Nekromanti Hur många spelare?

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Vår grupp har bara blivit fler och fler, och igår var ni 9 spelare och en SL (jag). Det var lite väl många. Speciellt sakta gick det när spelarna var på fyra olika stället samtidigt. I en strid som bestod av alla spelare och 8 Hängivna krigare, och att spelarna inte heller då var på samma plats utan endel var inomhus, andra i källare, på framsidan och på baksidan. Jag tror den tog nästan en och en halv timme, minst...
Jag tror inte det fungerar att vara så många när man ska spela rollspel, utan max (för mig) kanske borde vara 5-6 spelare och en spelledare.

Så hur många brukar ni vara när ni spelar DoD? Och var går gränsen för hur många det funkar att vara?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Vår grupp har bara blivit fler och fler, och igår var ni 9 spelare och en SL (jag). Det var lite väl många.

När vi hade en sådan här diskussion uppe senast sa många att antalet spelare som är lagom är väldigt individuellt. Om någon spelare märks/hörs mycket kanske han inte passar in i ett 9pers-gäng t.ex. Så länge SL kan hantera alla spelarna så finns det dock inget tak för antal spelare tycker jag, har alla bara kul så...

Jag har testat SL+1spelare, SL+2spelare, SL+3spelare och SL+4spelare så jag har ingen koll på extremt stora spelargrupper. När jag spelar med mina kusiner är det 3 spelare och vi känner varandra så bra så det känns som ett ultimat antal, jag skulle inte vilja ha in någon ny spelare i det gänget. När jag spelar med kompisar här i Linköping så är vi just nu 4 spelare och det funkar jättebra som antal, blir det fler spelare är det nog risk att jag som SL försummar någon men då är det nog mest av ovana vid stora grupper.

Exemplariskt antal spelare för mig är 3 eller 4.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Tre till fyra spelare tycker jag är ultimat. Fem spelare går också bra, men när vi blir sex eller flera spelare så blir det lätt så att någon/några försummas.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vi är två-tre spelare, och jag tycker att det kan vara en för lite. 4 är lagom. Nio kräver nästan att man gör två grupper med två spelledare.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
en spelare!

En enda spelare fungerar nog bäst, egentligen, men i praktiken varierar nog antalet kraftigt. (Alla som vill och kan dyka upp får vara med, i princip.) Jag håller alltså med om att stora spelgrupper kan vara svårhanterliga, liksom att enskilda spelare inte får speciellt mycket uppmärksamhet (såvida inte en enda spelare stjäl all uppmärksamhet).

/Baldyr
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
4 is comfortable

hehe, från "Borat's guide to Britain"

- What is most number of people you have?
- In this one? 4 is comfortable, 6 is a crowd
 

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
4-6 spelare + SL. Om det blir fler än det som inte är kule är det ju bara att dela upp gruppen i två grupper.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
medhåll

Jag tror också att en spelgrupp på uppemot 10 spelare tål att delas upp i två spelgrupper. Har man sedan inte tid att spelleda två separata kampanjer så får någon annan ta över spelledarrollen i den andra gruppen. Det behöver hur som helst inte vara ens problem som spelledare. Det är betydligt viktigare att den spelgrupp man spelleder verkligen får den uppmärksamhet den förtjänar.

/Baldyr
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
"Vår grupp har bara blivit fler och fler, och igår var ni 9 spelare och en SL (jag). Det var lite väl många."

Låt en av de andra SL:a för tre av dom, och spela med de andra fyra...

"Så hur många brukar ni vara när ni spelar DoD? Och var går gränsen för hur många det funkar att vara?"

Vanligtvis 1SL + 3spelare det funkar bäst för oss ibland är vi 5-6spelare men då måste alla verkligen vilja spela för att det ska funka, det blir lätt att alla sitter och snackar om annat...
En gång var vi 12... en SL o elva spelare det blev inte bra...
det var ju inte till nån direkt hjälp att vi satt sönder två trädgårdsstolar under spelet.

/[color:red]von Schnigel</font color=red> som är glad att han inte SL:ade den gången...
 
Joined
2 Mar 2001
Messages
122
Location
Sverige, Stockholm
I en strid som bestod av alla spelare och 8 Hängivna krigare, och att spelarna inte heller då var på samma plats utan endel var inomhus, andra i källare, på framsidan och på baksidan. Jag tror den tog nästan en och en halv timme, minst...

Småpotatis, jag kanske har nämnt det tidigare men en strid som pågår i en och enhalv timme är inget ovanligt på mina spelkvällar...
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Asså vi är fyra i vår spelgrupp(inkluderad sl) och det funkar emn det är roligare när vi lyckas få in en till spelare så jag får nog säga att en sl och 4 splelare är det bästa, tycker iaf jag...
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Jag var uppe i 8 spelare, och det var alldeles för stort, så vad jag då gjorde var att jag delade upp dem i 2/3 grupper som begav sig åt varsitt håll.
De som försvann längst bort fick sedan överge sina karaktärer och spela demoner i människoskepnader som var på jakt efter de andra.

Men det var på sommarlovet då alla hade tid jämt...
 
Top