Nekromanti Hur många soldater är rimligt?

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Jag spelleder en kampanj som utspelar sig i ErebAltor, närmare bestämt i Kandra(yup ett gammalt härligt supplement). Nu är det så att staden ska belägras av en mindre svartfolksarmé. Jag sitter och funderar på hur stor armé Kandra kan skrapa ihop för att försvara sig mig med? Jag räknar på att Kandra har cirka 2000 invånare(det kanske är att ta i överkant till och med), så man borde kunna få fram några hundra otränade med vapenföra män också förutom eventuella tränade soldater.
Situationen i Kandra är lite annorlunda än vad som anges i supplementet också för att Berendien har legat i blodigt inbördeskrig de senaste 12 åren(religiöst krig mellan Den Lysande Vägen och De Unga Gudarna). Om det nu kan tänkas spela någon roll i hur mycket folk Kandra kan skaka fram till sitt försvar,

Också är tänkt att en Hertignna ska komma till undsättning i sista sekunden(tänk något i stil med scenen i De Två Tornen när Gandalf dyker upp med 2000 av Rohirrms ryttare och räddar dagen vid Helms klyfta...men kanske i mindre skala). Vad jag funderar över beträffande hertiginnans arme är hur fort hon skulle kunna få den rustad och bege sig av från sitt hertigdömme och hur stor hennes arme rimlgtvis kan vara. Jag förstår ju att det kan variera fruktansvärt mycket men vad är rimligt och vad är orimligt.

Tanken är att jag ska anpassa storleken på svartfolksarmen efter hur stort försvar man kan få fram....
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Det första jag vill säga är att en belägring kan hålla på ganska länge (ibland flera år).

Men om Kandra har 2000 invånare, 1000 män, kanske 350-600 som kan hantera ett vapen och av dem 100 utbildade krigare.

Om det har varit inbördeskrig i Berendien så kan det finns ett stort flyktingläger utanför staden. Det kan finnas fria kompanier, legoknektar från Felicien och kanske till och med hyrsvärd från Cereval eller Barbia som befinner sig i Kandra för att hyra ut sin tjänster. Ett sådant kompani kan var allt från 30, 40 till 500-2000. det beror på vad du själv vill som SL.

Om en hertiginna ska rusta och för soldater (med häst) till undsättning så kanske det tar en vecka. Jag antar att hertiginna har haft en viss beredskap om det nu är inbördeskrig i landet.

Tänk på att det viktiga i en belägring brukar var att den armé som omringar staden försöker svälta sin fiende, skicka in sjukdomar, smyga in och förgifta brunnarna med dricksvatten (det finns ett par i Kandra). Och det är här som rollpersonerna kan komma att få mycket roliga uppdrag. De kanske ska ge sig utanför stadens murar nattetid och förstöra belägrarnas belägringsmaskiner, smyga i tältlägret utan för staden och döda svartfolksledaren.

Finns massa idéer och jag brukar försöka hålla en jordnära spelstil när jag är SL.

Annars kan du fläska på med drakryttare från Landori, Nidländska kannibalkultister, svartfolksarmén kanske har en jätte i koppel osv. :gremtongue:

Lycka till! :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Men om Kandra har 2000 invånare, 1000 män, kanske 350-600 som kan hantera ett vapen och av dem 100 utbildade krigare.
Woah.

Låt oss säga så här: Sverige kunde under kalla krigets hetaste dagar mobilisera ca 800 000 man om ryssen* skulle anfalla, av 8 miljoner invånare. Den "stående hären", om man kan kalla den för det, bestod av ca 35 000 värnpliktiga som råkade utbildas just nu, samt en klase stamanställda officerare. Översatt till Kandra-siffror så skulle det motsvara 200 män som kan hantera ett vapen och 9 utbildade krigare. Det här är en ledtråd till att 350-600 respektive 100 är rätt skeva siffror.

Observera att de här siffrorna förutsätter ett modernt samhälle, med modern infrastruktur och framförallt modern mat- och tjänsteproduktion. Det vill säga, mekaniserat jordbruk och fabriker. Tar vi en titt på mer rimliga siffror, som till exempel hundraårskriget (vakten på Kandra-bokens omslag har en hjälm som kunde hämtas från hundraårskriget, så det är inte en helt off jämförelse), så kunde England under Henrik Vs krig i Frankrike uppbåda en här på ca 5 000 man. England hade då en befolkningssiffra på 4 miljoner. Det vill säga, hela riket - från bönder till hantverkare till riddare och yaddayadda - kunde uppbåda 5 000 man till kriget. Det kostade milt sagt skjortan. Henrik V sålde två slott och Skottlands oberoende, utöver en jättedonation från kyrkan, för att ha råd med sitt krig, som exempel. Med Kandra-siffror motsvarar det en stående här på 2,5 man.

