Eon Hur mycket pengar är mycket pengar?

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
207
Halloj!

Mot mina egna förväntningar sitter jag nu som SL i en EON-kampanj. Rollpersonerna har kommit över en ansenlig summa pengar, men hur jag än letar kan jag inte hitta några mått på hur mycket pengar som är mycket pengar. Hur rik är en adelsman? Hur mycket kostar ett hus?

Är det någon som sitter på en detaljerad utrustninglista eller dylikt?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Tycker priserna är rätt skeva i både Eon III och Eon 4, i vart fall på vapen som är antingen alldeles för dyra eller alldeles för billiga (med reservation för att jag inte kan något om priserna på medeltida svärd).

Men 10 000 silver tycker jag är mycket pengar.
 

HerrVorsel

Av Rampor
Joined
13 Apr 2024
Messages
1
Location
Quilla
Tycker priserna är rätt skeva i både Eon III och Eon 4, i vart fall på vapen som är antingen alldeles för dyra eller alldeles för billiga (med reservation för att jag inte kan något om priserna på medeltida svärd).

Men 10 000 silver tycker jag är mycket pengar.
Jag registrerade mig för att svara på denna fråga. 10000 silver är väldigt mycket pengar, och endast mycket välbärgade personer borde ha tillgång till dessa summor av tillgångar. (Förmodligen är merparten upplåst i egendom). Jag vill tillägga att en vanlig årslön för en dagavlönad individ (majoriteten av fria människor i de flesta länderna kan nog antas hamna någonstans här rent ekonomiskt) har en årslön på under 400 silver. 10000 silver uppgår alltså till mellan 25-30 årslöner.
För att besvara på originalfrågan vill jag ge förslaget att kika på utrustningslistan i slutet av grundboken till Eon IV där lönerna för arbetare av olika slag ligger. Dessa bör nog förklara en del om hur mycket pengar folk kan tänkas lägga undan varje månad, och således också hur mycket de kan tänkas ha besparat. (En adelsman eller högt uppsatt präst bör kanske beroende på personen ha ofantligt mycket mer pengar än en vanlig arbetare nånsin kan arbeta ihop under en livstid i lön).
 
Top