Nekromanti Hur många spelare?

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Jo, det verkar som om nästan alla här på forumet brukar köra mellan 5-7 spelare och en SL. Men i vår grupp så kör vi 3-4 spelare och en SL. För annars så tycker vi att alla inte riktigt "hänger med" i spelet. För om t.ex. Ola sitter mitt i en strid, så måste ALLA andra vänta till striden är över, och då sitter de å gör något helt annat än rollspel. Så det jag tycker är, att man istället för 6-7 spelare, istället samlar ihop 3-4 spelare som KAN spela rollspel. För då går det både snabbare och färre spelare. Så....... Dock så hänger ju på hur snabbt det går på SpelLedaren... .Men ändå!!
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Håller faktiskt med, Vi är...fyra spelare plus spelledare... fast det är alltid vi som får åka till honom förstås, å fixa fika å sånt. En gång var vi sex spelare varav ett par var ganska oerfarna, DET var jobbigt för oss andra. Så det rann ut i sanden igen...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
I vår grupp kör vi också med 3-4 spelare, mest för att vi inte får tag på fler. Det funkar bra ända tills två av spelarna inte kan komma...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Håller med om att 3-4 spelare kan vara lagom men de jag spelar m är goda vänner. Man kan inte bara skita i att bjuda in dem.. Visst. Vi är 9 pers. som spelar varav 2 är relativt ointresserade.. Dessa två brukar vi inte ringa utan de får höra av sig till oss istället.

/[color:green]Han</font color=green> som antar att det är många som spelar m sina riktigt goda vänner (lr?)
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Beror på hur många sls vi har...

När jag spelleder själv spelar jag helst med tre stycken spelare... det ger mig ordentligt med tid att lägga ner på varje karaktär i storyn....
Fyra spelare är annars vanligt nån enstaka gång fem....
Om jag vill ha många spelare har jag helst en spelledare till med i gruppen. En av oss är då Sl med allt ansvar den andra är co-spelledare... hans uppgift är då att hjälpa till med ex strider, kringplotter och stora scener (två slps som grälar med varandra fungerar bättre på två sl)....
Om jag av nån anledning vill ha en kampanj där man inte får vara i rummet när en spelare gör nåt (hatar lappar) så har jag alltid en sl till som sköter sånt... har faktiskt ganska svårt att se en högintrig politisk kampanj i Vampire med många individulla hemliga mål skall kunna skötas utan....
Annars så är spelarna väldigt aktiva själv... jag tror att jag nog skulle kunna säga... hej Niklas du är ju nedslagen så skulle du kunna sköta striden mellans jag kokar kaffe (fast oftast skulle nog niklas få koka det) faktum är att om jag klubbade Niklas karaktär så skulle nog han omedelbart börja hjäpa till, kanske spela en slp eller sköta nån mindre del av striden eller så.... jag har alltid haft en ganska flyttande stil mellan sl och spelare....

And
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Hur många SL har du??

När jag spelleder själv spelar jag helst med tre stycken spelare... det ger mig ordentligt med tid att lägga ner på varje karaktär i storyn....
Fyra spelare är annars vanligt nån enstaka gång fem....
Om jag vill ha många spelare har jag helst en spelledare till med i gruppen. En av oss är då Sl med allt ansvar den andra är co-spelledare... hans uppgift är då att hjälpa till med ex strider, kringplotter och stora scener (två slps som grälar med varandra fungerar bättre på två sl)....
Om jag av nån anledning vill ha en kampanj där man inte får vara i rummet när en spelare gör nåt (hatar lappar) så har jag alltid en sl till som sköter sånt... har faktiskt ganska svårt att se en högintrig politisk kampanj i Vampire med många individulla hemliga mål skall kunna skötas utan....
Annars så är spelarna väldigt aktiva själv... jag tror att jag nog skulle kunna säga... hej Niklas du är ju nedslagen så skulle du kunna sköta striden mellans jag kokar kaffe (fast oftast skulle nog niklas få koka det) faktum är att om jag klubbade Niklas karaktär så skulle nog han omedelbart börja hjäpa till, kanske spela en slp eller sköta nån mindre del av striden eller så.... jag har alltid haft en ganska flyttande stil mellan sl och spelare....

And
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Själv har jag haft mellan 1 och 13 i samma grupp, även om jag föredrar 3-4 stycken. Men det beror mycket på typen av spel. Om jag kör rollspelsavlivarmaratonspel som Gamma World, där det inte är story och karaktärer främst då har jag gärna en 6 stycken, men är det en kampanj med massa personliga göromål från rollpersonernass sida så skulle jag bli tokig om det var så många.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
som antar att det är många som spelar m sina riktigt goda vänner (lr?)

