Nekromanti Hur mkt kostar Asharien??

Joined
23 Mar 2004
Messages
3
Undrade lite på hur mkt kostar land (per kvadrat km lr nått) i Asharien (speciellt i Jarla området) och vem man köper landet av (Det finns ju ingen kung lr motsvarande(tror jag))?
En av mina Spelare blev nämligen snuskigt rik och på ett väldigt makt galet och tyrraniskt humör.... :gremelak:.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Det beror ju helt på dess naturresurser och läge.
Skog, vattendrag, malmfyndigheter, handelsvägar, bördig jord, städer/byar, kust, rövare/monster, klimat osv osv.

Det kan nog skifta ganska gott från ett sunkigt träsk till en grön kulle utanför Jarla när det gäller priset.

/MovinGalt - skulle satsa på träsket
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Det beror ju helt på dess naturresurser och läge.
Skog, vattendrag, malmfyndigheter, handelsvägar, bördig jord, städer/byar, kust, rövare/monster, klimat osv osv.
Håller med där..
men sen kan det också vara bra att fråga den som äger stället..
E det runt jarlabör du fråga Todor Felke eller kanske någon av
handelsfurstarna (men jag tror int direkt att de äger mark)
om du har asharien & Soldarn så kan du ju läsa om vilka som är
"överhuvuden" vart osv.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Marknadsekonomi efterlyses

Marknadsekonomin är liksom inte riktigt uppfunnen ännu. Att sälja land är någonting som Mundanabor endast gör i absoluta nödfall och då är det ganska skamligt att ge ifrån sig sitt land.

Saken är som denna. Att land ger avkastning. Land kan man leva av och land bor man på. Att sälja av sitt land är ur ett rent ekonomiskt perspektiv som att skjuta sig i foten. Så hur får man då land?
Antingen så hittar man land som ingen tidigare haft. Detta är så gott som omöjligt då allt odlingsbart land är typ uppodlat. Detta är alltså inte riktigt någon bra strategi om man vill vara i närheten av civilisationen.

Ett vanligt sätt är dock att få land tilldelat. I Ashariens fall så torde det vara av den som redan äger landet (om ingen privatperson förvaltar landet så kan man räkna med att landet tillhör Jarlen).

Ett annat sätt är att erövra land, men det är inte tillrådigt så tillvida man inte har en armé :gremwink:

Det troligtvis vanligaste sättet att bo på är att hyra in sig på landet. Då får man betala någon slags hyra (räknas in i form av skatt i del flesta länder).


Så det är så gott som inte någon som säljer mark och därför finns det knappast fasta priser för marken. Men om din spelare nu är snuskrik så får han väl gå till Jarlen och försöka förhandla fram ett pris med honom. Vilket blir alltifrån snuskdyrt till rätt resonligt beroende på hur många tjänster Jarlen är skyldig din RP, hur många tjänster din RP vill bli skyldig Jarlen och framförallt vad Jarlen tycker om RPn.


Lycka till ^^



/Naug
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mundanas ödemark

Detta är så gott som omöjligt då allt odlingsbart land är typ uppodlat.
Knappast. Bara på den ordinarie Mundanakartan syns enorma arelar 'bördig jord' som inte någon statsbildning görs anspråk på. Visst är där fullt av kraggbarbarer, rauner och annat på sina håll, men massor av kolonisationsförsök har gjorts och görs fortfarande. (Tex var det bland annat jakt på ny jordbruksmark som drev Colonan i dess ständiga krig mot raunlänningarna, för områden vid Cirkelbergen var väldigt bördiga). Jag tänker mig en viss nybyggarverksamhet norr om Drunok/väster om Kraggbergen, tex, liksom norr om Caserion och vid Tarkas rand. Mundana är fullt av ödemark, av otaliga och spännande orsaker, men det innebär inte att ingen försöker göra anspråk på den - eller har gjort det förr.

- Ymir, som förvisso gillar att Mundana är så öde. Det skapar en väldigt härlig känsla.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Mundanas ödemark

Jag kanske borde sagt det tydligare. Men jag tänkte mest på området runt Jarla, eftersom det var det som var efterfrågat. Och nej. Jag räknar inte med dom officiella demografisiffrorna för Asharien :gremwink:


/Naug, garderar sig innan frågan ens kommer
 
Joined
23 Mar 2004
Messages
3
Re: Nyfiken

Jag säger bara: "Den som spar han har (*host* den som får 100 på förmögenheter tabellen har också)" :gremwink:

Men man skulle inte kunna få en liten vink om pris klasser på marken runtom Jarla?
 

