Nekromanti Hur mycket vampyrer?

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
536
Jag funderar helt enkelt på ungefär hur många vampyrer det fnns i en stor europeisk stad med typ 4 miljoner invånare, i Vampire Reqium? Rör det sig om tusentals eller tiotusentals? Ungefär hur är det fördelat mellan de olika klanerna? Vilka finns det flest av vilka finns det minst av?

En massa fråger som jag hoppas få svar på.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,925
Location
The Culture
Jag vill minnas att det finns en rekommendation i Vampire: the Masquerade som säger att en storstad har plats för en vampyr per 100.000 invånare. Samma rekommendation borde fungera för the Requiem. Vilka klaner som finns lär variera en hel del från stad till stad.

/tobias
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
V:tR-boken har rekomendationer för just det på sid.24. En vampyr på mellan femtio- och hundratusen mortals.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Givet WWs rekommenderade siffra på 1/100 000, så borde det finnas cirka 40 vampyrer i en 4-miljonersstad. I gamla WoD hade det funnits något fler än så om det vore en Sabbatstad, eftersom de tenderar att massembrejsa folk, medan ungefär samma siffra gällde i KotE.

Denna siffra har sedan förstås misshandlats grundligt av vampyrlajvare och folk som vill kunna spela Vampire i Borås, men jag brukar tycka den är ganska vettig. Den bidrar till en alla-känner-alla-stämning som är ganska central för Vampire, samtidigt som det -går- att få till ganska feta populationer genom att köra i tex Shanghai. Det är viktigt att den vanliga mänskligheten inte glöms bort helt i spelet, heller, och det låga antalet vampyrer borgar ju för det.

Däremot kan man ju, om man nu tvunget vill spela Stockholm by Night, kanske räkna på 2-3 miljoner, och tänka sig att väldigt många av Sveriges vampyrer samlats i just den staden.

Sedan kanske WWs egna romaner inte alltid ger intrycket av att de följer sina egna siffror, men det är ju en helt annan femma isåfall.

- Ymir, sifferkoll
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,152
Location
Lund
Någon har säkert svarat på det här men jag svarar utan att läsa de andras inlägg :gremsmile:

I gamla WoD fanns det i något supplement en hållsiffra på en Kindred per 100 invånare.

I V:tR har de ökat detta något till en per 50.000 innvånare (samma ratio som det var i en Sabbath-stad i gamla WoD för övrigt). Så om man går efter rekommendationerna så finns det alltså 20 Kindred per en miljon personer i en stad ungefär.

De är också ganska noga att påpeka att detta bara är ungefärliga siffror och att din stad kan frångå detta måttet.

Nåväl, det hela diskuteras i ett stycke på sidan 24 i V:tR boken. Läs och begrunda och bestäm hur Kindredtät du vill att din stad skall vara.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,152
Location
Lund
Oj, oj, oj.... Nu blev det mycket vampurer...
Hmmm, ja det är kanske att ta i lite. Så mycket vampyrer var det väl inte ens i Karthago eller 2nd City enligt de gamla vampyrlegenderna i oWoD :gremsmile:

C.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
536
Tackar för svaren, jag tror jag kör på ungefär 1 på 50 000. Så då får jag roa mig med att fylla upp Hamburg med 30-40 blodsugare.
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
Ändra staden!

Tja, oftast våldför man sig på staden för att justera mängden folk kontra vampyrer. Vi har tillochmed kört en vampyrkrönika i Hedemora, och då skall det till mycket för att Kindreds ens ska vilja bo där. Men grundknepet är oftast att utöka på höjden. Geografin är svår att kringgå, men att göra Åsgatan till ett Manhattan med idel enorma gotiska boningar av totalt mörker och misär fungerar. :gremlaugh:
 
Top