Nekromanti Hur mycket får spelarna sköta i strid

Dartagnan

Veteran
Inför en kommande äventyrstrippel som är planerad till veckan efter nyår så har jag funderat på ett flertal regelnyheter att introducera för att göra striderna mer dynamiska.

Konkret är det följande:
<ul type="square">
[*]Att använda taktikkort
[*]Att låta spelarna själva läsa av var träffen tar samt vilken skada som den gör.
[*]Att låta spelarna fylla i skadeverkan på så kallade SLP-spelkort.
[*]Vid en perfektträff så beskriver spelaren själv hur det ser ut när han lyckas efter att han slagit var träffen tar och dess skada.
[/list]

Det varje spelare har är en träfftabell samt en skadetabell och de berättar endast för mig som SL vad effekten blir av deras resultat.

På SLP-spelkorten finns rustningsvärde, vapen och bryt ifyllt så vida det inte är en viktig karaktär för då kommer jag själv att sköta det eller åtmindstonde inte skriva ut bryt och rustningens abs för än de har träffat rustningsdelen.

Vad tror ni om detta för att snabba upp spelandet. Övriga kommentarer. Jag bifogar förresten SLP-korten så att ni ser vad jag menar. Tanken är att jag slänger fram ett kort för varje motståndare till den attackerade spelaren. Det jag som SL fokuserar på blir inte att bläddra i tabeller uatn att i stället kunna beskriva plötsliga vändingar i striden och byta till nästa delstrid vid lämplig cliffhanger.

marcuslinder

Veteran
Taktikkort+läsa av skada

Hej!

Ditt recept låter utmärkt för dussinstrider med rövare på Ashaslätten! :gremsmile:

Personligen när vi spelar så har vi aldrig dussinstrider för att det tar för lång tid och känns meningslöst. Dessutom kan man inte döda rollpersonerna i sådana för det känns så snöpligt att dö i en sådan strid. Varför spänningen tenderar att lida.

I de andra, mer speciella, striderna vill man inte avslöja vad motståndarens magiska svärd har för BRYT eller hur mycket smärta halvdemonen egentligen tål, så där håller man gärna SLP-formulären för sig själv som spelledare.

Vad gäller att spelarna själva beskriver hur hugget träffar så är det i min erfarenhet helt enkelt roligare om SL beskriver hur det träffar, speciellt om SL lyckas förstå spelarens intention och rpns förmågor tillräckligt bra för att få det precis så coolt och på samma sätt som spelaren förväntade sig. Detta är nog något som varierar för olika spelare. Frågan är om man kan göra olika för olika spelare i en grupp, jag är personligen tveksam, men om det funkar låter det som en bra idé. I slutändan beror det naturligtvis mycket på intern gruppdynamik.

Därmed skulle jag bara använda de två översta punkterna (om jag fortfarande spelade EON :gremsmile: ), dvs taktikkort och att spelarna läser av skadan i tabellerna. Och ifyllnad av skada och beskrivningar av träffar lämnas till SL. Men till s.k. slumpstrider eller dussinstrider så verkar alla fyra punkterna vara helt perfekta!

Dartagnan

Veteran
Re: Taktikkort+läsa av skada

Personligen när vi spelar så har vi aldrig dussinstrider för att det tar för lång tid och känns meningslöst. Dessutom kan man inte döda rollpersonerna i sådana för det känns så snöpligt att dö i en sådan strid. Varför spänningen tenderar att lida.
Jag kommer att spelleda en äventyrstrippel som utspelar sig under frihetskriget i Pereine, jag vill därför inte ta bort elementet av småstrider mot vanliga fotsoldater, men jag vill kunna snabba upp det. Det ska också finnas en möjlighet att rollpersonerna skadas och så vidare på grund av att de befinner sig i ett krigsområde.

Men som jag hade tänk från början så är tanken att ge mig som SL mer tid till att beskriva striden på ett spännande sätt och således även göra en dussinstrid till något spännande.

Men i övrigt så tar jag till mig av feedbacken.