Holy Blood, Holy Grail är en populärvetenskaplig bok av ett par brittiska forskare som tar upp just den grundplot som finns i da Vinci-koden.. Exakt.
Feuflux said:Varför är det så viktigt för så många att såga Dan Brown?
Ram said:Utveckla gärna varför:
* Plotten suger rövpung.
Ram said:* Vad det är som gör att du tycker att han språk är så (för?) enkelt och hur man skulle göra för att få det bättre.
Ram said:* Varför du tycker att man som läsare inte får "någonting" (vad nu det innebär).
Personligen var det detta jag egentligen hade problem med i boken.krank said:Det finns få eller inga känslor inblandade i scenerna, man får aldrig någon känsla för hur huvudpersonen egentligen mår, bara vad han gör.
krank said:För att den inte på något sätt utmanar läsaren, utan är mest som att åka tåg - visst, man ser lite coola grejer genom fönstret, men man blir aldrig riktigt delaktig i själva åkandet. Det blir mest en massa mer eller mindre slumpmässiga vändningar man får göra sitt bästa för att hänga med i.
krank said:Överhuvudtaget verkar den såkallade "plotten" mest vara där, med sina tvådimensionella och totalt ointressanta karaktärer, för att kunna visa upp att Dan Brown läst bokens föregångare. Det finns ingen rytm, ingen struktur.
krank said:Hans språk är inte "för" enkelt, men det är enkelt - men däremot är det ganska snustorrt. Det finns få eller inga känslor inblandade i scenerna, man får aldrig någon känsla för hur huvudpersonen egentligen mår, bara vad han gör.
krank said:Har förklarat det högre upp i tråden - när jag läser mysterieromaner (deckare, thrillers etc) så vill jag få ledtrådar, som låter mig räkna ut grejer själv. Helst ska de finnas i flera lager, så att jag kan känna mig riktigt smart när jag pusslar ihop saker och drar paraleller som inte ens finns med i boken. De flesta gillar att känna sig smarta.
Ram said:Men då läser du den sopm en detektivroman. Jag är inte alls så säker på att den är tänkt att vara en sådan.
Ram said:Och varför tycker du att vändningarna är slumpmässiga?
Ram said:Håller inte alls med. Den verkar snarare i mitt tycke vara skriven för att ha ett ryckigt tempo med relevanta/intressanta cliffhangers vid vaje kapittelslut.
Ram said:Och ändå gillar "de flesta" DaVinch-koden... Som sagt, jag tror du läser boken med lite fel mindset. Som detektivroman så är den ganska kass, men inte som historia.
krank said:För mig är det vitkigt av den enkla anledning att han är bajskass på faktacheckning. Hade han velat bli tagen på allvar av mig hade han väl åtminstone kunnat kolla upp de Sion-gubbsen på wikipedia eller nåt innan han hängde ut näsan i sitt förord.
krank said:Inte detektivroman - mysterieroman. Det finns ett antal "sanningar" som ska komma fram och vara förbluffande - men utan ledtrådar innan blir de inte så förbluffande som de kunnat vara, eftersom läsaren inte fåtts att leva sig in i lösandet, i pusslandet.
krank said:För att jag ganska ofta fick känslan av att man slängde in vändningar mest för sensationsvärdet, snarare än att de var nödvändiga eller ens vettiga i den övergripande storyn.
krank said:Jag förstår inte riktigt vad "de flesta" har med saken att göra. det påverkar på intet sätt min bedömning.
krank said:Jag anser ju att den är kass både som detektivroman och som historia - eftersom historien i det här fallet är såpass distanserat, ryckigt och gråtrist skriven.
Simon said:Jamen, Krank, det är ju fiction? Det är väl jättekonstigt att ställa krav på faktatrohet i en roman, eller?
krank said:Fast det är mycket, mycket roligare om författare håller sig till inte rent löjeväckande "fakta" utan istället spinner vidare på saker som faktiskt finns, eller har funnits. Liksom, det är inte som att det inte finns konspirationer och hemliga sällskap att ta av.
RipperDoc said:Fast rätt många spänningsromaner hittar väl på mycket mer när det gäller konspirationer och hemliga sällskap.