Nekromanti Hur man skapar en fantasyvärld?

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Hallå alla..
Håller på att skriva en artikel om hur man skapar en fantasyvärld. Jag vill gärna ha råd från er som läser detta på erat tillvägagångssätt, frågeställningar osv..




Profeten från Norr
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Tänk noga över vilken status en magiker har i samhället.
Kraft betyder MAKT och magiker har MAKT..
Och om de inte har politisk makt VARFÖR ?
Sen tänk över vilken typ av teknologi finns det ?
Och OM det finns högre former av teknologi som ångmaskiner finns det då ångmasknier som drivs av magiks eld ?
eller ? filosofiera fundera över konsekvenserna först men kom ihåg framför allt HA SKOJ:.
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Jag håller själv på att skriva en sådan artikel för Codex räkning men som ett litet smakprov på vad jag tagit upp är:

Världsbild och kosmologi: Hur solsystemet, universum och eventuella parallella världar och dimensioner interagerar med huvudvärlden.

Flora och fauna: Hur mycket är likt vår planet, vilka vanliga djur finns och vilka finns inte, vilka arter, raser, vilka växter etc.

Kulturer: Blandkulturer mellan arter, skiljda kulturer, klädesdräkter, språk, historia, lagar, politik...

Magi: Självskrivet.

Världstema, världshistoria, skapelseberättelser, religioner, geografi, tidsmätning, utvecklingsgrad etc etc etc.

Daniel Schenström
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Stämningen

Det viktigaste är väl att man börja med stämmningen i världen. Utifrån den kan man börja med kulturer världar osv.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Tänk ut först hur stor och omfattande du vill ha världen.
När man gjort det är det bra att göra nån form av översikt innan man börjar, det hjälper till att få allt mer sammanhängande.

Sen tycker jag att man ska tänka på hur stor plats magi ska ta i världen, hur vanligt det är och hur folkets syn är på den.

Raser är också en sak som är bra att bestämma vilka man ska ha i den värld man skapar. Hur ser de olika raserna på varandra?
Vart i världen hör de hemma?
Hur fungerar deras kultur?

En tredje sak som jag tycker man kan tänka på är religon.
Vilka gudar dyrkas, av vilka, hur och finns de i verkligheten?

Det bästa är egentligen att man ställer frågor till säg själv och sedan besvarar dem.

Oj, lite längre än jag tänkt mig, Klon
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag håller med de övriga om att det är viktigt att klargöra magins roll i världen. Om man vill ha en realistisk värld så måste man tänka på hur världen sett ut genom historien fram till den tid man väljer att förlägga sin värld till. Själv brukar jag låta mig "inspireras" (läs stjäla) av vår egen historia och särskilt delar av historien som man inte går in på så mycket i skolan. Exempelvis kinesisk historia...
Det man får ta i beaktning är att vissa saker förändrar förutsättningarna för en fantasyvärld. Hur pass mäktig magin är och dess förhållande till religionen är en sak som man måste tänka på. Om en riktigt mäktig magiker kan slå ut en armé så kommer trollkarlar att ha en viktig politisk position och en besvärjelse som får hästar att skena eller metallrustningar att upphettas kan göra att det aldrig utveckas riddare...
Vilka varelser som finns betyder också mycket. Både civiliserade raser som alver & dvärgar som kan påverka människans kultur, men också vilka bestar som finns som kanske kan ge krigarklasser en viktig ställning i samhället...
Gudarnas roll kan också vara intressant att fundera över. Om gudarna är väldigt aktiva i världen kan det göra att staterna blir extremt religöst kontrollerade.

Mvh

Ond
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,760
Location
Göteborg
Börja merd hur världen skapades, och fortsätt med dess historia fram tills tiden då spelet utspelar sig.

/Genesis, som nyss köpt Shadowrun... WOW!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
En bra grej kan ju vara att tänka ut vad som ska vara speciellt med just din värld. Annars finns det många andra fantasyvärldar som man kan låna av, så slipper man göra en massa jobb som andra redan har gjort.

Annars är min personliga åsikt att det som jag tycker gör fantasy till något speciellt, är den outforskade världen. Man vet inte riktigt vad som springer omkring på dess yta, man vet inte om det finns gudar, man vet inte hur magi fungerar, men vet inte vilka raser som finns o.s.v. Det är åtminstone så när man läser böcker, en spänd förväntan.

