Nekromanti hur många spelare??

Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Re: Cleric [OT]

Jo, men du hade svarat på mitt inlägg och inte på Hunks, så jag tog det som att jag hade sagt något sådant.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Fyra spelare tycker jag är perfekt.

Har varit spelledare för 1-5 pers och mina erfarenheter är:

1 spelare: rekommenderar inte detta. Spelaren kan bara agera mot SLP/NPC och inte andra rp, en dimension av rollspelandet försvinner då.

2 spelare: går ok, problemet blir väl oftast att de flesta äventyr är anpassade för fler rp och då blir för tuffa. Detta går ju att lösa genom att spelarna sköter mer än en rp var men detta är ingen bra lösning. Även i deckarmysterier och andra kluriga äventyr som inte är så fysiska är det en nackdel att vara så få, man behöver bolla ideér och få nya infallsvinklar för att kunna lösa mysterier.

3 spelare: lika bra som fyra, varje spelare får mer utrymme och äventyren kan drivas på lite snabbare, men åtminstone alla D&D äventyr är anpassade för fyra rp.

4 spelare: Tillräckligt många för att spelarna ska ha bra möjligheter att agera med varandra. D&D äventyr anpassade till detta antal. Gruppen kan möta svårt motstånd utan att de enskilda rollpersonerna måste vara superhjältar. Kan dock vara svårt ibland att få ihop oss alla fem. En vinnare!

5 spelare: Ju fler desto bättre? Knappast! Mina erfarenheter av detta är att det blir trögspelat, långsammare i alla moment från strid till att köpa utrustning. Dessutom blir det svårare att samla alla.

Skulle också vara intressant att veta hur många spelare ni varit som mest! Upp till fem är väl ganska vanligt men vem har rekordet?

Högst personliga åsikter av

Torbjörn
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
"1 spelare: rekommenderar inte detta. Spelaren kan bara agera mot SLP/NPC och inte andra rp, en dimension av rollspelandet försvinner då."
Visst, men man förlorar en annan. Nämligen smidigheten att man kan väva allting kring rollpersonen. Eftersom jag kan ägna all min uppmärksamhet till en spelare så kan jag även göra allting mycket mer personligt. Strider har aldrig varit så bra som när jag har solospelat med folk. Ja, detta argument går att kontra med att det visst går att göra något personligt när man är flera, men jag hävdar att det är mycket svårare.

"2 spelare: går ok, problemet blir väl oftast att de flesta äventyr är anpassade för fler rp och då blir för tuffa."
Jag har ändå aldrig stött på ett scenario som jag ändå måste modifiera.

"2 spelare: går ok, /.../ Även i deckarmysterier och andra kluriga äventyr som inte är så fysiska är det en nackdel att vara så få,"
Därför har man med en spelledarperson som ibland kan hjälpa på traven. Dessutom är det inte alltid en fördel att vara många, då det innebär fler åsikter och därmed större chanser att folk går olika vägar. Jag har något emot både just "gräl" och skilda vägar, eftersom det a) slukar tid och b) gör vissa spelare inaktiva.

"3 spelare: lika bra som fyra... /.../ 4 spelare: Tillräckligt många..."
Medhåll. Det här är vad mina scenarior brukar föredra.

"5 spelare: Ju fler desto bättre? Knappast!"
Mina spelare satt och underhöll sig själva med rollspelande medan jag var aktiv med andra spelare. Det tog faktiskt inte så många gånger innan mina spelare kom in i det. Jag brukade aktivera några spelare och medan de var mitt inne i något så gick jag över och aktiverade några andra spelare. Den första gruppen brukade då (som standard) tystna eftersom de förlorade spelledarfokus, men jag brukade alltid säga "Kör på. Jag lyssnar." och sedan vända åter min uppmärksamhet till de andra. Ibland lyssnade jag inte, men det var bara att be om en sammanfattning ("Vad har ni kommit fram till?") och sedan var det bra med det.

Det här var det enda sättet jag fick uppdelning av gruppen att funka utan att kräva en sjuhelvetes massa tid och tvinga spelare gå ut och vänta. En sak som jag sällan försöker göra längre efter en incident där en spelare fick ensam sitta och vänta i 3 timmar.

"Skulle också vara intressant att veta hur många spelare ni varit som mest!"
I vår spelgrupp pendlade det mellan 5±2 exklusive spelledare. Som mest var vi runt dussinet personer (efter en fest där många sov över i kåken) och eftersom vi spelade Shadowrun och inte direkt något intrigbaserat så blev vi uppdelade i två grupper (de som hade karaktärer som de spelat med ett tag och de utan). Blev en rätt häftig trepartsstrid, men vi erfarna fick vänta i någon timme eller två innan vi fick spela.

/Han som mest vill säga att antalet är mest optimalt, beroende på vad man spelar
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Känns som ddet är en del saker som jag kan skriva under i ditt inlägg !

Skulle också vara intressant att veta hur många spelare ni varit som mest! Upp till fem är väl ganska vanligt men vem har rekordet?
Hummm, nu ska vi se... Om jag inte missminner mig så tror jag att jag sl:at 7 eller 8 pers. Klöddigt värre var det iaf, så det är inget som jag vill göra om.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Som mest? Hela fyra personer. Och näej, jag gillar inte att spelleda fler.


...tror jag, jag har juh inte prövat.

-Hjalle, chokladbiskvi - så gott.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
32

Under en lång period (typ hela gymnasiet) var 8-10 pers rätt standard när vi rollspelade. Oftast gick det helt ok.

Rekordet är dock 32 deltagare. 2 spelledare och 30 spelare. Det var KAOS.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
"5 spelare: Ju fler desto bättre? Knappast!"
Mina spelare satt och underhöll sig själva med rollspelande medan jag var aktiv med andra spelare. Det tog faktiskt inte så många gånger innan mina spelare kom in i det. Jag brukade aktivera några spelare och medan de var mitt inne i något så gick jag över och aktiverade några andra spelare. Den första gruppen brukade då (som standard) tystna eftersom de förlorade spelledarfokus, men jag brukade alltid säga "Kör på. Jag lyssnar." och sedan vända åter min uppmärksamhet till de andra. Ibland lyssnade jag inte, men det var bara att be om en sammanfattning ("Vad har ni kommit fram till?") och sedan var det bra med det.
*nickar* så funkar det hos mig också, spelarna splittar och går av sig själva, spelledaren fylls i allt efter behov på vad som händer. Funkar smidigt och bra, även om jag ibland känner mig splittad då jag vill vara med överallt och höra vad som händer.

Ibland önskar jag att jag hade en stor pausknapp på spelarna i sånna lägen så jag kunde hålla igen de när det behövdes, nån som har nått tips på det?

Och höga spelarantal, verkar tack och lov inte vara värst med mina 12 deltagare i seriös kampanj, 8 spelare samtidigt utan större problem. På konvent (med tagteamspelledare) kan tiotal spelare funka och så flöt Neobunnies riktigt bra på fem sl:s och drygt 20 spelare. Oavsett hur många så har jag upplevet lika kaotiskt med två-tre spelare :gremtongue:

Och så har baren sagt att om vi får mer en tjugo pers samtidigt kör vi Baron Münchaussen... vi har en belgienkarta redo. (obskyr regelreferns)
 
Top