Nekromanti Hur man hanterar fallande katter

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Håller på och skriver lite regler om fallskador och har stött på lite problem. Om du binder fast en rostad macka med smör och marmelad på ryggen av en katt, och släpper dem från hög höjd - vad kommer då att hända?

Any suggestions? :)

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Katten landar med fötterna först, oavsett Murphys lag eftersom katten själv vrider sig runt med egen kraft medans mackan atagligen är död och inte rör på sig.
Däremot undrar jag vad som händer om du binder ihop två mackor....

Dessutom tror jag nog att den här tråden blir låst ganska snart...

David

Varför vara vacker när man kan vara ful?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Katten hamnar på sidan. Eftrsom katter alltid landar på fötterna och mackar alltid landar på den "goda" sidan.
Eftersom naturen strävar efter jämnvikt så kommer katten att landa på sidan.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
marmeladsmörgåsskepp

Jag kommer helt klart utnyttja tekniken till rymdskeppen i mitt rollspel. En farkost med marmeladmackor fastsatta i alla vädersträck kommer hållas svävande i det s.k. marmeladfältet. Tekniken kräver ingen energi (förutom den värmde som krävs att koka marmeladen förstås). På mer okulta ställen kan man naturligtvis tänka sig svarta katter som är fastbundna på farkosten (självklart med tassarna inåt).

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: marmeladsmörgåsskepp

Japp, och tänk va´billigt åxå. Slippa köpa repulsorer och reparera dem....

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Njä, det riktiga problemet är om katterna är gravida, så att ena effekten riktas mot den andra. Vill det sig illa kommer ett litet maskhål att skapas... Hur stor chans det är beror enligt mina beräkningar på kattkoncentrationen i området. :)

--
Björn
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
kattfysik

Varför skulle graviditet vara något problem? Den havande modern vrider sig så att hon får fötterna mot marken, och detsamma gör fostret. båda har alltså fötterna åt samma håll.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Marmeladen hamnar i Chappaquiddick, Canada. Katten landar på sidan i marmeladen. Det rostade brödet orsakar en skilsmässa i Aberdeen. Och elefanten äter en till höbal.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Katten landar oskadd på mackan som hamnat med pålägget nedåt, om den inte släpps från ett flygplan vill säga, i vilket fall den åker in i motorn (förutsatt att det är ett JET) och landar mycket riktigt på mackan men dock inte oskadd....

Så det så!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om du binder fast en rostad macka med smör och marmelad på ryggen av en katt, och släpper dem från hög höjd - vad kommer då att hända?"

Vi har två teser att utgå från: "En katt landar alltid på fötterna" (p1 definieras som sannolikheten att en katt landar på fötterna, och p1 bestäms vara 1), samt "chansen att en tappad smörgås faller med smöret neråt är proportionell mot mattans dyrbarhet" (p2 definieras som sannolikheten att en smörgås faller med smöret nerot, och bestäms vara d/dmax, där d är mattans dyrbarhet och dmax är den teoretiskt mest dyrbara mattan). Sannolikheten att en macka ska falla med smöret neråt om den limmas fast på ryggen av en katt kan således betecknas p2/p1. Eftersom dmax, den teoretiskt mest dyrbara mattan, förmodligen är oändlig eller i varje fall jefligt hög, och d, den normala svenska Rikett-mattan mot vilken man släpper katt/smörgåskombinationen, inte är särskilt dyr alls, så får vi att ([jefligt lite]/[ofantligt mycket])/1 = [jefligt lite]/[ofantligt mycket] = väldigt nära noll.

Ergo: förmodligen faller katten med fötterna neråt, men den allsmäktige spelledaren kan ju råka slå perfekt slag.

Quod erat demonstrandum.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Ahhhh! Men du glömde en liten detalj. Någonting som är svårt att beräkna statistiskt. Det emotionella värdet av mattan i ägarens ögon. En person med en matta som denne ärvt av sin farmor ökar exempelvis sannolikheten att mackan skall hamna med glegget nedåt. Som de flesta nybörjare i marmalade/cat propulsion missade du detta "mjuka" värde.

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men du glömde en liten detalj. Någonting som är svårt att beräkna statistiskt. Det emotionella värdet av mattan i ägarens ögon."

Onej. Det är bara det att värdet är tämligen subjektivt och således får beräknas som ett slags medelvärde, det vill säga någon slags kompromiss mellan vad köparen är villig att betala för mattan och vad säljaren är villig att sälja mattan för. Det vill säga marknadsvärdet.

Har vi bara en katt, en matta och en macka med i maskineriet är det så man får arbeta. Vill man ha ett oändligt värde på mattan måste man ha med mormor också. Först då kan man få ett affektionsvärde som är stort nog för att driva ett fordon, men å andra sidan håller en genomsnittlig mormor bara i sexton år och är så dyr i drift (och tar stor plats - gungstolar är inte små) att det är billigare med en gammal vanlig bensinmotor.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Mängden marmelad....

Okej, allt det där är ju trovärdigt, men tänk om smörgåsen har ett berg med marmelad på sig, i vilket fall chansen ökar att den hamnhar med just den sidan nedåt, borde inte kattens chans till slut uppvägas av mängden marmelad (eller i vissa extrema fall smör...)

Så det så!
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Re: Mängden marmelad....

Katten kommer att vad som än händer att landa på rygg. Smörgåsar med marmelad landar alltid med marmeladsidan ned, och eftersom katten hade smörgåsen fastbunden på ryggen så är det den sidan som tar mark först.

Marmeladmackor kan trotsa fysikens alla lagar i sin strävan att landa med marmeldasidan neråt.

"Soylent Green is people!"
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
:)
Jag kan se det framför mig.
"De närmar sig! Gunga fortare, mormor! FORTARE!"
"Hon pallar inte, kapten! Vi kommer förlora henne!" *ljudligt KNIRK när gungstolens ben går av*
"Jävlar! Mormor! Säg något! MORMOR!"
"Kapten, värdematrisen faller snabbt! Marmeladen obalanseras! Kod röd!"
*kaptenens ansikte lyser upp då han finner på lösningen*
"Min matta! Mitt enda minne av mormor! Den är värd allt för mig!"
"Bra gjort, kapten! Marmeladvärdena stabiliseras! Katten snurrar igen! Full kraft i motorerna!"
"Full gas framåt, herr Sula!"
 
Top