- Zire
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Religion i fantasy?

"Gudarnas roll kan också vara intressant att fundera över. Om gudarna är väldigt aktiva i världen kan det göra att staterna blir extremt religöst kontrollerade."

Förutsätts det på något sätt att så fort man har en fantasyvärld så måste man ha en panteon, eller ännu värre, en meta-panteon med massor med panteoner som samsas med varandra?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hur man skapar en värld

"Håller på att skriva en artikel om hur man skapar en fantasyvärld. Jag vill gärna ha råd från er som läser detta på erat tillvägagångssätt, frågeställningar osv.."

Börja med att låsa in ordbehandlaren. Ta istället fram ett vanligt kollegieblock och en kulspetspenna. Fundera över ett slags koncept och skissa på den. Skriv en slags "önskelista" över saker du vill ha med. Sätt upp ett mål. Och framförallt, fundera på varför du gör det här jobbet. Om din idé bara är en smärre variation av någon annans värld, ändra smådetaljerna i denna andra värld istället. Du kommer bra mycket lindrigare undan då. Fundera helt enkelt över vad som gör din värld unik och värd att titta på.

Prova konceptet på några kompisar. Ta kritik och acceptera att din apfräcka idé kanske inte håller.

Utifrån skissen och konceptet, modellera fram någon slags "naturlag". Om naturlagarna innebär att världen är en skiva på ryggen av fyra elefanter som dras omkring av en sköldpadda i rymden så bör man vara konsekvent på den punkten. Om naturlagarna innebär att man har en massa mer eller mindre hårda bollar som cirklar kring varandra så bör man ta konsekvenserna av det. Det är praktiskt att fundera kring magins roll i det här läget, men inte nödvändigt.

En karta är bra att ha, kanske inte så mycket för att man ska veta var saker och ting händer som fokus för ens tankar. Man tänker betydligt mycket klarare om sin värld om man har en karta att fokusera på.

Tänk tillbaka på skolans alla tråkiga ämnen: samhällskunskap, historia, religion, geografi et cetera. Tag lärdom (och inspiration) av dessa ämnen och skriv en massa. Även om spelarna kanske aldrig uppfattar alla detaljer så är det bra för en spelledare att veta vad som finns och för dig som konstruktör är det apviktigt.

Ta en kopp kaffe med en spelintresserad kompis och försök frälsa honom. Visa dina skisser, berätta vad du tänkt dig, och låt honom såga det. Det finns ingen som ser brister bättre än en utomstående. Ta åt dig den kritiken.

Skriv små berättelser om världen. Kan du teckna, gör det. Dessa är tonsättande för världen och talar om hur den fungerar. Dessutom brukar du själv komma på detaljer om världen.

Speltesta och ta åt dig mer kritik. Jag kan inte poängtera punkten att ta åt sig kritik nog, och enda sättet att få kritik är att berätta om den för andra eller speltesta. Ska du argumentera mot kritiken, gör det sakligt. Skippa känslouttrycken, var själkritisk och var inte det minsta stolt.

Nu kommer megajobbet: att strukturera upp allting som har dykt in i huvudet och slitna kollegieblock, och få ut det till en ordbehandlare. Med andra ord, det är dags att ta fram dumburken igen. Här är det inte så mycket mer att säga än att läsa ungefär vilken bok som helst om hur man skriver.

Om du förväntar dig att någon annan ska orka läsa det, var petig med svenskan. Skriv inte på ett språk som du inte behärskar - visst kan engelska låta tuffare, men om du inte har flytet i skriven engelska, håll dig till svenska. Tänk på Jar-Jar-fenomenet: engelska med fånig dialekt låter bara fånigt, inte tufft. /images/icons/wink.gif

Presentera ditt arbete igen. Låt folk komma med kritik. Gå i någon slags feedback-loop - gör ändringar och visa upp resultatet.

Nu kan du vara stolt.

