Hur många rollspel äger du?

Hm, inte så mkt. Kanske 10-12 produktlinjer, blir väl en 40-50 böcker/boxar.

Aldrig köpt ett digitalt spel och kommer aldrig göra det.

(aldrig heller köpt en digital bok, eller en digital skiva, eller ett digitalt brädspel eller något annat digitalt som är TÄNKT att vara fysiskt. Sådetså! Hmppfff!)

Fysiskt, runt 7-800 objekt. Blandat i storlek och volym.

Digitalt, väldigt lite. Läser väldigt sällan digitala spel eller böcker.
Jag läser enorma mängder digitalt själv, men nästan allt är korta och koncisa småspel. Indieflum som sällan överstiger 40 sidor. Många av dem är mer nischade än något som kommit i tryck. Senaste fascinationen är att gå igenom de där jättepaketen som brukar säljas på Itch då och då. Ibland hittar man guldkorn.

Hm, inte så mkt. Kanske 10-12 produktlinjer, blir väl en 40-50 böcker/boxar.

Aldrig köpt ett digitalt spel och kommer aldrig göra det.

(aldrig heller köpt en digital bok, eller en digital skiva, eller ett digitalt brädspel eller något annat digitalt som är TÄNKT att vara fysiskt. Sådetså! Hmppfff!)
Tänk vad olika en kan vara! Jag läser i stort sett BARA digitalt. Men så har jag dålig syn också, och då är detta att kunna förstora texten ett stort plus. Så jag läser såväl som leder spel från min iPad, alltid.

Tänk vad olika en kan vara! Jag läser i stort sett BARA digitalt. Men så har jag dålig syn också, och då är detta att kunna förstora texten ett stort plus. Så jag läser såväl som leder spel från min iPad, alltid.
Usch! Men du får ett frikort på grund av dina ockulära tillkortakommanden.

Last edited:
Mellan 1.5 till 2 bokhyllor i hemmet men behöver egentligen en tredje för att ha gott om plats för allt. Man har ju en hel del litteratur också. Och tre lådor på vinden. Hur många spel vet jag inte och vill nog inte heller göra en inventering. Bättre för sinnesfriden. Men jag har en tendens att vilja ha spel eller settings jag gillar kompletta eller så nära som möjligt. Så antalet grundspel är egentligen mindre än vad som synes.

Jag kanske skulle vilja göra mig av med en del men har tappat all lust till att hålla på att posta grejer. Har gjort flera rensningen genom åren. En del kan vara mer värdefullt på ebay men mer svårsålt i Sverige och har absolut inte något intressere av att krångla med internationell frakt.

Last edited:
Fysiska har vi alla Drakar och Demoner från 1985-2023.
Dock spelar vi bara version 23. Resten får sitta på hyllan som inspiration. Sedan är det Sagan om Ringen och Rolemaster
Year of the Phoenix - Fantasy Game Unlimited
Mutant 1984 & 2089 & Rymd
Chock från 80-talet
DnD 3.0
Svavelvinter Rollspelet
Elektronisk:
Det mesta till DoD
ADnD 2e & For Gold and Fortune
Svärdets Sång - dock var inte detta min typ av spel

Nu har jag gått igenom min stora Goodreads-samling för att tagga alla grundböcker som sådana, för jag var nyfiken och behövde lite hjärndött arbete just idag. Sen upptäckte jag att Goodreads inte låter en dela med sig av sina shelves hur som helst. Kanske kan man som inloggad gå till min profilsida och sen klicka sig vidare till mina shelves? Ingen aning.

Men; jag landar iaf i att jag har 174 grundböcker. En del spel som D&D har flera grundböcker i samma utgåva, i andra fall (som med Kult och Mutant Chronicles) har jag grundboken till flera eller alla utgåvor. Så vad är "ett rollspel" här? Om det är "en grundbok" så blir det väl kanske 160-174. Om det är "en produktlinje inkl alla utgåvor" har jag ingen aning. Säkert över 100 iaf.

Fysiskt tillräckligt mycket för att fylla en 2 meter hög Billy-hylla och ha en rejäl hög på golvet..

Räknar jag antal spel, så lite beroende på hur man räknar men 103-113. Är olika versioner av D&D samma spel, eller är varje version ett eget? Samma för Shadowrun och Drakar och Demoner...

Då räknar jag bara huvudregelboken (eller i D&D's fall PHB) som ett spel. Så ex jag har allt till Shadowrun 1e, men det är ändå bara 1 entry på listan över spel jag äger.

Räknar inte digitala spel, för där har jag sämre koll, och det är lite halvtaskigt sorterat.

En 60x200cm Billy-hylla. Rymmer allt rollspelsmaterial jag har. Har lyckats hålla mig till devisen "en in, en ut", så storleken på samlingen är konstant även om grejer byts ut ibland. Händer ibland att jag återköper något jag gjort mig av med, men hellre det än att bada i böcker.

Jag är inte så mycket till samlare i den meningen att jag måste ha kompletta utgivningar av spelen eller tycker att originalutgåvor är mycket bättre än återtryck. Men jag uppskattar att ha mängder av rollspelsböcker. Det har hänt att jag gjort mig av med böcker vid svagsinta tillfällen och jag har alltid ångrat mig. Om spelen kommer i bruk är inte det viktigaste, poängen är att jag kan plocka fram böckerna och kolla i dem när andan faller på, och om jag vill spela dem så finns de där. Nyligen har jag läst Space 1889, ett spel jag köpte för 26 år sedan, och funderar på om det är dags att spela det för första gången.

ROLLSPEL.png
Ett.

Back