Nekromanti Hur mycket?

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Tänkte bara höra om den allmänna uppfattningen angående en liten sak. Om en alv, född i Lim'alan vhic Suniraye, har ett värde av 10 i färdigheten Geografi, och är 212 år, hur mycket kan en sådan person antas veta om geografin i Asharien? Min <I>kära</I> SL envisas med att jag vet ungefär lika mycket som en tredjeklassare. Jag är dock av en annan uppfattning. Hur är det med er?

[color:green]//Elrond</font color=green>
[color:purple]
"Theond fyrne beorgas I heonen feor"
</font color=purple>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
En tredjeklassare är kanske inte stämmer, med tanke på att man ännu inte har börjat läsa sverige än.. En fjärdeklassare skulle jag nog satsa på..

WHaLe
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nej du. Min gissning är faktiskt Geografi A (eller avd det heter) i gymnasiet. Minst. Iaf om man jämför med Neotech, där ungefär halva antalet enheter betyder en gymnaiseutbildning i ett ämne.

Tänk så här, redan med grundegenskapen BIL så kan man en del geografi. Sedan lär man sig geografi speciellt, vilket gör att man bör kunna det rätt bra. Har du 15 kan du det mesta som är värt att veta om geografi, och har du mer så kan du även det som inte är värt att veta ;-)

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
I princip ligger ju Lim'alan ä orkar ej stava i Asharien eller åtminstonde bara ett "stenkast" därifrån. (Eller är jag helt ute ock cyklar nu?) Personligen skulle jag tro att din karaktär vet nästan lika mycket om Asharien som du vet om Sunari. Sen innefattar ju ÄMNET geografi rätt så mycket, är inte säker på om färdigheten i EON är lika bred eller om den "bara" innefattar kartgeografi? Personligen (när jag SL:ar) så ger jag i princip inga minus om man inte kommer utanför de område som är känt av "de lärde" i ens hemtrakter.

En Asharier skulle JAG t.ex. ej ge något direkt minus i Jargien eller på Takalor då dessa förmodligen finns kända av det Ashariska kartografiska sällskapet, däremot skulle man förmodligen få 1 eller 2 tärningar extra i t.ex. Mo Mo land. Sen bör man också betänka att visa saker får man inte ens slå för om man inte har orienterat sig antingen genom att ha läst på i böcker eller färdats i trakten ett slag. Jämför med idag, en Tysk Geograf kanske har större möjlighet att hitta från säg Stockholm till Sundsvall än en vanlig tysk turist utan hjälpmedel. Dock lär nog ingen av dem kunna hitta nån liten by i småland utan hjälpmedel, skilnaden är att Geografen vet hur han skall utnytja dessa på ett effektivt sätt. På samma sätt är det väl egentligen med de flesta lärdomsfärdigheter (både i sverige av idag och Mundana) att de kräver viss "uppfräshning" på det aktuella området för att vara riktigt användbara.


/Bjorn
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Nu är det ju så att man lär sig sverige mycket bra i fyran och vad jag har märkt så försvinner den kunskapen sakta, men säkert när man trycker in en massa annan "onödig" kunskap =) Teoretiskt sett kan nog en fjärdeklassare det mesta denne behöver kunna om sverige, och frågan var ju faktiskt vad man kunde om landet där man bor, ej vad man kan om hela världen...

WHaLe
 
Top