligt med ammo.

En spelare struntade dock i att ta skada en hel kampanj och jag märkte inget :gremgrin:
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag minns när jag var yngre och i princip börjat min karriär som spelledare då kunde rollpersonerna gå runt med 200 kg ammo , 20 olika vapen , ett par kärnvapenmissiler och en folkabuss i ryggsäcken 😂
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,323
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Allt beror på spel, precis som många redan sagt. Men jag föredrar att skott och liknande faktiskt tar slut och att omladdning är viktigt. Det är väldigt stämningsskapande när en spelare slänger sig ut från ett skydd och skall skjuta så mycket bly hen bara orkar för att inse att vapnen låter ”klick” och personen snabbt måste slänga sig i skydd igen. Jag som SL håller dock inte ordning på mina spelares resurser då de faktiskt är ärliga och duktiga på det själva, det händer att jag får fråga en spelare om hen faktiskt har någon ammunition kvar i sin revolver efter förra rundan, det är då en situation som ovan kan inträffa :)

Sen finns det självklart spel där sådant är helt sekundärt men jag lutar oftast åt att hellre vara SL i spel där resurshantering betyder något.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu blir jag tvungen att svara med ett till tråkigt "det beror på..."

Gällande diskussionen om mängden ammunition kvar i vapnet: Om jag verkligen skulle realismnörda med halv och helautomatiska vapen, så skulle jag nog inte låta spelarna hålla bokföringen över hur mycket ammo de har kvar i magasinet. Var den senaste salvan ett bramm eller ett braamm? Att hålla reda på hur mycket ammunition man bränt iväg från ett modernt vapen kräver träning även vid semiautomat. Att hålla koll på det när man är stressad... Så det verkligen vältränade soldaten kanske får veta att det är 23 patroner kvar i magasinet. Den mindre tränade att det troligtvis ligger någonstans mellan 19-25. Den otränade får veta att det kanske finns ammunition kvar.

Men, det är ju inte så svårt att veta om man har en musköt. Samt vissa mag kan man se utifrån hur mycket som är kvar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Allt beror på spel, precis som många redan sagt. Men jag föredrar att skott och liknande faktiskt tar slut och att omladdning är viktigt. Det är väldigt stämningsskapande när en spelare slänger sig ut från ett skydd och skall skjuta så mycket bly hen bara orkar för att inse att vapnen låter ”klick” och personen snabbt måste slänga sig i skydd igen. Jag som SL håller dock inte ordning på mina spelares resurser då de faktiskt är ärliga och duktiga på det själva, det händer att jag får fråga en spelare om hen faktiskt har någon ammunition kvar i sin revolver efter förra rundan, det är då en situation som ovan kan inträffa :)

Sen finns det självklart spel där sådant är helt sekundärt men jag lutar oftast åt att hellre vara SL i spel där resurshantering betyder något.
Självklart ska ammo kunna ta slut, men jag föredrar slump. Varför? Därför att man i en fight inte har en aning om hur mycket man egentligen skjutit. Jag har spelat såpass mycket airsoft att jag insett att det enda rimliga är att alltid smacka i ett fullt mag när det lugnar sig. Ibland tror man att man bara skjutit en kort salva, men det är tomt, ibland så har man 90 kulor kvar av 100 när man tror att det nästan var tomt.

När vi ändå håller på: Det är inte man själv som styr hur mycket man skjuter, det är motståndaren som styr hur mycket tillfälle man för att skjuta, och sedan utnyttjar man det så gott man kan.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,323
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Självklart ska ammo kunna ta slut, men jag föredrar slump. Varför? Därför att man i en fight inte har en aning om hur mycket man egentligen skjutit. Jag har spelat såpass mycket airsoft att jag insett att det enda rimliga är att alltid smacka i ett fullt mag när det lugnar sig. Ibland tror man att man bara skjutit en kort salva, men det är tomt, ibland så har man 90 kulor kvar av 100 när man tror att det nästan var tomt.

När vi ändå håller på: Det är inte man själv som styr hur mycket man skjuter, det är motståndaren som styr hur mycket tillfälle man för att skjuta, och sedan utnyttjar man det så gott man kan.
Ja, jag har vänner som varit stridande i aktiva krigszoner så jag kan mycket väl teorien bakom det du säger. Jag har själv skjutit en hel del med både pistol och både AK-4 och AK-5. Och eftersom vi räknar upp erfarenheter så har jag också spelat airsoft etc. Min poäng står kvar eftersom jag sa att mina egna spelare håller reda på sin egen ammunition och trots det så råkar de slänga ut sig ur skydd i brinnande strid med inga eller för få skott kvar i sina vapen. Så slumpen fungerar för dig, aktiva val fungerar önskvärt för mig.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,297
Jag ser gärna att spelarna har koll på hur mycket ammunition deras vapen har laddat, så länge det är någorlunda rimligt. Eftersom jag mest spelar spel med vapen med låg ammunition (till stor del), där det ofta rör sig om mindre än 10 patroner är det rätt lätt att själv ha koll och skapar en utmaning när de laddar om. Men vad gäller extra ammunition är min grund alltid "mer än tillräckligt".

Utöver det är jag ointresserad av resurser… så länge det inte är ett mekaniskt element eller en del av handlingen! Mutant: År Noll är ju ett spel där resurshantering är en viktig del av spelet (och världen), så då är det självklart något att fokusera på (samt smart och strömlinjeformat). På samma sätt vore jag på att spela djupare resurshantering om jag skulle spela Call of Cthulhu (eller liknande spel) och spela en expedition, där återigen, resurserna blir en aktiv del av handlingen.
 
Top