Hur mycket rollspel tål din IKEA-möbel?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
I forntiden när jag hade en närmast komplett samling av Äventyrsspels gamla rollspelsboxar så var aldrig tyngden något problem för de platser där dessa förvarades. Boxarna vägde helt enkelt inte speciellt mycket och de allra flesta produkterna var häftad mjukpärm även om det fanns undantag som t.ex. AD&D-böckerna i hårdpärm. Idag är situationen en helt annan där kompakta rollspel i hårdpärm blir rejäl påfrestning för mina "Billy".

Första gången jag uppmärksammade det var för några år sedan när min stapel med Sinkadus och Fenix fått hyllplanet att böja sig, men jag märker nu även att hyllplanet med samlingarna Symbaroum, MUA och Alien också börjar ta stryk.

Är det någon annan som dras med samma dilemma? Är dagens rollspelsprodukter för tunga? Borde IKEA rollspelssäkra sina produkter? Har du några möbler som farit illa pga tyngden rollspel du förvarat i dem? :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Jag vaknade en gång mitt i natten av att ett Billyplan buktade så mycket att de små pluttarna på sidan släppte och alla böcker ramlade ner.

Nu försöker jag sprida ut böckerna lite klokare. Fan vet om jag lyckas, men jag har åtminstone inte haft någon kollaps på ett tag. Överlag rekommenderar jag nog Kallax över Billy för rollspelsförvaring; min långsiktiga plan är att köpa på mig fler Kallax och flytta alla spelen dit.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
I forntiden när jag hade en närmast komplett samling av Äventyrsspels gamla rollspelsboxar så var aldrig tyngden något problem för de platser där dessa förvarades. Boxarna vägde helt enkelt inte speciellt mycket och de allra flesta produkterna var häftad mjukpärm även om det fanns undantag som t.ex. AD&D-böckerna i hårdpärm. Idag är situationen en helt annan där kompakta rollspel i hårdpärm blir rejäl påfrestning för mina "Billy".

Första gången jag uppmärksammade det var för några år sedan när min stapel med Sinkadus och Fenix fått hyllplanet att böja sig, men jag märker nu även att hyllplanet med samlingarna Symbaroum, MUA och Alien också börjar ta stryk.

Är det någon annan som dras med samma dilemma? Är dagens rollspelsprodukter för tunga? Borde IKEA rollspelssäkra sina produkter? Har du några möbler som farit illa pga tyngden rollspel du förvarat i dem? :)
Du får köpa ordentliga möbler i massivträ. Man får vad man betalar för! (Ja, jag har samma problem men kunde lösa det genom att fördela vikten bättre på hyllplanen :) )

Som möbeldesigner är jag medveten om detta dilemma, men jobbar inte speciellt mycket med den typen av möbler längre. Enda lösningen är mellanväggar som stadgar toppen/hyllplanet, Billyhylla med 80cm bredd orkar inte mycket. Och det är inte bara IKEA utan alla som använder billiga material. Folierad spånskiva håller inte för mycket...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Jag vaknade en gång mitt i natten av att ett Billyplan buktade så mycket att de små pluttarna på sidan släppte och alla böcker ramlade ner.

Nu försöker jag sprida ut böckerna lite klokare. Fan vet om jag lyckas, men jag har åtminstone inte haft någon kollaps på ett tag. Överlag rekommenderar jag nog Kallax över Billy för rollspelsförvaring; min långsiktiga plan är att köpa på mig fler Kallax och flytta alla spelen dit.
Precis! Små fack! Vad är de, typ 40cm? Då håller hyllplanen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Jag har Ivar istället för Billy. Jag hade en Billy-hylla och den buktade lite när den var fylld med seriealbum. Numera står den på vinden.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Jag har limmat och skruvat fast en längd trä (22x45 mm läkt) jag hade hemma längs med hela längden längst bak som hjälper bära upp två av de tyngst lassade hyllplanen. Hyllplanen är de nedre så det syns inte om du inte ligger på golvet och kollar in.

Jag stör mig mer på att IKEA inte uppdaterat djupet på Billy efter hur dagens brädspelskartongerna är utformade ;)
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Billyhylla med 80cm bredd orkar inte mycket
Min tanke också; vilken hyllbrädd är det vi pratar om här? Mina 60 cm Billy har burit rollspel sedan början på 90-talet. Jag har iofs alla mina hårdpärmade böcker på mittenplanet, det som är skruvat, men det beror på bekväm plockhöjd och inte på hänsyn till vikten. Hyllplanet under är fullt med mjukpärmade böcker och jag gissar att densiteten är densamma för de båda hyllplanen.

Men jag håller med @michael, när kommer IKEA med en brädspelsanpassad/-vänlig serie!?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Jag kör med Universalhyllan med hyllplan i massivt trä. Men det är inte billigt -- kvalitet kostar.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Kan inte säga att jag är orolig för min rollspelhylla.
Min brädspels hylla däremot fruktar jag ska kollapsa.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Till saken hör också att jag valt att främst nyttja de övre hyllplanen (hyllan är ca 2 meter hög) för att skydda från slitage kopplat till nyfikna småbarnshänder.

EDIT: Nu har jag gjort en liten omfördelning så Tales from the Loop-böckerna och Mutant:UA/Hindenburg fått en egen hylla. Hoppas de överlever småbarnsåren.. :)
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,553
Jag har två Billy-bokhyllor. 80 cm breda. 10 år gamla. Två hyllor är tungt lastade med större böcker/seriealbum med hårdpärm. Möjligtvis att de två hyllorna buktar en liten aning nu när jag synar dem noggrant. Annars är det inga problem.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Hade en äldre IKEA-modell förr (inte Billy, minns ej namn) med bra hållfasthet men erbarmligt djup. Nu har jag bytt till String med hyllor av vad jag gissar är massiv ek. Fantastisk möjlighet att variera höjden som ger goda marginaleffekter (allt sorterat på bokstorlek) och gott djup. Mycket plats att växa i också. Men så har jag sedan tidigare allt gammalt från Äventyrsspel m.m. i källaren av allmän utrymmesbrist.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,835
Location
Off grid
Har några Billys tungt lastade men ser inga tecken på att de sviktar/kollapsar.
Är mer orolig för förankring i väggen.

//EvilSpook
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,451
Location
Stockholm
En sån 80 bred Billy har en maxvikt/hyllplan på ca 30 kg iirc. Det kommer man upp i ganska snabbt med rollspel och serier.

Alla mina Billy någonsin har bågnat som bara den.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,140
Vi har en Hemnes-bokhylla i vardagsrummet som inte visar några tecken på att svikta. Men möbeln är något djupare än hyllplanen och "plupparna" är aningen korta, så råkar man stöta till hyllplanet kan det tippa i framkant.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Förutom att ha en hyfsad samling rollspel så har jag även en hyfsad samling vinylskivor. Och vinylsamlande är om något en hyllpåfrestande hobby. Rollspel är kiddy stuff i jämförelse om man pratar problem relaterade till samlingars vikt. Och bland vinylentusiaster råder konsensus kring att mest bang for the buck vad gäller detta får man om man väljer Ikea-hyllan Kallax. Så det är mitt tips.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183

Chipboard = laminerad spånskiva
18mm (jag tror dock Billy är 19mm?) ger max spännvidd på 700mm. Skulle tro att Ikea har kollat att det fungerar för de flesta med 800mm och pocketböcker.

Har också 80cm hyllor som kollapsat. Planerar att bygga egenbyggd bokhylla i massivt trä nästa gång....

/Thz
 
Top