Först, usch på användandet av "lr"! Det ser så fult ut!

Nu till sakfrågan, ja, jag spelar med mina goda vänner. Eller åtminstone någon slags kedjesystem, alla är vänner, men spelare A kommer väldigt bra överens med spelare B och C, C i sin tur är väldigt nära vän med D och E. Var det någon som hängde med?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Under normala omständigheter spelar vi med en spelledare och fyra till sex spelare. Sex spelare är en aning mycket, men som tidigare påpekats i tråden, man kan ju inte strunta i att ringa en av sina vänner.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
A kommer väldigt bra överens med spelare B och C, C i sin
tur är väldigt nära vän med D och E. Var det någon som
hängde med?


Så A och E känner varandra enbart som spelare, medans
spelare F är utkastad, förstod jag rätt /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Så A och E känner varandra enbart som spelare, medans
spelare F är utkastad, förstod jag rätt


Nej. Det finns ingen utkastad spelare, jag tyckte att det räckte med att rabbla spelare till E. A och E är bekanta som gör andra saker tillsammans, de går kanske på konserter tillsammans, de delar kanske ett intresse för bilar, de festar tillsammans. Men de är inte så goda vänner att de bara "hänger" tillsammans. De ringer inte varandra och frågar "Hur är det?" utan att vilja någonting med samtalet.

Tydligare nu?
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Det finns ingen utkastad spelare

Okej. Er spelgrupp håller sig i skinnet med andra ord. Vissa
gånger har det dock varit nära att något blivit petad i vår.

De ringer inte varandra och frågar "Hur är det?" utan att vilja någonting med samtalet.

*Alexander sitter och gör något viktigt, telefonen ringer*

Alex: Ja, det var Alex.
Kompis: Tja, vagöru?
Alex: Pysslar lite.
Kompis: Aha ...
*paus på 5 sekunder*
Kompis: Med vad?
Alex: Lite skolarbete.
*ännu mer reklamavbrott i telefonsamtalet*
Kompis: Ville bara höra huru had´et.
Alex: Bra. Själv?

Samtalet fortsatte i samma stil i 45 minuter ... /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Öhh, nu är jag med;-)

Trodde först att A, B, C, D och E var delar i IKEA:s nya Azagthoth - bokhyllan./images/icons/laugh.gif

Vi hade förr i världen bara en enda kedja A(SL), B, C, D, E och F. Nu har vi tappat C men vi försöker få igång honom igen. E har numera en ny vän som vi har slängt in i Kedjan men han är bara löst fäst vi oss andra ännu. "Var det någon som hängde med?"/images/icons/wink.gif
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Öhh, nu är jag med;-)

Trodde först att A, B, C, D och E var delar i IKEA:s nya Azagthoth - bokhyllan.

Asch, nu får jag skjuta upp releasen av den, tanken var ju att den skulle konkurrera ut Billy...
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Om jag skall introducera någon/några ny/nya spelare så försöker jag introducera denne med mina "bästa" spelare och endast en i taget.

Man kan även spela ett kort spännande avsnitt med publik. Då brukar nya spelare tindra med ögonen...och vilja vara med så fort som möjligt.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Öhh, nu är jag med;-)[OT]

Jag tror nog att du skall slå till nu. Du har ju faktiskt redan publicerat monteringsbeskrivningen./images/icons/wink.gif

IKEA:s förtroende är i gungning hos mig sedan de tog bort min favoritfärg på Billy. I vilka färger tänker du introducera din bokhylla?/images/icons/wink.gif
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Öhh, nu är jag med;-)[OT]

I vilka färger tänker du introducera din bokhylla?

Svart såklart... Funderar på en mahognyfärg också, som komplement. Tror dock att det är den svarta som kommer bli en storsäljare. Snart står det en Azagthoth i var mans vardagsrum...
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Öhh, nu är jag med;-)[OT]

Snart står det en Azagthoth i var mans vardagsrum...

Huga... ( /images/icons/shocked.gif och /images/icons/crazy.gif )
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Öhh, nu är jag med;-)[OT]

"Snart står det en Azagthoth i var mans vardagsrum..."

Tja, soffan är full av rollspelare, så du har inget annat val. Så länge du inte står i mitt sovrum så är jag tacksam. /images/icons/wink.gif
 
Top