Men det är orättvist att jämföra en hel nation med en hel stad, i synnerhet som en stad i Kandras storlek förmodligen har ett upptagningsområde på ca 20 000 bönder som producerar mat åt staden. Inte för att det hjälper ändå - det skulle ändå bara ge 25 rustade män som Kandra med upptagningsområde skulle ha råd att försörja i en krigsansträngd ekonomi. Åkej då, 27,5 man om man räknar med dem inne i Kandra också. Och låtsas vi att det inte är krig så kan vi slappa ner siffran, kanske till hälften, dvs 14. Den kanske kan slappas ner ännu mer till och med.

Allt det här är dock bara teoretiska räkneexempel, baserat på länders härstorlekar i jämförelse med deras befolkning. Ska vi få en vettig siffra så får vi nog titta på något som har bas i verkligheten. Och nu vänder jag mig till en liten väl efterforskad favoritsida, nämligen Medieval Demographics made easy, och bläddrar ner en bit. Där hittar jag följande stycke:

Law Enforcement: A well-kept medieval city will have 1 law officer (guardsman, watchman, etc.) for every 150 citizens. Slack cities will have half this number. A few rare cities will have more.
Låt oss anta att Kandra är välskött. 2000 invånare delat med 150 ger 13 1/3 knektar, stadsvakter etc.

Lustigt. 13 knektar i verkligheten, jämfört med uppskattat 9 enligt svensk värnpliktsmodell, 25 med engelsk hundraårskrigsmodell och 14 med engelsk hundraårskrigsmodell nerskalad till fredstid. De teoretiska räkneexemplen var inte så överdrivet felaktiga i alla fall. Summan av kardemumman är att 13 stadsvakter och knektar är en fullt rimlig siffra i en stad av Kandras storlek.

* Under en föreläsning i svensk försvarspolitik i lumpen så hade överste 1:a graden Göte Pudas en stor karta över Sverige med omgivning med en massa röda pilar in från öster, huvudsakligen från Baltikum och över norra Finland. Med dessa förklarade han svensk säkerhetspolitik. När en av de mer intelligenta värnpliktiga frågade varför pilarna alltid kom från öster så svarade överste Pudas, "men det begriper väl vem som helst att inte ens ryssen är så dum att han kör runt!"

Slut på lektionen.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Om min 100 utbildade krigare blev 14 så skulle mina vapenföra hantverkare, värdshusvärdare, stallägare och alla andra som vill skydda sina hem ocskå blir en åttondel av ursprungsvärdet. 45-75 personer. (Siffror helt tagna ur luften).

Men så finns det en magikerakademi också! :t4: :t6b-6: :t6r-4: :t12:

Men den riktiga medeltiden var mycket äta rovor och dö vid 26 års ålder av pesten. Det är saker som inte händer i Ereb Altor.

Men nu blev diskussionen något helt annat. :gremwink:

Men jag är helt på det klara med att mina siffror kan vara helt uppåt väggarna. Men jag tror att många skulle slåss för sina liv och sin egendom om orcher kom och knackade på dörren. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Om min 100 utbildade krigare blev 14 så skulle mina vapenföra hantverkare, värdshusvärdare, stallägare och alla andra som vill skydda sina hem ocskå blir en åttondel av ursprungsvärdet. 45-75 personer. (Siffror helt tagna ur luften).
Förutsatt att det förhållandet håller sig. Du kan nog inte få mer än 45-75 personer i fält i krig givet Kandras storlek, men om Kandra blev anfallet och belägrat så skulle det säkerligen vara en helt annan sak.

Men den riktiga medeltiden var mycket äta rovor och dö vid 26 års ålder av pesten. Det är saker som inte händer i Ereb Altor.
Åja, det tror jag nog händer. Det har bara inte med äventyrande att göra, och därför något man struntar i i rollspel.

Men jag tror att många skulle slåss för sina liv och sin egendom om orcher kom och knackade på dörren.
Det spelar nog inte så stor roll huruvida det är orcher, vikingar eller engelsmän som knackar på dörren - de flesta skulle nog slåss för sina liv i alla fall. Det skulle nog gå åt helvete i de flesta fall, men de skulle slåss likförbannat.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Ska vi säga att Kandra har 25 utbildade soldater i krigstid. De har en magikerakademi med, säg 3 magiker ( :t6r-1: :t4: :t100: :t6b-2: :t6b-2:) med stridsinriktad magi. Ett gäng med äventyrare (3-8pers). kanske 2-10 andra krigsförda män som besöker staden.

Allt som allt 33-46 personer som ska försvara staden.

Då kanske det är 80-120 svartfolk som belägrar staden. (En siffra som också är helt påhittat men jag tycker att den låter vettig :gremlaugh:).

