Nekromanti Hur många Thosher finns det i en stam?

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
Inspirerad av filmen Apocalypto (bra för att vara Mel Gibbson). Så tänker jag skriva en Tosh kampanj där alla är jägare från en stam någonstans. Utan kunskap om omvärlden. Allt eftersom kampanjen utvecklas kan det säkert komma ditt Jargier eller liknande.

Jag undrar bara hur många Tosher finns det i en genomsnitstam det stod inget om det i Barbarer och Människorfolk.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jag undrar bara hur många Tosher finns det i en genomsnitstam det stod inget om det i Barbarer och Människorfolk.

Det är en sådan där fråga som får det tråkiga svaret: Hitta på själv.
Det är lite som att det inte finns någon information om genomsittsstaden/byn eftersom det varierar. Man kan ju i och för sig läsa befolkningsantal för varje stad och där efter ränka fram ett befolkningsgenomsnitt.

Jag tror stammarnas storlek varierar beroende på tillgången på föda och hur mäktiga stammarna runt omkring dem är. Nu har jag inte B&M och kan kolla upp vad som åsyftas med begrepp "Stam" i detta fall. Om det är en samling familjer (en "by") eller om det är en samling släkter. Jag gissar på att det är som en by. Eftersom tosher inte har samma framsteg, metoder och teknologi inom läkekonst lär dödligheten vara stor, deras tillgång på föda är nog också ganska begränsad och dessa två faktorer håller nog stammarna nere. Lägg därtill krig mot andra stammar och folk så känns det som antalet krympt ytterligare. Jag skulle chansa på att en stam utgörs av kanske 30-40 st vuxna + barn, i snitt.
Vill du ha någon förbild i våran värld är nog Sanfolk (jag tror det är så de kallas, ja eller bushmans om du så vill) att läsa in sig på.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Så vitt jag förstått det har jordens jungellevande naturfolk stammar på cirka 10-30 individer. Rimligen upprätthålls samtidigt nära kontakter med några andra stammar i området, som deras stam är mer eller mindre släkt med. Det står att de ofta har fester i B&M. I verkligheten brukar la stamsamhällen hålla sig till exogami där unga vuxna av ena könet byter stam. en sund strategi som inte används av tosher!

Som Fahner kommenterat så torde dödligheten vara hög, så fort någon blir lite småkrasslig är det ofta kört. Måhända använder sig stammen av någon form av rituella bamhärtighetsmord på sjuka och gamla? Men så länge du är frisk och kry är nog tillvaron tämligen behaglig med 4-5h arbete om dagen i snitt, men med stora variationer.

En sak som brukar vara vanligt är rollspel är ju strider. Det kan vara intressant för sig att läsa delar av John Keegans "Krigets historia" (den finns som pocket, men då endast några kapitel är relevanta så kanske bibblan är en god idé). Naturfolk brukar nämligen inte se på krig som vi moderna människor gör utan är oftast rituella.

Ett uppgjort möte i djungeln kan följas av förolämpningar, bröstdunkande, ömsesidigt prickskytte med kortbåge och kanske en kort sammanstötning. Målet är sällan att utrota den andra stammen. Det är lite mer som uppgörelser mellan ungdomar i sin vanliga form (inte bloods and crisps et al) än krig.

Keegan ger några exempel på samhällen som samtidigt kan verka som inspiration för hur du skall gestala stammens liv.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Keegan

Jag har kollat i "krigets historia" och det engelska originalet, och är ganska säker på att det är samma bok som också finns i den svenska översättningen "Krig och kultur".
 
Top