Nekromanti Hur många manövrar?

Kanturi

Swordsman
Jag undrar bara hur man ska göra när man bestämmer det där med vilka attacker man ska göra och vilka försvar och det.
Liksom, om jag som SL är i en strid med en RP och jag är försv. och jag då bestämmer: först ska jag hoppa högt och sedan... jaja, jag hoppar högta bara. Och RP:n bestämmer: jag slår först ett lågt slag och sedan ett mot... bröstkorgen. Vad händer då efter att jag har hoppat? jag menar: jag gör en försvarsmanöver och han gör två anfallsmanöver! då blir ju jag helt mosad typ! blir det så eller har jag fattat fel?

//Kanturi, framstår kanske som en idiot men vafan!

Trixet är att försvarare inte behöver specifiera hur många handlingar de vill göra, så länge det är rena försvarshandlingar och inte motanfall. Således går det utmärkt att säga "Jag försvarar mig mot alla anfall". Det blir en nivå svårare per försvarshandling man gör - om man således har en sköld och slåss mot en dvärg med två hammare och ett fult nylle, och innan rundans början bestämmer sig för att helt sonika blockera alla anfall, och dvärgen gör två anfall, ser det ut såhär:

Försvar #1: Ob2T6
Försvar #3: Ob3T6 (Ob2T6 i grund, +Ob1T6 för andra handlingen i rundan).

Bestämmer man sig däremot för att göra två olika handlingar i rundan, ökar svårigheten med +Ob1T6. Således, om Kalle säger att han vill blockera alla dvärgens anfall för att sedan göra ett motanfall, ser det ut såhär:

Försvar #1: Ob3T6 (Ob2T6 i grund, +Ob1T6 för att en annan sorts handling valdes också)
Försvar #2: Ob4T6 (Ob2T6 i grund, +Ob1T6 för att det är den andra handlingen i rundan, +Ob1T6 för att en annan sorts handling valdes också)
Motanfall: Ob6T6 (Ob3T6 i grund, +Ob2T6 för att det är handlin tre i rundan, +Ob1T6 för att en annan sorts handling valdes också)

-Hjalle, hjälpsam.

aha, tack så hemskt mycket asså. är det samma sak för anfall också då eller? jag(och min spelgrupp) trodde att det var typ att om man vill göra 2 attacker så ska man slå ob4t6 på båda! men jaja, tack så mycket som sagt...

//Kanturi som börjar fatta asså :P

jag trodde det bara... lite svårt för mej att läsa regler och sånt när man har en lillebrorsa på 12år som springer runt hemma och gapar, skriker och sparkar boll inomhus m.m. :gremwink:

//Kanturi som uppskattar allas hjälp

Japp, så är det, om man är anfallare.

Om man är anfallare måste man specifiera hur många attacker man vill göra. Om man är försvarare behöver man också det, men inte hur många försvarshandlingar man vill göra.

-Hjalle, klargör.

Jag ville bara säga att det var en helt korrekt återgivning av reglerna och mycket bra presenterat. Applåder.

Back