Hur många ord har ett äventyr?

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
(Det är så klart vettigare att prata om vad äventyr bör innehålla men jag är nyfiken på mellan tummen och pekfingret hur mycket som behövs skrivas)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Jag räknar med 300 ord per sida i mina kvadratiska böcker. Ett kort äventyr är kanske runt 10 sidor text? Kartor, spelvärden, tabeller, innehållsförteckning och illustrationer får upp sidantalet med ytterligare cirka 10.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Ja, hur långt är snöret egentligen? Jag har skrivit pamflettäventyr som ligger mellan 2-4000 ord. Jag har skrivit deläventyr i längre kampanjer som ligger mellan 5-9000 ord, med hela kampanjen som landar på säkert sexsiffrigt antal. Jag har skrivit introduktionsäventyr till andra böcker som ligger mellan 3-5000 ord. Så det varierar väl rätt kraftigt beroende på vilken funktion äventyret är tänkt att ha.

En ren höftning från min sida skulle nog säga att jag vill ha runt 2000 ord per tänkt spelmöte, men det beror helt och hållet på vad som spelas och med vilka jag spelar, och hur mycket spelledaren får lösa själv sen.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
En slags standard jag har kört på är "10 000 ord" för äventyren jag har skrivit (plus/minus 2000-3000). Det brukar vara lagom för ett one-two shot-äventyr, beroende på spel; det är min standard till skräckspel, som ofta är mer texttunga (och har handouts som gör att det blir mer text). Så finns det ju undantag, till DoD var det runt 2500 ord det rörde sig om.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
I Rotsystem-kampanjboken landade äventyren på 10-15 000 ord (10, 15, 12 respektive). De blev jag rätt nöjd med.

Ängslans gröna jord är 1700, Det hjärtat vill ha är 2500. Drömväv är 3300.

Ödesväktarna-äventyret Chokladtjuven var på 2400 ord och Miss-öden i Selatan på 2000. De var… well, de var väldigt korta.

Min slutsats blir att jag nog trivs bäst med äventyr kring 10-13 000 ord. Jag tror dock att jag borde kunna beskriva samma äventyr betydligt mer kortfattat, med bibehållen komplexitet. Chokladtjuven och Drömväv är hyfsat komplexa givet sina mer blygsamma storlekar, så jag vill gärna testa mer i den riktningen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Kollade på tre av mina senast skrivna äventyr. De låg på 2600-2700 ord. Då är de tänkta för konventspass med omkring 4-5 timmar speltid.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Jag gjorde ett snitt på de one-shots jag skrivit och snittet verka vara ca 6300 ord per scenario (8400 om man räknar med handouts och färdigskrivna rollpersoner till scenariot).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Överlag tänker jag att olika typer av äventyr ju lär kräva olika mängd ord-per-spelad-timme… Om målet t.ex. är att ha fyra timmars kreativ gladaction eller att det ska vara "varierat varje gång man spelar om det" så ser informationskraven olika ut än om det man vill ha är en välkonstruerad deckargåta med intrikat mönster av kluriga ledtrådar… eller till exempel en dungeon. Märk väl: jag menar inte att de här är olika bra på något sätt; de är bara olika. Och inte utbytbara mot varandra. Ska man diskutera hur kort man kan skriva ett äventyr så måste man fråga sig "vilken typ av äventyr?" först, helt enkelt.
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
90
Location
Stockholm
Om det är skrivet för att publiceras så har ju många spel också ett format att ta hänsyn till som påverkar ordmängden. Om det är för indiesammanhang är ordmängden generellt mindre. Jag skriver för tillfället en äventyrsantologi, och där fick jag målmängden 25000-30000 ord att sikta mot för att passa spelets format.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Från en pamflett med mycket bilder till en oavslutad bokserie med "fortsättning följer..." som aldrig följer?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Mellan 4 och 30 000 ord alltså. Klara besked : ) Men medelvärdet blir 6742,5 ord, så det kanske Rollspelsverket kan använda som en slags arkivmeter och scenariolikare. Vad ett halvt ord innebär behöver de nog utreda mer.

Fick mig att tänka på det här: “Legend has it that Ernest Hemingway was sitting around in a hotel lobby in the 1920s and his friends bet that he couldn’t fit an entire narrative in just six words. Seeing a chance for some easy money, and to take Hemingway down a peg or two, they all laid their money down, and watched Hemingway scribble on the back of a napkin. Silently, he passed the napkin around:

For sale: baby shoes, never worn.”
 
Top