Och jag som trodde att jag var "äta potatis" vid första exemplet. :gremwink:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
"Ett gäng med äventyrare (3-8pers)"

Byfånarna?

:gremwink:

-Hjalle, och glöm inte barnmilisen. De har latex. Och späda gossröster och oroliga mammor och vill så väl.
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Barnmillisen? Du menar scouterna? Denna fascistiska halvmilitanta barnelitstyrka ska inte underskattas.
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Tack! :gremlaugh: Bra med lite riktlinjer.

Vad tror du om en hertiginnas arme? Hur många grevar och baroner har hon under sig? Hur många riddare? Detta varierar förståss jättemycket men vad finns det för riktlinjer där så att säga?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
tre till fem baroner antagligen, kanske mer det beror på hur mäktig hon är. Sedan kanske hon har 10-15 riddare och några hundra soldater.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad tror du om en hertiginnas arme?
Hertigar (och hertiginnor) är kluriga personer. Den allmänna uppfattning att de är boss för grevar stämmer inte riktigt. Inte alls, faktiskt - den egentliga relation som finns är att grevskap ligger i ett hertigdöme, men det innebär inte att hertigen är boss över grevarna. Det avgörs oftare av en massa trohetseder fram och tillbaka.

En greve är en person som har ärvt ett grevskap, och har en klase land i det grevskapet som denne kan sörpla in skatt ifrån och förläna åt andra att sörpla upp skatt ifrån, i utbyte mot att hålla en här åt kungen om kungen så säger. Den biten är inte så mycket att orda om, utan är rätt enkelt.

Hertigar, däremot, är klurigare. Ursprungligen var de kungens ersättare som härförare. Engelskans "duke" och franskans "duc" kommer från "dux bellorum" eller "ledare i krig". Svenskans "hertig" kommer från samma rot som tyskans "herzog", nämligen ett ord som betyder "härförare".

Skulle kungen vara inkompetent, sjuk eller död så var det hertigarnas jobb att leda kungens här. I många fall så innebär det någon som kungen kan lita på någotsånär i alla fall, och i det specifika fallet England så är det kungens närmaste släktingar. Hertigen av Wales är ju till exempel den som står i tur att ärva tronen, och därefter tror jag det var hertigen av York.

På kontinenten så kom hertigarna att bli furstar i sig själva, i synnerhet i Stortyska riket när kejsarmakten var synnerligen svag. Det var mer eller mindre så som de talrika tyska furstendömena kom till.

...summan av kardemumman är att det är jefligt svårt att säga hur stor en här som en hertig eller hertiginna har under sig. Till att börja med beror det på landets feodala system, jordbruk och inkomst och förmåga att sätta folk i fält, och vidare hur många andra ägor som hertiginnan egentligen har i egenskap av grevinna av bluttanblä och baronessa av tjohoppsantralala - samt förstås om kungen överlåter hären till hertiginnan ifråga.

Men som riktlinje, riddaren Sir Thomas Erpingham skulle bidra med 125 bågskyttar till kungens här i slutet av hundraårskriget (hans kontrakt är bevarat), och han ställde dessutom upp med en handfull riddare och väpnare därtill. En typisk greve skulle kunna ha ett halvdussin sådana riddare under sig (totalt ca 600 man), och en hertiginna med ett par grevetitlar i fickan kanske kunde komma upp i tusen man och femtiotalet riddare på egen hand. Gissnings- och uppskattningsvis, enligt ca 1415 års nivå i England, och helt frånräknat det som kungen ställer under sin hertiginnas befäl.
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Så är en hertig egentligen en greve med en bonustitel? Fanns det hertigar utan land? Du har ställt till det för mig, jag gick i godan ro och trodde att det var baron, greve, hertig och kung. Nu får du allt reda upp det du ställt till med :gremsmile:. Vad är ett hertigdömme? Jag trodde det var en samling grevskap som i sin tur var en samling baronie.

Men jag tror jag har en bra humm om hur stort försvar Kandra kan skrapa fram. Inte särskilt många soldater, en liten millis och en packe stadsbor som är beredda att ta till vapen för att skydda staden. Inte mer än några hundra pers.
Hertiginnan kan tänkas dyka upp med absolut max 1000 man, troligtvis mindre då hon haft kort tid på sig att samla ihop sina mannar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Nu får du allt reda upp det du ställt till med . Vad är ett hertigdömme? Jag trodde det var en samling grevskap som i sin tur var en samling baronie.
Nja, inte riktigt rätt. I egenskap av att själv vara baron så har jag lite koll på baroner.

Baronstiteln är inte ärftlig utan delas ut baserat på personliga meriter. Baronen står utanför den traditionella feodala pyramiden och är bara underställd kungen. Jag vet dock inte riktigt vad som händer om det ett land som inte tillämpar kungar, som i mitt fall.
 

