Nekromanti Hur många?

Jabub

Veteran
Joined
12 Apr 2005
Messages
47
är ni i era spel grupper igentligen? i min är vi 3 :/ har en känsla av att det är för få men jaja hur många är ni som sagt




:zeppelinare: den va bara för att den va fin
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Vi är fyra stycken. En spelledare och tre spelare har jag nu märkt är det bästa - fyra är lite för få, lite svårt att fokusera på karaktärerna på samma sätt, medan två känns lite... Som två. Förutsägbart eller något, fast jag tror att två bra rollspelare och en spelglad spelledare kan ha jävligt kul ihop iallafall. Nåja, inte fler än tre spelare iallafall. För min del...

-Hjalle, har väldigt kul med sin spelgrupp.
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Jag håller med, vi är ju 8 st i vår spelgrupp och för ett tag sen spelade vi ett äventyr där det var just 3 spelare och 1 SL och vilken känsla det blev!
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
I vår spelgrupp är vi 6 st, en SL och fem spelare, ålder från 29 till 32. Ganska rutinerade så det flyter på bra, fast strider kan ta väldigt lång tid då vi spelar helt efter reglerna.

/PalMer
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Det varierar beroende på kampanjerna vi spelar. Vi har helgrupper och halvgrupper beroende på vilka som ofta kan (dvs. bara en gång per vecka :gremtongue: ) och de som kan flera.

Ibland spelar vi med fyra personer, men det sträcker sig ända upp till åtta personer.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Så här många + lite tankar

6 spelare + 1 SL i en grupp som spelar varje vecka.

4 spelare + 1 SL som spelar ungefär var 5:e vecka.

3 spelare + 1 SL i en grupp som spelar alldeles för sällan (deltagare som jobbar långa perioder utomlands)

2 spelare + 1 SL i en annan grupp som spelar alldeles för sällan (1 spelare har flyttat, men vi håller spelkontakten om än sporadiskt).

2 spelare + 1 SL är mycket "bokmässigt". Det blir inte solospelandets utmattande intimitet, men det är ändå mycket känslan av att följa de 2 huvudpersonerna i en bok/film/TV-serie.

3-4 spelare +1 SL är annars lagom för mig. Tillräckligt många för att det alltid är någon som har ett piggt infall i varje situation, men inte så många att det blir rörigt och känslan av att inte riktigt räcka till för alla.

6 spelare är runt övre gränsen för vad jag tycker är trevligt. I rättvisans namn är oftast 1 eller 2 i den gruppen borta av olika skäl. Jag har bara undantagsvis spellett 8-14 pers, och det funkar egentligen inget vidare.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Just nu, få

Just nu är vi bara två spelare och spelledare i våran grupp. Det är tämligen få vilket gör att det är svårt att få igång någon riktig gruppdynamik rollpersonerna emellan. Men den stora fördelen är att man som spelare alltid får så pass mycket uppmärksamhet som man vill ha från spelledaren. Spelledaren får dock, likt solospelande, i stort sett ingen paus och blir ganska snabbt trött.

Fyra spelare + spelledare är för mig gränsen av vad som är roligt. Fem blir för mycket, då jag upplever att de enskilda spelarna får för lite utrymme att bidra till historien.


/Naug
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Vi är sammanlagt sex personer. Dock är det inte alltid alla är med, så vanligen är det tre till fyra spelare. Jag känner dock att mängden spelare är rätt sekundärt jämfört med hur bra spelarna är. Vissa spelare kan delta i spel med hur stora grupper som helst, andra funkar bäst i små grupper. Vissa funkar inte alls. :gremsuck:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag känner dock att mängden spelare är rätt sekundärt jämfört med hur bra spelarna är. Vissa spelare kan delta i spel med hur stora grupper som helst, andra funkar bäst i små grupper.
Vilken är den största grupp du tycker har funkat på regelbunden basis?

/Nyfiken i största allmänhet
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Så här många (Kanske lite OT)

Vi brukar vara 6 och uppåt inklusive spelledaren.
Detta har visat sig vara lite i mesta laget och det blir lätt jobbigt med situationer där alla vill handla samtidigt.(Ger hög ljudnivå)
När man spelar regeltunga spel som Eon så kan striderna verkligen dra ut på tiden.
Jag hade helst viljat vara en eller ett par spelare färre när jag spelleder eftersom det kan bli ganska jobbigt att hålla uppe stämmningen i större grupper. Det finns alltid någon som inte är taggad och allmänt trött denna kan då dra ner nivån på mötet. Samtidigt så är jag den förste att erkänna att jag också kan flippa ut och bli flummig.

Detta kommer däremot bli ett problem om ett år ungefär eftersom flera spelare då kommer flytta för att plugga eller p.g.a jobb (om de hittar något vill säga). Så vårt överflöd av spelare kommar snart bytas mot en brist.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Skulle absolut inte säga att ni är för få !
Vi är iof 4 st som splar tillsamamns & det funkar åxå alldeles utmärkt...
3-4 st i gruppen skule jag nog vilja säga är gansak optimalt, men det utesluter ju inte att det funkar aldeles utmärkt med flera spealre i gruppen.

/ Johan K, som bokat rollseplsdatum för nybörspelare här i Lund
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Det varierar men mellan tre och sju, lagom brukar vara fem eftersom det tenderar att bli lite hönsgård om man är många
(Som flest var vi 12! en gång)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Sex personer (inklusive spelledare), helt enkelt eftersom jag aldrig har lyckats få tag på en större grupp där alla har varit tillräckligt engagerade. Folk har ju annat att göra, och har en ovana att inte göra saker på samma gång.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Sex personer (inklusive spelledare), helt enkelt eftersom jag aldrig har lyckats få tag på en större grupp där alla har varit tillräckligt engagerade.
OK. Fast jag undrar om inte gränsen för den optimala spelgruppsstorleken går där någonstans oavsett spelarnas "kvalitet".

Jag misstänker att om man är, säg, 8-12 spelare så hjälper det inte att alla är kreativa, omtänksamma, känner varandra hur väl som helst och är laddade till tusen. Det hinner gå lite för lång tid mellan folks möjligheter att yttra sig om sina rollpersoners göranden och fråga om saker. Det verkar ju också som om de flesta spelgrupper som redovisats håller sig kring 4-5 pers.

Men det skulle vara mycket intressant att höra om någon lyckats få gäng med tvåsiffrigt antal att fungera gång efter gång.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Vi är 7 st, (SL medräknad) vilket jag iofs tycker är lite för mycket.

/Honken
 
Top