Hur man min/maxar men får andra att känna sig dumma för att ifrågasätta det

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Du gör klokt i att få spelledaren på din sida dock, eller hoppas att du har en mjäkig/tolerant SL. Hade jag varit SL hade du riskerat att bli portad från kampanjen tämligen fort. Å andra sidan, folk är generellt sett tämligen konfliktskygga, så även jag...det hade kunnat fungera. Jag hade en fuloptare och usel rollspelare i en av mina kampanjer, som jag inte vågade slänga ut för att det skulle ge särskilt jobbiga sociala konsekvenser... det är sådana tvivel du vill få till! Allas dag ska kännas lite sämre för att du är med.

Hoppas du har mycket redundans i din vänkrets dock...
 
Last edited:

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Kan man inte spela på okunskap?
Jaha, är detta att minmaxa? Jag la 25 timmar på att skapa en karaktär jag verkligen älskar... /sadface irl.
Och sen bara vänta på att dom andra ska kejva in, så kör ni sen!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Jag hade gjort något annat som stod ut mer.

Målat mig blå i ansiktet, kommit full till spelmötet eller inte duschat på en vecka. Helst alla på en gång. Då kanske de bryr sig mindre om att jag har optat min karaktär så mycket att gudarna håller andan när jag rullar tärningarna.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,890
Location
Nordnordost
Antyd att min/maxing är den enda seriösa spelstilen och att de helt enkelt har gjort fel för att de inte har gjort det. "Om du inte spenderar 2 timmar på att göra en karaktär, tar du verkligen våra spelsessioner på allvar? Vad är nästa grej, spelporträtt gjorda på en minut med kritor eller?"
Jag kan sympatisera med det här svaret. Att minmaxa är ett giltigt sätt att spela D&D, speciellt i versionerna som är pointbuy. Beroende på kulturen i gruppen kan det verkligen vara så att det är de andra som är oseriösa. Vill ni seriöst spela utan minmaxmomentet finns det andra spel som ger en mer anpassad spelupplevelse.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,576
"Spelar det någon roll? Spelledaren kommer ju ändå att kompensera motståndet efter karaktären."
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Din karaktär är naturligtvis en savant (likt Rainman) som har svårt att förstå något annat än att lära sig exakt det som behövs för att få bästa möjliga resultat.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Din karaktär är naturligtvis en savant (likt Rainman) som har svårt att förstå något annat än att lära sig exakt det som behövs för att få bästa möjliga resultat.
Jag gillar den här :D
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Din karaktär är naturligtvis en savant (likt Rainman) som har svårt att förstå något annat än att lära sig exakt det som behövs för att få bästa möjliga resultat.
Eller så lat att han bara gör saker med maximalt resultat för att kunna slappa så mycket som möjligt. Åker fram på en svävande divan och gäspar fram ond bråd död.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Din karaktär är naturligtvis en savant (likt Rainman) som har svårt att förstå något annat än att lära sig exakt det som behövs för att få bästa möjliga resultat.
Oooooooh! bra! @God45 du ska givetvis också svara IN CHARACTER på påhoppen. Protesterar någon säger du ”men vadå, vi ska väl spela rollspel?”
 
Top