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
Re: Mundanas ödemark

okej, om man nu är nyfiken. Vilka är de demografiska siffrorna??? Jag kanske är dum, men jag förstår inte riktigt... :gremconfused:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mundanas ödemark

"Vilka är de demografiska siffrorna???"

Befolkningssiffrorna som står i Mundana och Geografica. Det finns en hel del, mig själv inräknat, som anser dem vara uppåt väggarna.
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Jag som SL skulle aldrig låta rollpersonerna köpa loss land i Asharien. Jarlarna som äger den vill inte förlora inflytande och makt. Däremot skulle de kunna få arrendera marken och på så sätt få förpliktelser gentemot deras överhuvuden. Vilket kan bli kostsamt :gremwink:
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Jag som SL skulle aldrig låta rollpersonerna köpa loss land i Asharien. Jarlarna som äger den vill inte förlora inflytande och makt. Däremot skulle de kunna få arrendera marken och på så sätt få förpliktelser gentemot deras överhuvuden. Vilket kan bli kostsamt
Håller med, arrendera är väl det enda realistiska?

// Creigh
 

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
Re: Mundanas ödemark

Jo, men är inte de siffrorna ganska förenklade, de visar antalet innevånare och hur stor del varje ras representerar, vilket språlk som talas och vilken religion som utövas. Vad skulle detta ha för inverkan på land priset??? Demografi ska ju visa kohortssiffror och befolkningspyramider. De ska ju utreda hur befolknigssammansättningen ser ut i ett geografiskt rum, hur dödstalen och födelsetal ser ut. Detta är ju rätt ovesäntligt just nu inser jag... Men jag blev bara lite förvirrad, trodde det fanns sånna siffror med i spelet... Jag hoppas verkligen inte ni har statestik på dessa siffror... I så fall blir jag lite deprimerad faktiskt. :gremsmile:

Jaja, jag förväntar mig inget svat på inlägget.. Finns väl inte så mycket mer att säga antar jag. Ville bara reda ut frågetecknet lite...
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
En av mina Spelare blev nämligen snuskigt rik och på ett väldigt makt galet och tyrraniskt humör....

Varför hyr han då inte en hoper hyrsvärd och erövrar lite land istället?

Mycket roligare!

/Mask
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mundanas ödemark

"Jo, men är inte de siffrorna ganska förenklade, de visar antalet innevånare och hur stor del varje ras representerar, vilket språlk som talas och vilken religion som utövas."

Å, det är inte att pyramiderna är skeva. De finns inte ens, så det är inte det som är problemet. Problemet är att siffrorna helt enkelt är för låga. Asharien är enligt Neos siffror ungefär lika tättbefolkat som Gobi-öknen.
 

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
Re: Mundanas ödemark

Haha! Men hur mycket folk bodde det i Sverige för 250 år sedan??? Hur mycket folk bor det idag i Norrlands inland? Kolla upp antalet människor per kvadrat kilometer i min he kommun ska du få se något kul. Enligt SCB så ska det inte bo några människor i Arjeplog, men det gör det tydligen. :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mundanas ödemark

"Hur mycket folk bor det idag i Norrlands inland?"

Which sort of proves the point: hur skoj är det att äventyra i Norrlands inland? :gremgrin:
 

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
Re: Mundanas ödemark

Haha! Ja, du! Det finns ju iaf mycket natur och en massa vilda djur... Det skulle ju gå att spela tuffa nybyggare som har lite problem med samerna! :gremsmile: Annars så är det rätt dö förr med äventyr i norrlandsinland. :gremlaugh:
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Mundanas ödemark

Haha! Men hur mycket folk bodde det i Sverige för 250 år sedan??? Hur mycket folk bor det idag i Norrlands inland? Kolla upp antalet människor per kvadrat kilometer i min he kommun ska du få se något kul. Enligt SCB så ska det inte bo några människor i Arjeplog, men det gör det tydligen.
Vad som gör mundans demografi skum är det faktum att man har en befolkningstäthet som norrlands inland, men en terräng och klimat som i Drunoks fall påminner om centraleuropa längs med Rhen och Donau (eller andra stora floder.).
Jo, och varit befolkat i ett par tusen år.
 
Top