Observera att jag inte skriver ett dugg om magi, gudar, religion, realism et cetera. Det är detaljbjäfs, och förmodligen så har konstruktören redan massor med idéer om det. Det är bara förmätet av mig att försöka gå in och säga att "det här måste du tänka på". Däremot går väldigt många bet på själva arbetet. Jag vet inte hur många projekt som har gått i stöpen för att författaren kommit på en kool idé och sedan börjat skriva på "kapitel 1: Vad är rollspel?" och tröttnat ungefär vid "kapitel 2: Rollpersonen". Ett fåtal står ut till "kapitel 4: Strid", och de som faktiskt orkar skriva på världen kan räknas på ena handens fingrar, ungefär. Och jag kan inte finna någon annan orsak än att det är dålig struktur på arbetet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,058
Location
Linköping
Re: Religion i fantasy?

Förutsätts det på något sätt att så fort man har en fantasyvärld så måste man ha en panteon, eller ännu värre, en meta-panteon med massor med panteoner som samsas med varandra?

Håller med dig om att det inte borde vara en förutsättning att man har ett panteon bara för att man har en fantasyvärld men varför tycker du att ett antal samsande panteon är 'värre'?

[color:green]Illern, legionär, Putoris Vulgaris Astrabo
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,058
Location
Linköping
Re: Hur man skapar en värld

Prova konceptet på några kompisar. Ta kritik och acceptera att din apfräcka idé kanske inte håller.

Speltesta och ta åt dig mer kritik. Jag kan inte poängtera punkten att ta åt sig kritik nog, och enda sättet att få kritik är att berätta om den för andra eller speltesta. Ska du argumentera mot kritiken, gör det sakligt. Skippa känslouttrycken, var själkritisk och var inte det minsta stolt.

Presentera ditt arbete igen. Låt folk komma med kritik. Gå i någon slags feedback-loop - gör ändringar och visa upp resultatet.


Försök gärna göra detta med så många olika människor/grupper av människor som möjligt. Jag har själv fått den mesta av kritiken från min egen spelargrupp men så en dag stämde jag träff med en av mina spelares grupp som använde mitt system och nog f-n hittade de några nya svaga punkter alternativt kom med några bra idéer som jag inte kommit på själv.

Ta en kopp kaffe med en spelintresserad kompis och försök frälsa honom. Visa dina skisser, berätta vad du tänkt dig, och låt honom såga det. Det finns ingen som ser brister bättre än en utomstående. Ta åt dig den kritiken.

Gärna Zoegas Mollbergsblandning. /images/icons/smile.gif

[color:green]Illern, legionär, Putoris Vulgaris Astrabo
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Fantasyvärld i fem enkla steg

Jag har enbart skapat fantasyvärldar i mitt liv och aldrig något för publikation. Därför är mina råd mest relevanta för fantasy-världar för eget bruk.

1: Välj/gör ett regelsystem som passar den känsla du vill uppnå. Inklusive eventuellt magisystem/high-tech.

2: fundera ut hur bra kommunikationer det finns i världen och hur mycket folk vet om världen i stort. Detta avgör hur stor bit av världen du behöver skapa.
I ett stenålders stamsamhälle där folk inte reser så mycket räcker det att göra en dal och skissa granndalarna.
I ett renaissansimperium där det finns boktryckarkonst mm måste man minst skissa upp en vag världskarta.

3: skapa det du behöver... t.ex:
* En karta över närområdet (där närområdet kan vara alltifrån den lokala provinsen i imperiet till dalen rollpersonerna bor i. Samtidigt kan det vara värt att fundera litet på vilka folkslag/nationaliteter man vill ha med i detta område. I fantasy behöver kartan inte vara exakt eller skalenlig.
* Några intressanta platser spelarna kan råka stöta på. Häxan träskhydda, alvernas skogsboning, den gamla borgruinen, det lokala insektoidsamhället.
* Några intressanta personer/grupper som kan stöta på spelarna.
* för en politisk kampanj: de största aktörerna och deras respektive (större) mål och (huvudsakliga) medel. Passa på att skapa ett par intressanta hantlangare. Hantlangare är viktiga.
* Intressanta detaljer; specifika oviktiga småsaker som ger din värld karaktär. Som att alla från ALUstammen klär sig i svart eller att Alver vägrar äta svamp.

4: hitta på några intressanta detaljer om omvärlden som du kan använda för att ge intryck av att ha en detaljerad bild av en mycket större del av världen.
I detta statium kan det vara bra att författa en del hypoteser om hur resten av världen skulle kunna se ut. Dessa kan man använda som stöd om spelarna verkligen förirrar sig ut i kartans vita fält.

