Nekromanti Hur man dödar en logedrake på en Sr

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
oj tänkte jag när jag kom på hur pass jättelätt det är att ta kål på en logedrake...
allt man behöver är en besvärjare.. den behöver inte ens vara bra....

när jag bläddrade nyligen införskaffade jorges bestarium kom jag av en händelse att läsa denna mening ungerfärligt citat från J´s bestarium "Logedraken tar t10 skada för varje liter vatten som den får på sig"
när ljuset gick upp för mig kändes det helt plötsligt inte så farligt att möta en logedrake längre, iallafall om jag håller mig i närheten av min flickväns besvärjarkaraktär....

det finns nämligen en magi som heter vattenstråle.
spi kostnad 4 initiativ 2 räckvidd spi-poäng meter..
ur besvärjarens hand kommer en stark vattenstråle... gissa hur många liter...


100!!!! Hundra liter som obönhörligt sprutas mot den snart före detta logedraken och tar sådeles 100T10 skada... alltså mellan 100-1000 skada.. inte ens en drake kan överleva det..

slutligen kan man sammanfatta det så att en besvärjare med besvärjelsen vattenstråle kan ta kål på en logedrake sålänge besvärjaren får bättre initiativ än draken eller draken väljer att attackera en av besvärjarens följeslagare...

undra om riotminds vet om det...
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Men seriöst? Så om jag häller en tunna med gammalt tslaskvatten från mitt fönster ned mot gatan, så får logedraken som invaderat staden en 1T10 i skada för varje liter - dvs, 120T10 i skada, typ?

Det låter ganska weird. Det är väl snarare vattnet som borde avdunsta snabbt som tusan - en flodvåg eller helt enkelt ett snabbt dopp i lämplig ocean är väl en sak, men att fylla ett tomt mjölkpaket med vatten och därmed ha det kraftfullaste Drakdödarvapnet™, är inte det lite underboostat? :gremsmirk:

-Hjalle, drakplundring? Ring brandkåren!
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
I en riktigt konstig version av JB...

undra om riotminds vet om det...
Jag vet inte vilken mysko version av JB du har men Logedrakar skadas inte alls av vatten. Järndraken däremot har en del problem med vatten. Om järndraken får 100 liter eller mer sköljd över sig tar den 3T10 i skada per kroppsdel som blir träffad per 100 liter och den får också halverad RV mot denna skada.

Det innebär att en besvärjare med Vattenstråle inte skulle göra ngn skada alls på en logedrake och göra en Järndrake skitförbannad.
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
jag är en klant!!!

Jag är en jätteklant...

det är inte logedraken som tar den skadan utan Logen. anledningen är att jag trodde att det var logedraken var att jag läste i en jorges bestarium som en kompis hittat på nätet (då han kopierat hela pdf filen för att kunna skicka den till mig har jag endast bestariet i en wordfil vilket innebär jävligt sugiga rubriker)
jag kan citera exakt nu
"Vatten skadar logen med 1T10 per liter som träffar
den. Mindre mängd vatten än en liter förångas genast
av den kraftiga hettan runt logens kropp"

då jag inte hört talas om Logen trodde jag att det var en förkortning på logedrake

jag ber hemskt mycket om ursäkt men visst hade det varit kul om jag haft rätt och jag lovar att skaffa ett riktigt bestarium!

///7 Luke Klantskalle
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Inte klumpigt, men dålig stil

Jag hoppas verkligen att du och din kompis slänger den olagliga PDF-versionen av JB eftersom den har spridits utan RiotMinds samtycke. Det är svårt nog att få ett rollspelsbolag att gå runt även utan att folk piratkopierar.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Om "dålig" stil A.D. 2006

Eller så borde även rollspelbolagen, på samma sätt som skivbolagen, inse att det meningslösa i att vädja till folks moral och att det vore mer fruktbart att i stället försöka anpassa sig till dagens teknik vad det gäller digitala kommunikationer. Helt enkelt att lägga om sättet att tänka.

Eller som MC Lars (i Download this Song) skulle ha sagt: "Hey Mr. Rpg publisher man your system can’t compete."

Alltså, skippa moralkakorna, för "the joke’s on you, Running your label like it was 1992". :gremwink:
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
du har rätt, ...

... vi borde ge bort våra spel gratis, gå i konkurs och sedan ladda hem andras spel och spela.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Och så var denna deltråd över.

Oavsett vad man tycker om piratkopiering och Riotminds, så skall det inte föras i denna tråd och det gäller alla eventuella parter.

Kiss and make up och om ni verkligen vill föra denna diskussion finns det andra delforum för det.


Yyy
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
Re: Inte klumpigt, men dålig stil

Anledningen till att vi har laddat ner bestariet är för att kunna konsultera det om det skulle dyka upp något monster i nåt äventyr som inte finns beskrivet. vi tänker givetvis köpa ett riktigt bestarium så snart som möjlig eftersom jag håller med om att man ska stödja rollspelsförlagen, det är inte särskillt praktiskt att ha ett 150 sidor stort dokumet på datorn och vi har ju i denna tråd sett hur det kan bli med nedladdade bestarium.

//7 Luke fagwalker
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: du har rätt, ...

Det går utmärkt att ta betalt för nedladdningar. The forge bookshelf gör det. Magnatune gör det. Magnatune erbjuder bättre alternativ än piratkopiering istället för att bekämpa kopieringen. Det är framtiden det! (Ursäkta, men jag älskar att pimpa Magnatune)

Det är perfekt för marginaliserad kultur, och hela rollspelsindustrin är marginaliserad. Vi har en massa entusiaster, och sen tryckkostnaden som största hinder.

Visserligen så förutsätter det resonemanget att man överger tryck helt. Men det är en spännande möjlighet.
 
Top