Bergdahl

Veteran
Joined
8 Dec 2006
Messages
30
Location
Örebro
Baronen står utanför den traditionella feodala pyramiden och är bara underställd kungen. Jag vet dock inte riktigt vad som händer om det ett land som inte tillämpar kungar, som i mitt fall.
Har ju väldigt lite koll på sånt här, men är inte detta väldigt beroende på vilket land det rör sig om? Sedan trodde jag att det var markiser som var direkt underställda kungen och inte baroner, och är det inte rätt vanligt att barontiteln är ärfttlig?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Har ju väldigt lite koll på sånt här, men är inte detta väldigt beroende på vilket land det rör sig om? Sedan trodde jag att det var markiser som var direkt underställda kungen och inte baroner, och är det inte rätt vanligt att barontiteln är ärfttlig?
Till viss del varierar det. England och Tyskland (som antagligen producerat mest baroner) har inte titeln ärftlig. Sedan blir det lätt missförstånd av att man tex i Tyskland inte har ärftliga baron-titlar, men att man ofta gör titeln till en del av efternamnet och den därför till synes ärvs, även om den inte ärvs i juridisk mening. Baron Manfred von Richtofen var tex baron, men även om hans efterlevande fortfarande heter Baron von Richtofen så är de inte baroner/baronessor.

Jag vet dock att min titel inte är ärftlig och att jag inte är underställd någon annan i feodalpyramiden. Jag behöver inte ens ställa upp med en rustad riddare i händelse av krig (sorry Nils och Fahrengaust, men om det blir krig ska jag se om jag inte kan fixa in er ändå, jag vet ju att ni är sugna på det...). Jag har också rätt att bära en krona med sex stycken silverkulor runt kanten. Jag tror också att titeln ger mig en laglig rätt att förakta bönder, men jag vet inte om jag får halshugga dem. Bara så att ni vet det så borde ni egentligen tilltala mig med någon av de formella formerna "Baron", "Friherre" eller "Excellens".

Markiser har man inte så mycket nytta av, de hänger bara utanför fönster hela dagarna... :gremsmile:

Markiser är mellan hertig och greve.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Hur många soldater är rimligt? (OT)

Vad har du gjort?
Hostat upp 400 spänn.

Min formella titel är Baron Anders Troberg av Sealand.

Jag har försökt få jobbet att trycka det på mina visitkort, hittills utan framgång. Det är dock dags att förnya körkortet nu, tänkte försöka få med det där istället.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Hur många soldater är rimligt? (OT)

he he, det är ju bara att shoppa loss då... bara 30 pund ;-)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Så är en hertig egentligen en greve med en bonustitel?
Njä. En hertig är egentligen en ersättare till kungen. Eventuella bonustitlar är fristående.

Fanns det hertigar utan land?
Nu vet jag inte om det var formaliserat vid ca år 1200 eller strax där före, men hertigen av Wales är Englands kronprins idag. Anno domini 1192 så var det John Utan Land som var nästa person i tronföljden, och skulle således ha haft titeln hertigen av Wales idag. John Utan Land, även känd som "den elake Prins John" och senare känd som kung John, hade sitt tillnamn eftersom han var en rätt kass härförare och tappade bort sina förläningar i Normandie.

Han hade iofs kvar en hel del förläningar i England, men vid det laget var England mest ett jefla bakvatten för den engelska kungafamiljen. Deras stora landägor var i Frankrike, och faktiskt större än franske kungens.

Vad är ett hertigdömme? Jag trodde det var en samling grevskap som i sin tur var en samling baronie.
Nej, ett hertigdöme är egentligen bara en geografisk indelning, tämligen godtycklig sådan. Likaså ett grevskap och ett baroni. De kan ligga i varandra, så att ett baroni ligger i ett grevskap som ligger i ett hertigdöme.

Det innebär dock inte nödvändigtvis att hertigen är grevens boss som är baronens boss. Vem som är vems boss styrs av en klase med trohetseder och allianser, ofta knutna till äktenskap och politisk nödvändighet.

Det innebär att även om baroniet Fruppeholm råkar ligga i grevskapet Snedhyvlenäs så är greve Snedhyvle inte nödvändigtvis boss över baron Fruppe, utan det beror på vem baron Fruppe svär trohet till. Om greve Snedhyvle har förlänat marken till baron Fruppe så finns där en trohetsed, men så är inte nödvändigtvis fallet. Det kan vara så att greve Torskehielm råkade äga landet som baron Fruppe förlänats - då är det Torskehielm som är Fruppes boss.

Det här är förstås ofta en medveten strategi från kungahusen. Om stormännen i riket inte har sammanhängande landområden så kan de inte kraftsamla och hota kungamakten, i alla fall inte utan feta fördröjningar och utan att det märks.
 
Top