5: sluta.
Skapa inte mer än du behöver. Varje timme du lägger ned på att skapa onödiga bitar av världen är en timme du skulle kunna använda till något bättre...
I stället för att fundera ut hur plattektoniken gav upphov till den höga bergskedjan kan du ge din huvudantagonist en ny intressant hantlangare osv...

Detta är mitt system för att skapa världar så gott jag har kunnat strukturera det och formulera det. Jag vet inte om det passar någon annan, speciellt inte RipperDoc /images/icons/wink.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tack!

Tack sååå mycket för tipset att inte renskriva med en gång, jag fick jämt mental blockering så fort jag försökte. Nu skriver jag alla reglerna i ett häfte, och allt är bra!
(Lät nästan som en B-ig reklamfilm...)

/Hans vapen är blodade, hans fötter slitna. Hans ögon har sett sällsamma ting. En Äventyrare.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Religion i fantasy?

Det behöver inte vara en panteon men jag tänkte mig att olika folkslag har olika gudar. Vissa har enkla naturandar som de dyrkar och andra har extremt avancerade teologiskt uppbyggda religioner. Det kan mycket väl vara så att det bara finns en riktig gud men om den är väldigt aktiv kan det nog betyda att de andra "gudarna" och föreställningarna kommer i skymundan...

ond
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Religion i fantasy?

Om det blir så kan det juh bli som i med kristendommen. Den som tror på guden missonerar, kanske som korsriddare som använder våld. Då så kan det vara farligt för de som inte har "den rätta tron" att utöva sin tro, det beror också på vad guden förespråkar förståss, är det en gud som förbjuder våld så kan det bli mildare, men inte nödvändigtvis folk har en förmåga att tolka gudar fel eller hitta på att det är tillåtet för att de gör det i hans namn.

Klon
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Jag skulle nog vilja säga att det bästa sättet att skapa en kampanjvärld är att ta en liten bit i taget.
Börja med de stora generella dragen. Vilka mäktiga krafter finns det? Vilka riken? Religioner? Magins ställning? Kulturell, ekonomisk och teknologisk nivå? Kommunikationer? Handel? Vad kan finnas för drivkrafter för makthavare/religioner, 'äventyrare'/rp:er, gemene man?

Sedan till själva geografin...
Börja med en landsända beskriv översiktligt landet den ingår i, med styrelseskick, grannländer och några schyssta konflikter som spegler din tanke med kampanjen. låt sedan denna styra när du utvecklar världen. Beskriv det som behövs och lämna resten som möjligheter... =D

Detta är ett ganska 'defensivt' sätt att skriva på men egentligen, om man koncentrerar sig på en liten del och gör denna tillräckligt intressant så finns det ju ingen anledning för RP:na att fara runt i hela världen.


Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Religion i fantasy?

Återigen ett exempel på att fantasy=klyschor.
Det finns visst en del orientaliskt influerade fantasyspel på marknaden nu (Legend of the Five rings heter visst ett), de kanske löser religionsfrågan på ett lite roligare sätt (d v s snor från andra religioner än de man är van vid...) ?

mvh
Örnie
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Religion i fantasy?

<I>varför tycker du att ett antal samsande panteon är 'värre'?</I>

"Solen är den högsta gudinnan, hon är allsmäktig och allena."
"Nääe, solen är ju en lykta som smedguden byggde!"
"Jaja, whatever..."

Samsande panteon skapar kosmologiska kompatibilitetsproblem. Då har man ett antal religioner med varsin förklaring på vem som skapade världen och människorna, och hur, kanske också hur världen och kosmos ser ut. Man har flera åskgudar, skördegudar etc som antas vara i farten - och alla religionerna förutsätts ha <I>rätt</I>.

Den enda metod jag kan rekommendera i sammanhanget är en som jag och en viss annan typ brukar köra när vi arbetar vidare på en gammal nedlagd spelvärld - man börjar med att förutsätta en gemensam, väldigt vag kosmologi i bakgrunden (tillräckligt vag för att <I>vi</I> inte skulle kunna beskriva den i detalj heller) och bygger sen ut olika folkslags religioner som vitt skilda variationer på ett tema; man kan skönja gemensamma drag mellan dem, men hur Sanningen än ser ut har de tolkat den på kraftigt skilda sätt.

--
Åke
 
Top