Skuldsedlar och bostadsmarknad
"först så tror jag att det inte är många. men den som behöver den betalar men man brukar ju använda såhär skuldsedlar så låt oss säga: att en handelsföretag vill ha sitt högkvater där för det finns stall och massa plats att ha varor på, så då kan jag ta betalt som primitiva i saker inte bara pengar. ahh det är svårt att bestämma."
Handelshus är mycket försiktiga med skuldsedlar. Vad en skuldsedel säger är "om du kommer till mig med det här papperet så ska jag ge dig si eller så mycket silver i utbyte mot papperet". Det är alltså inte motsvarigheten till en sedel, utan en skuldförbindelse.
Skuldsedlar används på två sätt: det ena är när en person vill flytta en massa pengar från ett ställe till ett annat. Då ger han handelshuset en klase med pengar vid punkt A och får en skuldsedel. Sedan reser han till punkt B, där handelshuset har en filial, lämnar in skuldsedeln och får ut motsvarande mängd pengar där. Kan inte filialen lämna ut hela mängden pengar så lämnar de ut vad de kan och en ny skuldsedel på resten, som personen får lösa in någon annan gång. I värsta fall så får han väl resa tillbaka till punkt A och lösa in den där.
Det andra sättet är när handelshuset ingår ett riktigt megamaffeköpavtal, då det inte finns så mycket pengar på plats. Då lämnar handelshuset en skuldsedel på resterande kapital, ofta med någon klausul att köpet inte träder i kraft förrän betalningen lagts fram till fullo och skuldsedeln lösts in. I så fall är skuldsedeln inte något annat än ett intyg på att man har intentionen att köpa varan.
Observera att säljaren inte tar emot skuldsedlar som betalning om han inte har fullt förtroende för att skuldsedelns utfärdare kan lösa in den. Så om handelshuset vill köpa slottet så kan de förstås erbjuda en skuldsedel som betalning, men det innebär bara att de inte kan ta slottet i besittning förrän skuldsedeln lösts in, och fram till dess är slottet egentligen inte sålt. Dessutom kvarstår frågan om man litar på handelshuset såpass mycket att man tar emot skuldsedeln i första rummet.
"jag har verkligen problem med att vara SL, för att jag inte kan sätta priser och inte vet hur bostads marknaden ser ut"
Å, den biten är jätteenkel. Det finns ingen bostadsmarknad. Så enkelt är det.