Tjavva said:
Om jag får våga mig på en kvalitativ gissning... Jag tror inte det handlar om respektlöshet eller att bagatellisera... bara om rättigenom dum impulsivitet och en ivrighet som går över styr.
Det är i alla fall min erfarenhet av dylika situationer.
Det kan det vara. Men det som är impulsivitet kan också ha orsaker. Är det specifikt en spelare som sysslar med det, ofta återkommande, som inte i övrigt är särskilt "impulsiv" i sin läggning till vardags, så kan man fundera på om det finns något som gör att hen kanske inte plockar upp saker lika enkelt eller kommer ihåg förutsättningarna lika bra som de andra i gruppen.
Det kan t.ex. finnas inlärningssvårigheter och andra saker med i bilden, som personen ifråga kanske inte heller gärna talar om. (Det där beror ju mycket på hur bra man känner varandra, vilket klimat man har i gruppen och det ena med det tredje - det kan vara allt från extremt känsligt och absolut inget man bör avhandla i gruppen som helhet till avslappnat och okontroversiellt.)
Jag har varit med om det, även om det ligger långt tillbaka. Det personen försökte göra, när hen uppträdde "impulsivt" eller obegripligt för oss andra, var helt enkelt att försöka testa sina hypoteser om hur världen funkade, fast någon detalj kanske saknades eller hade missuppfattats.
En sak som vi t.ex. inte hade haft en tanke på, när det gäller dyslexi (som var en orsak i det fallet) är att även om vi tänker att 99% av all information "in game" överförs muntligt, så kan den dels referera till andra saker som finns i regelböcker eller liknande, där den personen inte alls har samma förutsättningar och därför kanske saknar tio procent av den information som vi förutsatte att alla i gruppen hade. Och då blir tolkningen av det sagda också annorlunda. (Där det knappast blir enklare av att rollspel ofta är fullproppade med hitte på-ord och sånt som är extra svårt att tolka, och dessutom finns det extra mycket språksvårigheter om regler och annat är på andra språk.)
Eller också kan det vara en sån enkel sak som att medan SL berättar något, så har hen sin koncentration på att försöka hitta en lämplig skill på karaktärsbladet, vilket är en svår uppgift, och missar därför 10 procent av det som sägs.
Jag vet inte om det har bäring på just den situationen Recca beskriver, eftersom det handlar om en specifik spelare, men jag tyckte att det kanske också bör sägas.