Nekromanti Hur mycket är ett hus värt?

keraii

Veteran
Ett gäng pengar! Eller snarare: det beror på.

Var finns huset? Hur stort är det? Hur är det byggt? Vad då "allt annat"?

Snälla, precisera dig!

Kenzui

Warrior
Re: Ett gäng pengar! Eller snarare: det beror på.

ohh ok. låt oss ta ett exempel som detta. ett slott utanför en stad på 5 timmars vanlig ritt. det är vanligt byggt för landet, och är varken förfalet eller i super skick med en mur runt om "tomten" den del av tomten som man använder. inanför muren finns det tillhörande byggnaderna för slavar, arbetare ja alltsånt och ett stal. HA DET BRA!!!

keraii

Veteran
Här är den kompletta tabellen från Neogames...

April, april!!! :gremgrin:

Ja, det tog ett tag innan jag fattade vad tråden gick ut på! Coolt skämt i alla fall, Kenzui!!! :gremlaugh:

Kenzui

Warrior
ok jag läste det och man säljer inte slott! men det betyder att om nån säljer finns det nån som garanterat kan betala en hel del eller?

Krille

Lord
"men det betyder att om nån säljer finns det nån som garanterat kan betala en hel del eller?"

Har du tur så finns det kanske någon, men förmodligen inte.

Se på det så här: antag att någon har ett hangarfartyg tillgängligt för försäljning. Hur många tror du skulle ha råd att betala för det på studs? Hur många av dessa tror du är villiga att betala för det?

Kenzui

Warrior
först så tror jag att det inte är många. men den som behöver den betalar men man brukar ju använda såhär skuldsedlar så låt oss säga: att en handelsföretag vill ha sitt högkvater där för det finns stall och massa plats att ha varor på, så då kan jag ta betalt som primitiva i saker inte bara pengar. ahh det är svårt att bestämma. jag har verkligen problem med att vara SL, för att jag inte kan sätta priser och inte vet hur bostads marknaden ser ut :gremcrazy:

Krille

Lord
Skuldsedlar och bostadsmarknad

"först så tror jag att det inte är många. men den som behöver den betalar men man brukar ju använda såhär skuldsedlar så låt oss säga: att en handelsföretag vill ha sitt högkvater där för det finns stall och massa plats att ha varor på, så då kan jag ta betalt som primitiva i saker inte bara pengar. ahh det är svårt att bestämma."

Handelshus är mycket försiktiga med skuldsedlar. Vad en skuldsedel säger är "om du kommer till mig med det här papperet så ska jag ge dig si eller så mycket silver i utbyte mot papperet". Det är alltså inte motsvarigheten till en sedel, utan en skuldförbindelse.

Skuldsedlar används på två sätt: det ena är när en person vill flytta en massa pengar från ett ställe till ett annat. Då ger han handelshuset en klase med pengar vid punkt A och får en skuldsedel. Sedan reser han till punkt B, där handelshuset har en filial, lämnar in skuldsedeln och får ut motsvarande mängd pengar där. Kan inte filialen lämna ut hela mängden pengar så lämnar de ut vad de kan och en ny skuldsedel på resten, som personen får lösa in någon annan gång. I värsta fall så får han väl resa tillbaka till punkt A och lösa in den där.

Det andra sättet är när handelshuset ingår ett riktigt megamaffeköpavtal, då det inte finns så mycket pengar på plats. Då lämnar handelshuset en skuldsedel på resterande kapital, ofta med någon klausul att köpet inte träder i kraft förrän betalningen lagts fram till fullo och skuldsedeln lösts in. I så fall är skuldsedeln inte något annat än ett intyg på att man har intentionen att köpa varan.

Observera att säljaren inte tar emot skuldsedlar som betalning om han inte har fullt förtroende för att skuldsedelns utfärdare kan lösa in den. Så om handelshuset vill köpa slottet så kan de förstås erbjuda en skuldsedel som betalning, men det innebär bara att de inte kan ta slottet i besittning förrän skuldsedeln lösts in, och fram till dess är slottet egentligen inte sålt. Dessutom kvarstår frågan om man litar på handelshuset såpass mycket att man tar emot skuldsedeln i första rummet.

"jag har verkligen problem med att vara SL, för att jag inte kan sätta priser och inte vet hur bostads marknaden ser ut"

Å, den biten är jätteenkel. Det finns ingen bostadsmarknad. Så enkelt är det.

Sankt Creigh

Warrior
Re: Här är den kompletta tabellen från Neogames...

Blev glad där, men dock lite förundrad över upphovsrättslagen, haha

Busflicka där........

// C

Kenzui

Warrior
Re: Skuldsedlar och bostadsmarknad

att det inte finns nån bostads marknad vet jag men asså jag säger så ähh jag är inte så bra på att skriva. jag sålde nämligen ett slott som jag fått som egendom och jag ville minsan inte ha nån J*vla slott. jag hade tänkt honom som kringresande! och skuldsedel vet jag att det funkar så och ditt beskrivande av stora affärer stämmer bra in på vad jag gjorde men jag byter in den mot saker som jag behöver inte pengar. det tycker jag verkade smidigt! trovärdigt eller ej. Men tack ska du ha för all info!

zokie

Veteran
Hangarfartyg

För inte så länge sedan så auktionerades faktiskt ett hangarfartyg ut på ebay^^
För ett helt gäng miljoner dollar, och leverans in gick inte^^